Hei.

Holder på å renovere kjøkkenet og rev dermed en vegg for å forstørre opp. Kjøkkenet er allerede innkjøpt og alt klart egentlig for gipsing og nedforet tak for å sette hutonit.

Har tidligere gjort i stand guttens rom på loftet (bare lagt gulv på eksisterende plastmatte og bredsparklet) og var der inne i dag og syntes at gulvet svaiet en del i midten. Om man stamper til så høres det ut som stellebordet og en hylle som står der inne. Har begynt å mistenke at jeg har revet en mellomvegg som fungerte som en gulvbjelke...huset er fra 1920-tallet. Hvordan gjør jeg nå? Kan ikke sette en bjelke fra undersiden da jeg allerede har kjøpt kjøkkenet og det er ingen mulighet for det å få plass nå da...kan jeg rive opp gulvet og forankre inn i yttervegg en ny gulvbjelke? Kan jeg kortle for å forsterke loftet? Er det behov snarest eller kan det vente. Takk for svar...

• Liker
jooonas
  • Laddar…
Purre
Du bør snakke med en konstruktør om hvordan du skal løse problemet.
Umulig for oss å si noe her da du bare beskriver problemet i tekst og ikke viser noen tegninger av huset.

• Liker
BirgitS
  • Laddar…
Purre Purre skrev:
Du bør snakke med en konstruktør om hvordan du skal løse problemet.
Umulig for oss å si noe her da du bare beskriver problemet i tekst og ikke viser noen tegninger av huset.

• Håndtegnet plantegning av en leilighet med flere rom markert som "rum", og røde streker markert på et av rommene.
  • Håndtegnet plantegning av hus med markeringssirkel rundt område merket "matbod". Inneholder rominndelinger som kjøkken og bad.
Eneste tegninger jeg har er håndtegnede. Antok at det ikke var bærende da jeg hele tiden har antatt at alle som går fra murstocken er det. Kanskje jeg bekymrer meg unødvendig.

BirgitS
Hva som er bærende vegger i plankehus avhenger hovedsakelig av hvordan gulvbjelkene går. Vegger som trengs for at gulvbjelkene ovenfor skal få støtte er bærende.

• Liker
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
BirgitS
Tillegg:
Når hus setter seg kan også andre vegger bli mer eller mindre bærende eller stabiliserende.
Jeg er enig med Purre om at en byggkonstruktør nok er rett vei å gå.

Ludvig1987 Ludvig1987 skrev:
Hei.

Holder på å renovere kjøkkenet og rev dermed en vegg for å forstørre opp. Kjøkkenet er allerede innkjøpt og alt klart egentlig for gissing og nedforing av tak for å sette hutonit.

Har tidligere gjort istand guttens rom på ovenpå (bare lagt gulv på eksisterende plastmatte og bredsparklet) og var der inne i dag og syntes at gulvet svaiet en del i midten. Om man stamper til så høres det ut om stellebordet og en hylle som står der inne. Har begynt å mistenke at jeg har revet en mellomvegg som fungerte som en gulvbjelke...huset er fra 1920-tallet. Hvordan gjør jeg nå? Kan ikke sette en bjelke fra undersiden da jeg allerede har kjøpt kjøkkenet og det finnes ingen mulighet for det å få plass nå da...kan jeg rive opp gulvet og forankre inn i yttervegg en ny gulvbjelke? Kan jeg kortle for å forsterke ovenpå? Er det behov snarest eller kan det vente. Takk for svar...
Jeg hadde nok mer svai enn det. Fire meter lange 145-regler uten kortlinger. Brøt opp gulvet, sagde av alle regler på midten og støpte en betongbjelke tvers igjennom. Samt installerte kortlinger. Gulv med 145-reglar og nybetongbjelke i midten etter renovering. Kortlinger er installert for ekstra stabilitet. Betongbjelke omgitt av trestendere i et opprevet gulv, med lagt kortlinger for stabilisering. Sola skinner gjennom åpningen.
Nå føles det stødig.

• Liker
YuGi
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.