Glad påske godt folk!
Da påsken ikke innebærer hvile, renoveres det for fullt i huset. Har støtt på et lite problem, og nå skulle jeg gjerne teste en løsning på folket her på forumet.
Har revet en vegg mellom stue og kjøkken. Tanken er å bygge videre eksisterende gulv (hollands stavparkett) i stuen ut i kjøkkenet. I kjøkkenet ligger det i dag et plastbelegg, og dette ligger i vater med det eksisterende gulvet i stuen.
Tanken er å fjerne plastbelegget og legge stavparkett som bygger 16 mm på kjøkkenet. Problemet er at iom. at plastbelegget bygger marginalt, vil det bli en relativt stor nivåforskjell mellom det nye og eksisterende gulvet.
List og akseptere situasjonen med ulike høyder er ikke et alternativ, så min tanke var å rive opp undergulvet på kjøkkenet, som består av bord på 24 mm i tykkelse. Deretter forsterke eksisterende rammeverk med en haug nye lekter og deretter legge på furukryssfiner som bygger 7mm, slik at det er ca. 16 mm igjen å legge det nye gulvet på. Tanken er at det må en mengde lekter til for at kryssfineret skal tåle lastene, da den ikke har samme tykkelse som eksisterende bord.
Så til spørsmålet - finnes det noe som taler imot å ha en haug med lekter rent byggeteknisk? Økonomi, tid og arbeidsmengde bør ikke tas i betraktning.
Takk på forhånd!
/lillazorro
Da påsken ikke innebærer hvile, renoveres det for fullt i huset. Har støtt på et lite problem, og nå skulle jeg gjerne teste en løsning på folket her på forumet.
Har revet en vegg mellom stue og kjøkken. Tanken er å bygge videre eksisterende gulv (hollands stavparkett) i stuen ut i kjøkkenet. I kjøkkenet ligger det i dag et plastbelegg, og dette ligger i vater med det eksisterende gulvet i stuen.
Tanken er å fjerne plastbelegget og legge stavparkett som bygger 16 mm på kjøkkenet. Problemet er at iom. at plastbelegget bygger marginalt, vil det bli en relativt stor nivåforskjell mellom det nye og eksisterende gulvet.
List og akseptere situasjonen med ulike høyder er ikke et alternativ, så min tanke var å rive opp undergulvet på kjøkkenet, som består av bord på 24 mm i tykkelse. Deretter forsterke eksisterende rammeverk med en haug nye lekter og deretter legge på furukryssfiner som bygger 7mm, slik at det er ca. 16 mm igjen å legge det nye gulvet på. Tanken er at det må en mengde lekter til for at kryssfineret skal tåle lastene, da den ikke har samme tykkelse som eksisterende bord.
Så til spørsmålet - finnes det noe som taler imot å ha en haug med lekter rent byggeteknisk? Økonomi, tid og arbeidsmengde bør ikke tas i betraktning.
Takk på forhånd!
/lillazorro
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 204 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46.204 innlegg
Mange ser ut til å senke ned gulvsponplate mellom de eksisterende bjelkene i stedet for å sette på plass "en hel masse nye bjelker". Sponplatealternativet ser enklere ut. Hvis det passer bedre så kan jo gulvsponplatene bare være f.eks. til halvveis senket ned.
Takk for tipset BirgitS. Virker utvilsomt lettere å gjøre det slik i stedet. Skal åpne opp gulvet og se hvordan bjelkene sitter her.BirgitS skrev:
Jeg gjorde lignende som du tenkte, eksisterende gulv var 23-24mm selvbærende, ville havne på samme nivå av ulike grunner med 16mm nytt gulv, festet en masse ekstra og satte tynn plywood. Hadde sikkert blitt stivere med "ekte" undergulv, men resultatet er fullt godkjent og ville gjort det samme igjen.
Takk for svaret. Skal finne ut hva som innebærer minst jobb etter jeg har åpnet opp og sjekket. Godt at min tanke ikke var helt på jordet 😄P pjkw skrev:Jeg gjorde lignende som du har tenkt, eksisterende gulv var 23-24mm selvbærende, ville ende opp på samme nivå av ulike grunner med 16mm nytt gulv, la til mye ekstra bjelker og satte tynn plywood.
Hadde sikkert blitt stivere med "ordentlig" undergulv, men resultatet er fullt godkjent og ville gjort det samme igjen.
Klikk her for å svare