Skärgårdsbyggare
Bygge av enebolig i Oslo (permanent standard), 160 m2, moderne arkitektur.

1. Noen som har tips på hvordan man kan feste trepanel på en lettbetongvegg (alternativt kalksandstein type Silka)?

2. Ville det passe med leirpuss på innsiden av en vegg som beskrevet ovenfor?

3. Ville det fungere med kun (fra innsiden): leirpuss-lettbetong-trepanel?

Jeg vet at det er billigere og bedre ifølge mange å bygge klassiske trevegger. Jeg vet at mange mener man skal ha vanlig puss på utsiden. Osv osv. Men hold gjerne svarene til emnet selv om jeg gjerne tar imot tips på materialer og byggteknikk som er nært beslektet med det jeg spør om.

Rickard.
1. I lettbetong kan man skruve inn spiklekter/luftingsregel med lettbetongskrue og deretter spikre panelet som vanlig. Kjenner ikke til kalksandsten så der får jeg passe.

2. Pass

3. Skal du ikke ha noen isolasjon? Går det å klare bbr:s energikrav med bare lettbetong? Om man ignorerer isolasjonsverdier osv så må det jo være en bombesikker konstruksjon. Det eneste jeg kan tenke meg er at det er viktig at panelet er godt ventilert da lettbetongen vil slippe gjennom mer fuktighet enn en "vanlig" vegg.

Sist redigert:
Skärgårdsbyggare
Rickard. Rickard.ag skrev:
1. I lettbetong kan man skruve inn spiklekt/luftingsregel med lettbetongskrue og så spikre panelet som vanlig. Kjenner ikke til kalksandsten så der må jeg passe.

2. Pass

3. Skal du ikke ha noen isolering? Går det an å klare bbr:s energikrav med bare lettbetong?
Takk for dine svar!
1. Aha, høres greit ut. Hvor mye luftspalte bør man ha?

3. Litt grensetilfelle etter hva jeg forstår, men med bergvarme kan det gå. Sier en del.. Vi får se hva konstruktøren sier.

Rickard.
Kommer litt an på hvilken panel man velger. En liggende trenger bare vertikal spikerlekt, og da er nok 45mm passe. Stående panel trenger horisontal spikerlekt og i ditt eksempel ville jeg også brukt vertikal luftingsregel. Da kanskje ≈20mm+34mm er passende, men dette er selvfølgelig bare min mening, så ta det for hva det er verdt.

Skärgårdsbyggare
Stor takk! Veldig bra

Kjører man med f.eks. Ytong Energy+ blokk, klarer du galant energikravene.
Bare å skru opp lekter og spikre panel, eventuelt må man bruke plugg eller lettbetongskrue. Kunne vært kult med stående terrassebord kant i kant som panel

Puss velger jeg bort

Skärgårdsbyggare
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Kjører man med f.eks. Ytong Energy+ block klarer du glitrende energikravene.
Bare å skru opp lekter og spikre panel, eventuelt må man kjøre med plugg eller lettbetongskrue. Kunne vært kult med stående terrassebord kant i kant som panel

Puss lar jeg være
Ja jeg så på Ytong som du nevner. Burde jo ikke være noen problemer da.

Jeg har faktisk planlagt stående granpanel og kommer til å ha uteplasser med terrassebord på tre av husets sider og er virkelig enig med ideen om kant i kant, men antar at det krever god presisjon.

Hei!

Sitter med de samme tankene med panel på lettbetong (utvendig), hvordan ble det for deg?
Spikerlekt og panelen som vanlig eller grunnet du på lettbetongen først?
Hvis du har bilder må du gjerne sende :)
Hvis ingenting annet, tar jeg gjerne imot tips eller ting man skal passe seg for.

Ha det bra og god jul!

Det finnes vel ingen direkte grunn til å pusse lettbetong hvis du skal ha panel på. Leca er jo fornuftig så det stenger strukturen.

• Liker
Rob2146
  • Laddar…
Jeg har murt et hus i Ytong og har visse "felt" på fasaden som skal være kledd i stående trepanel. For å få et jevnt nivå på fasaden har jeg avveket fra 360mm blokkene og brukt 300mm blokker bak der trepanelet skal være. På denne måten har jeg skapt 65mm plass for trepanelet inkl. lekter. All Ytong er likevel pusset med tynnpuss til tross for at noen deler vil havne bak trefasaden. Tanken er først å ha en vertikal lekte, deretter en horisontal lekte og så fasadepanel.

Spørsmål 1: Er det nok med 2x fasadelekter 22x45 bak fasadepanelet? i så fall blir systemet 22+22+22mm, som ville vært perfekt tykkelse.

Spørsmål 2: Trenger jeg fuktbeskyttelse mellom den pussede fasaden og den vertikale lekten?

Spørsmål 3: Hvilken c/c-avstand bør jeg ha på den stående respektive liggende lekten?

• Moderne hvitt murhus med store vinduer og en bil parkert i oppkjørselen. Et piknikbord i tre står i forgrunnen.
  • Moderne hvitt murhus med store vinduer, omgitt av snø. Huset står foran en skogstomt med fjell i bakgrunnen.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.