7.833 lest ·
16 svar
8k lest
16 svar
Totalrenovering av 110 kvm borettslag, kostnad?
Side 1 av 2
Skulle gjerne vite hva en omtrentlig kostnad for totalrenovering/ombygging av borettslag på 110 kvm som ligger i sentrum av Gøteborg bør ligge på? Eiendommen er gammel og har satt seg skikkelig, nylig omdannet fra leiebolig med mangelfullt vedlikehold i sikkert 30 år.
Forstår at det er vanskelig å si, men noen form for sjablong som gir en omtrentlig pris bør vel finnes? Også en omtrentlig tidsbruk antall arbeidstimer er estimert! Takknemlig for svar!
Hva som ønskes bygd/renovert:
Flytting av vegg på kjøkken så et mindre barnerom kan bygges.
Flytting av vegg i stuen slik at kjøkken og stue blir ett rom. Veggen er bærende så en eller annen form for forsterkning kreves.
Total omlegging av nytt elsystem, nye kontakter mm, innfresing av alle kabler i vegger, nytt elektrisk anlegg og bytte av plass på det elektriske anlegget. Kabelkanaler til TV, lyd mm skal freses inn i veggene.
Installasjon av nytt kjøkken fra Ikea som trenger å flyttes ca to meter og ny vegg trengs, ny rørlegging, avløp, filming av avløp, ny el mm. Installasjon av hvitevarer, installasjon av ny kjøkkenvifte og omlegging av viftekanal.
Plassbygde hyller på kjøkken og stue, flytting og oppfriskning av eksisterende eldre hyller/skap. Plassbygge garderober på soverom og kontor.
Totalrenovering av alle overflater, inkluderer riving av tapeter, fikse skikkelige sprekker i vegger som er opptil fem cm brede på enkelte steder, jevne ut vegger med avvik på kanskje opptil to cm. Veggene skal males.
Totalt omlegging av gulv på ca 80 kvm, ekte plassbygd stavparkett i eik med fiskebeinsmønster foretrekkes. Gulvoverflate under nåværende eksisterende gulv må styrkes og skrus fast skikkelig.
Sliping og maling av alle vinduskarmene. Generell enklere oppfriskning av håndtak, løse lister mm på vinduets innside.
Rette opp ca fem marmorplater som er vindusposter, reparasjon av flere sprukne vindusposter samt sliping og polering av disse.
Flytting av to elementer.
Øvrige mindre arbeider som gjør at leiligheten oppfattes som i ny tilstand.
Bad har jeg kontroll på så der trengs ingen prisvurdering!
Totalpris inkludert materialer og arbeid eksklusiv ROT-fratrekk anslås!
Gjerne sjablongpris per kvm, helst oppdelt i materialer, arbeidskostnad og gjerne et anslag av tidsbruk i arbeidstimer!
Takknemlig for svar og norske firmaer som kan påta seg dette arbeidet må gjerne høre fra seg.
Takk på forhånd!
Forstår at det er vanskelig å si, men noen form for sjablong som gir en omtrentlig pris bør vel finnes? Også en omtrentlig tidsbruk antall arbeidstimer er estimert! Takknemlig for svar!
Hva som ønskes bygd/renovert:
Flytting av vegg på kjøkken så et mindre barnerom kan bygges.
Flytting av vegg i stuen slik at kjøkken og stue blir ett rom. Veggen er bærende så en eller annen form for forsterkning kreves.
Total omlegging av nytt elsystem, nye kontakter mm, innfresing av alle kabler i vegger, nytt elektrisk anlegg og bytte av plass på det elektriske anlegget. Kabelkanaler til TV, lyd mm skal freses inn i veggene.
Installasjon av nytt kjøkken fra Ikea som trenger å flyttes ca to meter og ny vegg trengs, ny rørlegging, avløp, filming av avløp, ny el mm. Installasjon av hvitevarer, installasjon av ny kjøkkenvifte og omlegging av viftekanal.
