Hei, limer sammen en bokhylle i MDF med ulike vinkler for skråtaket. En av vinklene var 51 grader, den kuttingen klarer ikke min senkesag. Måtte altså håndsage og deretter slipe snittet, og selvfølgelig blir det ikke perfekt. Men nå skal den festes mot gavlen. Hvilken lim kan jeg bruke da? Snittet er jo ikke helt jevnt og vil trenge noe fugefyllende. Hyllen er festet bak mot bakstykket og vil ikke bære så mye, så jeg er ikke bekymret for det.

S
Du kunne ha saget 39 grader fra den andre siden. ;)

Du kan bruke noe montasjelim som Tec 7, Superfix, Esstack eller lignende.

• Liker
Alko
  • Laddar…
TS55-en fikser 45 grader, bordssagen likeså. Kunne jeg ha gjort det på en annen måte? Det blir jo samme vinkel på andre siden sas. :thinking::p
Trehjørne kuttet i 45 graders vinkel, plassert på en overflate med byggeutstyr i bakgrunnen.

S
90-51=39

Den andre vinkelen er 39 grader.

S sinuslinus skrev:
90-51=39

Den andre vinkelen er 39 grader.
Slik blir det jo. Vanskelig å se hvordan jeg skal få til 51 grader når sagen klarer 45. Men jeg slurvet en del på trigonometritimene skal innrømmes.

• Diagram med to linjer som skjærer hverandre med vinkler merket a. Skisse relatert til trigonometri og vinkelmåling.
  • Liker
arkTecko
  • Laddar…
S
A Alko skrev:
Slik blir det jo. Vanskelig å se hvordan jeg skal få til 51 grader når sagen klarer 45. Men jeg slurvet en del på trigonometritimene må innrømmes.
Om a er 51 grader så er b 39 grader.

En enkel geometrisk skisse som viser vinklene a og b dannet av kryssende linjer, med vinkel a merket som 51 grader og vinkel b som 39 grader.

• Liker
Alko
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Om a er 51 grader så er b 39 grader.

[bilde]
Absolutt, der er vi enige, men vanskelig å utnytte i praksis vi kapping av en mdf-plate der snittet skal være 51 grader. Uten noen form for sinnrik jigg da. Selvfølgelig, klurer man litt er det ikke helt umulig å få til det selvfølgelig, kanskje som på bildet nedenfor, på bordsagen da. :)

Diagram som viser to metoder for treverksskjæring: horisontal skjæring med vinkler 45° til 90°, og vertikal skjæring med en sikkerhetsjigg, vinkler 0° til 45°.

Sist redigert:
  • Liker
arkTecko
  • Laddar…
S
A Alko skrev:
Absolutt, der er vi enige, men vanskelig å utnytte i praksis ved kapping av en MDF-plate der snittet skal være 51 grader. Uten noen form for sinnrik jigg da. Visst, klurer man litt er det ikke i det hele tatt umulig å få det til selvsagt, kanskje som på bildet nedenfor, på bordsagen da. :)

[bilde]
Nei, det er sant. Man kan ta de siste gradene med for eksempel en elektrisk høvel eller en bordfres hvis man har.

Om du snur på hvilken bit som du girte (enden i stedet for toppskiven) så burde min utregning fungert i alle fall.

Den der skissen på sirkelsagen er litt misvisende for de fleste bordsager vipper man bladet mot anlegget og ikke fra.

• Liker
Alko
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.