Jeg hadde tenkt å lage en fondvegg av type råspont i et gavlrom. Har hørt at det skal finnes noe annet enn råspont som er mer passende?
Ikke riktig så "rått" i strukturen og tynnere bord så det ikke bygger så mye. Forhåpentligvis noe mindre fuktkvote også.. Noen som har noen anelse om hva jeg mener? Og hvor man kan kjøpe det? Veldig takknemlig for svar!

Også tips og råd angående ting å tenke på når man skal lage en slik fondvegg mottas takknemlig! Har søkt på emnet men kanskje valgt feil søkeord for jeg har ikke fått opp så mye.

Totte_S
Du kan begynne med å høre hos Beijer. I Kalmar har man det som lagervare. Det er da i dimensjonene 15*120 og 15*145, dessverre dyrt i små kvantiteter, over 20 kr lpm, så selv om du skal ha et mindre parti så tipser jeg deg om å høre med en selger om en bedre pris. Det er rent ocker....
Men som du sier er den hyggeligere enn den råspont man pleier å legge som undertak, først og fremst jevnere i kvaliteten. Du vil få tørkesprekker på et par mm, (om du ikke uttrykkelig sørger for å få det ordentlig nedtørket før, eller lagrer det innendørs lenge...) så det er sterkt anbefalt at du maler i alle fall not og fjær før du spikrer. Går lett om du legger all panel i en stabel og maler alle (flere) sidene samtidig

Avhengig av hva du har å spikre i bak så er et hett tips å sørge for å kjøpe/låne/leie en spikerpistol i passende størrelse. Det er kjedelig å spikre for hånd, men en ren fornøyelse med picka.

Vi har det i mengder i huset, og en smidig måte å male det på er med fasadelasur. Vi bruker oss av Alcros utendørslasur som heter "Timmer" (tidligere Fasadelasur V) Den er vannbåren og lett å jobbe med.

TUSEN TAKK for ditt svar!!! Tja, 20 kr var jo litt i overkant med tanke på at vanlig råspont ligger på 5.. Men man kan jo høre seg for..

Skal kanskje ta en runde og se hva de har hos de ulike stedene. Kanskje kan det være en idé med ren råspont likevel.. Litt sprekker er jo ganske fint, men det må ikke bli for mye.. Hmm.. og så er det det der med kvaliteten..

Å male dem stablet var et strålende tips!!! Takk for det! :)

Angående spikerpistol.. Veggen er en slags ganske hard type trefiberplate så jeg vurderte om man ikke kunne bruke skrutrekker - av bekvemmelighetshensyn.. :rolleyes:
Men jeg antar at det blir penere med spiker? Og i så fall høres jo en spikerpistol ut som en fornuftig investering (vurderer å sette opp en slik vegg på flere steder hvis det blir bra).

Fasadlasyr? Hvordan blir det da? Er det heldekkende men man ser treets struktur igjennom?
Lasyr høres for meg gjennomsiktig ut men jeg tenker kanskje feil?

Uansett, tusen takk for ditt svar!! :)

Slettpanel er du nok på utkikk etter. Oftest laget av gran. Har selv slikt i kjelleren i dimensjon 13x118. Var ikke særlig dyrt så vidt jeg husker.

Totte_S
Johan Gunverth skrev:
Skjøtesporet er du nok ute etter. Oftest laget av gran.
Men det er jo en betydelig forskjell på en saget og en høvlet overflate, der jeg har kommet over skjøtspor har den vært høvlet, men jeg vet også at det finnes altfor mange forskjellige lokale betegnelser på samme typer panel, så man kaller sikkert det jeg har for skjøtespor noen steder.

tralopp skrev:
Fasadelasur? Hvordan blir det da? Er det heldekkende men man ser treets struktur igjennom?
Lasur høres for meg gjennomsiktig ut men jeg tenker kanskje feil?
Det fine med lasuren er at det dekker mer og mer avhengig av hvor mange lag du påfører. Og, ja, selvfølgelig ser du treets struktur, det er det som er poenget. Om man ombestemmer seg er det bare å dekkmale over. Jeg har heller ikke hatt noen problemer med at kvister har lyst igjennom, sannsynligvis fordi det er en utendørsfarge som inneholder noe som hindrer harpiks-gjennomslag. Gjelder hvit lasur etter 7 år. (Andre snekkermaterialer som jeg glemte å shellakkere har harpiks-gjennomslag)

Min svoger spikret Byggmax billigste furugulv som veggpanel. Det ble etter min mening veldig pent. Det er ganske tørt, høvlet og relativt billig, for tiden ca. 11 kroner meteren eller en hundrelapp kvadraten.

Totte_S skrev:
Det fine med lasuren er at det dekker mer og mer avhengig av hvor mange lag du påfører. Og, ja, selvfølgelig ser du treets struktur, det er det som er poenget. Angrer man seg er det bare å dekke med maling over. Jeg har heller ikke hatt problemer med at kvister lyser igjennom, sannsynligvis fordi det er en utendørsmaling som inneholder noe som hindrer harpiksutslag. Gjelder hvit lasur etter 7 år. (Andre snekkeringer som jeg glemte å lakke har harpiksutslag)
Det høres jo bra ut! Og siden det er en vannbasert maling slipper jeg kanskje at det lukter så mye?
Malt lister en nyttår og hadde sprengende hodepine i flere dager...
Så har jeg tenkt å kvistlakke uansett, da det ikke dreier seg om så store mengder tre. For sikkerhet skyld, liksom.

Har nå vært og kjøpt råspont for 4.90 løpemeteren, den er ganske fin og fantes i lengder på 3.3 på Cheapy.
På Woddy fant jeg den panelen jeg søkte, tror de kalte den "plankvegg". VELDIG FIN men FY så dyr! 20 kr løpemeteren. Så siden jeg ikke er proff synes jeg at jeg har råd til å "leke med" en vegg for rundt 200 kr men ikke for det firedobbelte...
Var på Byggmax også, men deres råspont lengder var så lange at jeg ikke fikk plass med dem i hestehengeren.

• Liker
clarabideby
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.