P
Et prosjekt som jeg har utsatt i mange år ble plutselig litt mer akutt i helgen etter datterens 20-årsfest. Litt biter av taket hadde falt ned etter at de danset i stuen ovenfor. Huset er bygget i 1929 og armeringen er klart mangelfull. 2 bjelker ble lagt inn på 60-tallet, men av feil type så de har bøyd nedover. Vurderer å kjøpe I-bjelker eller HEB, kanskje er det riktig navn. Spennvidden er ca. 370 cm så hvilken dimensjon skal jeg ha? Lav takhøyde så jeg vil ikke ha mer enn det som kreves. Tenk å komplettere med 2 til samt bytte ut bjelken i midten. Ville det være tilstrekkelig for å få til gulvet/taket?

Skal kanskje tillegge at det ikke bare henger ned, men svikter om man hopper på det, dermed den løsrevne pussen.

Dere får unnskylde rotet i garasjen :)
Garasje med sykler, bildekk, hyller med verktøy og diverse oppbevaringsbokser fylt med verktøy og byggemateriell. Hjemmeprosjekt pågår. Roterende garasje full av verktøy, hyller med bokser, maling og sykler parkert. Arbeidsbenk med lamper og organiserte hyller i bakgrunnen. En garasje med verktøy som en vater og oransje sag hengende på en vegg med grå dør, ufullstendig pussing synlig. Betongtak med sprekker og skader, belyst av et fluorescerende lys. Taket viser tegn på heng og trenger reparasjon. Skadet tak med synlige sprekker og eksponert armering etter fallet av puss, viser tegn på strukturell svikt under renoveringsarbeid. Garasjens tak med bjelker som viser skade, omgitt av verktøy, oppbevaringsbokser og diverse gjenstander. Litt rotete arbeidsområde.

Sist redigert:
At gulv henger slik i eldre trehus er jo ganske vanlig og krever sjelden noen umiddelbare tiltak. Det henger av egenvekten, men så blir det ikke mer enn det. At pussen løsner skyldes nok mest bevegelsene som oppsto. Klart man kan gjøre det rettere, men jeg tror det blir et stort prosjekt og tilfører antagelig ikke så mye annet enn at det er rett. Pussen i dag kan du jo bare skrape rent og så pusse på med kalkmørtel. Enkelt og fleksibelt og kan arbeides på i det uendelige siden det ikke blir hardt som sementmørtel.

• Liker
Peter_K
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.