Skal fortsette å legge fliser videre i rommet da vi har tatt ned en vegg. Gulvet som jeg skal legge fliser på er betong malt for lenge siden med Epoxy (kommer ikke til å bruke flytsparkel), trenger jeg å legge primer først før flislimet? Epoxyen flasser ikke.

Hvis det er tilfelle, må det være en primer for tette overflater eller fungerer det med for eksempel Mapei Eco Primer?

Se bort fra pilen.

Takk

• Betonggulv malt med epoxy og flislagt område, tydelig overgang. Rød pil peker mot overgangen mellom betong og flis. Vegg i bakgrunnen.
Nå er jeg ikke direkte kunnskapsrik om dette. Men jeg er tvilende til om det går å sette klinkers på epoksy uansett hvilken primer du bruker.

Det finnes primer/tetningslag i tokomponent utførelse. De brukes dels som en del av tetningslaget i ekstreme miljøer som svømmehaller, dels på «umulige» underlag, f.eks. galvanisert stål som «ingenting» fester på. Men ingenting fester på epoksyoverflaten, så i primersystemet inngår det at epoksyen blandes med sementpulver, som da «støpes inn» i epoksyen, og deretter binder sammen med sementpulveret i klinkersfugemassen.

Jeg foreslår at du kontakter produsenten av det fugematerialet du tenker å bruke og spør. Jeg selv fikk hjelp av Ardex da vi skulle legge granittfliser på en galvanisert trapp i smijern. Det ble en slik epoksyprimer, svindyr. Typ 1000 kr/kvm.

• Liker
Claes Sörmland
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.