Jeg holder på med en tilbygging og skal nå legge 28mm furu som gulv på loftet, men jeg sitter fast med rekkverket til trappen. Jeg har tenkt å bygge et rekkverk der underliggeren ligger direkte på gulvet. Bør man legge underliggeren på sponplatene og så furugulvet frem til underliggeren, eller la furugulvet gå helt frem til kanten og deretter legge underliggeren på furubordene?
Jeg hadde tenkt meg underliggere som er 70mm brede, og da stolper 70x70. Det virker ikke som det enkleste å finne rette stolper i 70x70mm. Bør man i stedet kjøpe 90x90 limtrærstolper og sage ned til 70x70, eller rett og slett bruke en 90mm underligger og 90x90 stolper? Føles som det burde gi et ganske bulkete utseende? Hvor finner man underliggeren, eller må man frese den selv?
Dere som har bygget eget trapperrekkverk tidligere får gjerne dele deres erfaringer!
Jeg hadde tenkt meg underliggere som er 70mm brede, og da stolper 70x70. Det virker ikke som det enkleste å finne rette stolper i 70x70mm. Bør man i stedet kjøpe 90x90 limtrærstolper og sage ned til 70x70, eller rett og slett bruke en 90mm underligger og 90x90 stolper? Føles som det burde gi et ganske bulkete utseende? Hvor finner man underliggeren, eller må man frese den selv?
Dere som har bygget eget trapperrekkverk tidligere får gjerne dele deres erfaringer!
Altså å la furubordene gå ut under underliggeren? Det gjør det jo enklere for meg nå da jeg bare kan la gulvbordene gå hele veien ut og fokusere på rekkverket senere.
Jeg hadde tenkt å slippe ned stolpene og forankre dem i gulvreglene, men jeg hadde litt uflaks da jeg skulle tenke og la matestrømmene til gulvvarmen gå langs den bakre kortsiden på bildet, så der kan jeg ikke åpne opp og få ned noen stolper. Jeg har noen halvveis idéer om hvordan jeg skal feste de stolpene, men ingenting som har pekt seg ut som spesielt bra ennå...
Jeg hadde tenkt å slippe ned stolpene og forankre dem i gulvreglene, men jeg hadde litt uflaks da jeg skulle tenke og la matestrømmene til gulvvarmen gå langs den bakre kortsiden på bildet, så der kan jeg ikke åpne opp og få ned noen stolper. Jeg har noen halvveis idéer om hvordan jeg skal feste de stolpene, men ingenting som har pekt seg ut som spesielt bra ennå...
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Trapperekkverk innendørs (med bilder)
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Trappräcke inomhus i hus från 1980
Frågor och svar om renovering -
Spile til trapperekkverk innendørs
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Stilrena trappräcken inomhus
Bloggkommentarer -
Skal bygge trapprekkverk innendørs - limtre mer holdbart?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi