Jeg holder på med å restaurere kjelleren min etter å ha gravd ut for isolasjon/gulvvarme og har nå kommet til steget å pusse veggene... Betonghullsteinen er avdekket og er dermed klar for pusslaget. Innvendige vegger.

Slik har jeg tenkt å gjøre det - rop ut hvis det er noe dere synes er helt på b**tta.

1) Støvsuge veggen
2) Vanne og tynngrunn med Finjas Grunningsbruk A
3) Armering (dette gjør jeg kun fordi det blir tryggere for meg som amatør å påføre pussen) - kanskje unødvendig steg?
4) Montere glideskinner
5) Pusse med Finjas Puss- & Mørtel C
6) Avrette med rivebrett
7) Ettervanne i et par dager

Nå til mine spørsmål;
a) hvordan gjør jeg med innvendige hjørner, finnes det noen gode tips for å få til dem?
b) hvor lenge bør jeg vente før jeg begynner å avrette?

Andre gode tips?

Jeg hadde droppet nettet, det trengs ikke til betonghullstein. Er betonghullsteinen ujevnt murt hadde jeg brukt et b bruk før c. C bruks anbefalte tykkelse er 5mm.

Indrehjørner frihåndrer du, har ingen bedre tips.

Rive av, penere å pusse når pussen har satt seg litt. Du må prøve deg fram, avhenger av herdetid mm.

Lykke til

M
Anbefalt skikttykkelse for C-bruk er 10mm per påføring, men gjelder 5mm for "finbruk" med opptil 1mm ballaststørrelse. Vanlig C-bruk har 3mm ballaststørrelse.

Sant som du sier Maxpax, jeg som utgikk fra de sekkene jeg hadde i garasjen og det er c finpuss

takk for kommentarene så langt. Blir ikke stålglattet eller finpusset siden "designansvarlig" har bestemt at vi skal ha en litt grovere overflate. Derfor sluttresultat som det blir med å rive av overflaten med C-bruken...

Hva finnes det av ulemper med å montere nett? Annet enn tidsbruk?

M
Haba_tsutt skrev:
Hva er ulempene med å montere nett? Annet enn tidsbruk?
* Koster penger
* Risiko for at det buler ut på steder man oppdager først når man begynner å pusse der = trøbbel
* Stikk- og rivskader, nettet er skarpt.
* Mer komplisert
* Mer brysomt
* Mer slitsomt

;)

Sist redigert av en moderator:
Alle har vi en designansvarlig som man vil holde seg på god fot med. :o

Hvorfor velge pussmørtel i stedet for f.eks. Gypsum gipsmørtel?
Skal også til å reparere kjellerveggene, har fått rådet Gypsum.

...for å ikke risikere innestengt fukt. Jeg vil bare ha materialer som puster (diffusjonsåpne) i kjelleren. Det blir fliser på gulvene og pussede vegger, med vanlig pussmørtel. Rundt dusjhjørnet i badet vil jeg bruke Kiiltos system som også er diffusjonsåpent. Keramix. Det tåler tilskytende fukt.

Sist redigert:
isolasjon og gulvvarme, har du gravd ut til singel eller jord?

Selv kjørte jeg med mur og puss c rett igjennom, forfuktet veggene og påførte pussvann før jeg klattet på pussen. Anbefaler at man har to sleiver for å få opp pussen fra bøtta. Kjørte på med en hånd og dro sleiva rett opp, noe som resulterte i en overbelastet håndledd og arm.

A
Haba_tsutt skrev:
...for å ikke risikere innestengt fukt. Jeg vil bare ha materialer som puster (diffusjonsåpne) i kjelleren. Det blir fliser på gulvene og pussede vegger, med vanlig pussmørtel. Rundt dusjhjørnet i baderommet kommer jeg til å bruke Kiiltos system som også er diffusjonsåpent. Keramix. Det tåler påtrykkende fukt.
Gipspuss er diffusjonsåpent, tåler påtrykkende fukt og fungerer også i fuktige kjellere og våtrom. Denne myten/løgnen om at gipspuss har de samme egenskapene som gipsplater, virker å være helt umulig å avlive her på byggahus.se. Jeg har lært meg at når man som nykommer sier noe som er basert på fakta, så kan det aldri overtrumfe det som en forumgud sier basert på ingenting. Så kan det hende at vanlig C-puss med diffusjonsåpen maling er å foretrekke i dette tilfellet, men rett skal være rett.

• Liker
Haba_tsutt
  • Laddar…
N
aldrigklar skrev:
Gipsmørtel er diffusjonsåpen, tåler tilførende fukt og fungerer også i fuktige kjellere og våtrom. Denne myten/løgnen om at gipsmørtel har samme egenskaper som gipsplater virker å være helt umulig å avlive her på byggahus.se. Jeg har lært at når man som nykommer sier noe som er basert på fakta, kan det aldri overtrumfe det som en forumgud sier basert på ingenting. Så kanskje vanlig C-puss med diffusjonsåpen maling er å foretrekke i dette tilfellet, men rett skal være rett.
Gammel tråd, men mener at dette er feilaktig
Jeg pratet nettopp med weber support og de frarådet bruk av gipsmørtel i våtrom under mark og risiko for tilførende fukt.

Gipsmørtelen blir det samme som å legge en gipsplate i vann uttrykte han det, kanskje ikke helt sannferdig. Men kanskje blir det med tiden. Gips svulmer av vann.
Men er noen av annen oppfatning så er jeg nysgjerrig på fakta.

N neo11 skrev:
Gammel tråd, men anser at dette er feilaktig
Jeg pratet nettopp med weber support og de frarådet fra gipsbruk i våtrom under mark og risiko for tilførende fukt.

Gipsbruket blir det samme som å legge en gipsplate i vann uttrykte han det, kanskje ikke helt sannferdig.
Men kanskje blir det med tiden. Gips sveller av vann.
Men er noen av en annen oppfatning så er jeg nysgjerrig på fakta.
Ardex F5 er godkjent, det tåler tilførende fukt og er diffusjonsåpent. Men bedre å bruke puss. Billigere og ardex F5 er virkelig vanskelig å slipe.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.