Vi skal bygge uterom for helårsbruk på pilar, og med vannbåren gulvvarme. Har noen spørsmål rundt bjelkelaget som jeg håper noen kan gi meg råd om. Jeg tenkte å legge Byggmax fibersementplate som bjelkelag for å slippe plater som buer. Trenger man å forsterke dem mer enn bare å legge dem i 60cc feltene og skru fast i 22x95 som man først har slått fast under bjelkene? Tenker kanskje ved skjøtene?

Når man har lagt disse fiberplatene i feltene og skrudd dem, bør man legge noe papp oppå før man legger ned isolasjonen? Og hvordan tetter man best rundt bjelkelagsplatene for å unngå mus? Ville vært veldig takknemlig for svar fra noen som har bygget en del og vet hva som fungerer:thinking:

Jeg har vært med på et bygge der vi brukte fibercementplater i trossbotn. Jeg husker at vi la en streng med fugemasse på underbordet, deretter la vi bare i platene (skrudde ikke). Kortsidene husker jeg dessverre ikke hvordan vi løste. Jeg ville sjekket om det finnes noen H-profil med riktig mål som du kan legge for å få en noenlunde tett skjøt. Disse finnes for eksempel til utegips.

Så vet jeg ikke om jeg hadde lagt gulvvarme på et bjelkelag på pillarer. Føles som du i det minste må bryte kuldebroen med et lag isolasjon hvis du skal ha gulvvarme. Men du har kanskje kontroll på dette.

Takk for svar angående platene. Jo, det blir 195 isolasjon i bjelkelaget, håper det holder..

Jeg bygde en godt isolert bod på søyler i fjor og brukte Byggmax fibercementplater i bunn. Jeg limte dem på underbordet med utefog. For å tette skjøtene mellom platenes kortside, sagde jeg 10 cm biter av en plate og limte dem oppå skjøtene. Jeg la isolasjonen direkte på platene.

T TMatt skrev:
Jeg bygde en godt isolert bod på pilar i fjor og brukte Byggmax fibercementplater i bjelkelaget. Jeg limte dem på undersidebordet med utetetting. For å tette skjøtene mellom platens kortside sagde jeg 10 cm biter av en plate og limte dem oppå skjøtene. Jeg la isolasjonen direkte på platene.
interessant! Nå så jeg at du limte platene med fugemasse, men vet du om de er sprø eller ”seige” å sage/bryte osv? Sprekker de lett?

PeterFalun
jeg skrudde bmax fibercementplate nedenfra, i fjor, på en utbygging. har bjelkelag med cc300, hadde ingen lyst til å kappe platene.
festool vinkelgir på skrudrill
forboret platene
bra om man har tålmodighet

G gluecifer skrev:
interessant! Nå så jeg at du limte platene med fog, men vet du om de er sprø eller "seige" å sage/bryte osv? Sprekker de lett?
Mer sprø enn seige men ville ikke si de sprekker lett.
Jeg handsaget dem med gammel fogsvans. Det var ingen problemer. Vinkelsliper hadde vært enklere.
Forborre trenger man nok å gjøre hvis man skal skru dem.

T TMatt skrev:
Mer sprø enn seige men vil ikke si de sprekker lett.
Jeg håndsaget dem med en gammel fogsvans. Det var ingen problem. Vinkelsliper hadde vært enklere.
Forborre trenger man nok å gjøre om man skal skru dem.
Prøvde å skru men platen var skikkelig hard, så prøvde jeg å forborre, men fikk en sprekk likevel for jeg trodde hodet skulle ned i nivå med platen. Gikk ikke, kan jo ikke holde på å forborre og forsenke hundrevis av skruer heller.
Om jeg drar en streng utefog og bare legger på platene, duger Byggmax utefog mener dere?
Jeg opplever den myk etter flere dager, men det kanskje er uviktig på akkurat en trossbottenskive?

G gluecifer skrev:
Om jeg drar en streng utefug og bare legger på platene, duger Byggmax utefug synes dere?
Jeg opplever den myk etter flere dager, men det kanskje er uviktig på nettopp en trossbunnplate?
Det er ingen som helst belastning på trossbunnplaten, så myk fug funker. Den eneste oppgaven er å tette.

G gluecifer skrev:
Om jeg trekker en streng utefug og bare legger på platene, duger Byggmax utefug mener dere?
Ville det ikke være enklere med steinlim, fantastisk lim som går raskt å påføre og limer og tetter det meste. En tube rekker veldig langt.
https://www.biltema.se/bygg/kemikalier/lim/stenlim-2000029972

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.