Holder på med å fikse trappen til andre etasje og lurer på om det er noe jeg kan gjøre med trinnene som knirker litt?
Det ser ut til å være det tredje trinnet og fra venstre side der alle delene sitter sammen.
Trappen er veldig solid bygget og fra slutten av 70-tallet.

Tretrapp med grønn teppebelegg, delvis fjernet på et trinn. Synlige tretrinn fra slutten av 70-tallet, med fokus på tredje trinn.

L
Sitter vagnstykket fast i veggen, er den frithengende til venstre på bildet

Det er ikke overraskende at knirkingen oppstår i akkurat det tredje trinnet til venstre. Antagelig har det oppstått et spill i selve innfestingen. Jeg synes det er vanskelig å på avstand si hvordan du skal avhjelpe problemet, men det handler om å forsterke slik at trinnet er stivt selv når det belastes.

Her er et bedre bilde av hvordan det ser ut.
Synes man kan vippe på det tredje trinnet mer, og det er jo så smalt på venstresiden, så det er nok ikke rart at det knirker akkurat der.

Trebjørn trapp med fem trinn, hvor det tredje trinnet er smalere og kan vippes. Vegg med verktøy og søppelsekk ved siden av trappen.

L
  1. De der med fritt bærende ytre vognstykket er et utyske, fikk hjem en trapp, den gynget etter montering, lagde en stolpe og satte rett opp i knekkpunktet, fikk et godt feste for rekkverket, samt satte et stykke i hjørnet under, ingen knirk selv om møtes
  2. <prøv med å sette noe under 3. og 4. trinnet (kile det litt så det spenner)

• Liker
Fistmås
  • Laddar…
1. Stram skruene som går inn i trinn 3.
Hjelper det ikke eller hvis skruer mangler...
2. Dra inn en skikkelig skrue fra det venstre lille vangstykket og inn i trinn 3.
Fortsatt knirk...
3. Skråskru under trinn 3 inn i det venstre vangstykket.

• Liker
Mikael_L og 1 annen
  • Laddar…
Jeg tror på Immobils forslag. Hadde det vært problemer med det ytre vangstykket hadde det knirket på flere steder. Men jeg er enig med Liteavvarje. Det er ingen god konstruksjon.

• Liker
eal
  • Laddar…
Vår knirk forsvant da vi malte trappen og mettet alle sprekkene med maling.
Det var 9 år siden, fortsatt ingen knirk.

Peter2400 Peter2400 skrev:
Vår knirk forsvant da vi malte trappen og mettet alle sprekker med maling.
Det skal man nok ikke betrakte som noen mirakelløsning, selv om det var riktig for dere. Ofte skyldes knirket på underdimensjonerte trinn. Da hjelper ikke maling.

• Liker
Peter2400
  • Laddar…
Jeg hadde forsøkt med å løsne det knirkende trinnet, og deretter montert det igjen med PU-lim imellom.

Nei, bruk ikke lim! Det løser bare problemet midlertidig. Etter en tid vil den knirke enda mer.

Har forsøkt å dra de få skruene som holder sammen trappen, men det er ikke lett å dra de sporskruene.
I stedet dro jeg to skruer til venstre og nå er det stille...
Takk for alle tips!

To skruer i en trekantet tretrappetrinn, montert for å stabilisere trappen.

• Liker
yeehaa og 1 annen
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
Nei, bruk ikke lim! Det løser bare problemet midlertidig. Etter en tid vil den knirke enda mer.
Det forstår jeg ikke.
Om alle sammenføyninger er faste og ikke beveger seg, så finnes det vel ingenting som kan knirke?

Limet holder ikke for alltid.

• Liker
Sam_A
  • Laddar…
Kanskje ikke, men det holder lenger enn et par skruer, og gir en helt stum forbindelse.
Og da kan det ikke knirke og knake, ikke sant?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.