Plassbygde hyller på kjøkken og stue, flytting og oppfriskning av eksisterende eldre hyller/skap. Plassbygge garderober på soverom og kontor.
Totalrenovering av alle overflater, inkluderer riving av tapeter, fikse skikkelige sprekker i vegger som er opptil fem cm brede på enkelte steder, jevne ut vegger med avvik på kanskje opptil to cm. Veggene skal males.
Totalt omlegging av gulv på ca 80 kvm, ekte plassbygd stavparkett i eik med fiskebeinsmønster foretrekkes. Gulvoverflate under nåværende eksisterende gulv må styrkes og skrus fast skikkelig.
Sliping og maling av alle vinduskarmene. Generell enklere oppfriskning av håndtak, løse lister mm på vinduets innside.
Rette opp ca fem marmorplater som er vindusposter, reparasjon av flere sprukne vindusposter samt sliping og polering av disse.
Øvrige mindre arbeider som gjør at leiligheten oppfattes som i ny tilstand.
Bad har jeg kontroll på så der trengs ingen prisvurdering!
Totalpris inkludert materialer og arbeid eksklusiv ROT-fratrekk anslås!
Gjerne sjablongpris per kvm, helst oppdelt i materialer, arbeidskostnad og gjerne et anslag av tidsbruk i arbeidstimer!
Takknemlig for svar og norske firmaer som kan påta seg dette arbeidet må gjerne høre fra seg.
Takk på forhånd!
Moderator
· Stockholm
· 56 254 innlegg
Det der høres relativt komplisert ut. Det går ikke an å komme med sjablonger for slikt. F.eks. å gi seg på en bærende vegg kan med litt flaks gjelde å felle inn en standard bjelke i en bef. vegg (5 - 10 000). Men det kan også kreves en kraftig stålbjelke, sveiset med stolper, for å gi også sideveis stabilitet, da raser det lett i vei til 50 100 000.
Å flytte kjøkken kan være busenkelt, nesten ingen kostnad sammenlignet med å bare bytte på bef. sted. men det kan også innebære store inngrep i ventilasjon, el og VVS. Samme sak der, flyttingen kan koste alt mellom 2000 og 200 000.
Å flytte kjøkken kan være busenkelt, nesten ingen kostnad sammenlignet med å bare bytte på bef. sted. men det kan også innebære store inngrep i ventilasjon, el og VVS. Samme sak der, flyttingen kan koste alt mellom 2000 og 200 000.
Sist redigert:
Medlem
· Stockholm
· 804 innlegg
Umulig å svare på. Men om du vil ha et gjetning: Minst 500.000 om alt går den enkle veien som Hempularn tar opp. 1.000.000 om alt blir så komplisert og dyrt som det alltid pleier å bli. Det er i stort sett alle de forskjellige håndverkerdisiplinene som kommer til å være involvert, konstruktør, snekker, maler, vvs, el. Arbeidene skal koordineres av deg? Eller vil du kjøpe et totalprosjekt? Da kommer det kostnader for det også. Ved nærmere ettertanke, sett en million som budsjett. Og sørg for at du har økonomiske ressurser til at det blir enda dyrere. Arbeidet kan gjøres på 3 måneder eller ett år, det kommer an på hvordan du ansetter tjenestene. Bare begynn å ta kontakt med firmaer og be om tilbud, så får du i det minste en oppfatning hvor landet ligger.B Bedandbreakfast skrev:Skulle vilja veta vad en omtrent kostnad for totalrenovering/ombygging av boligrett på 110kvm som ligger i Göteborgs sentrum bør ligge på? Bygningen er gammel og har satt seg ordentlig, nylig omdannet fra utleiebolig med mangelfull vedlikehold de siste 30 årene.
Forstår at det er vanskelig å si, men noen slags sjablong som gir en omtrent pris burde vel finnes? Også en omtrent tidsbruk antall arbeidstimer ønskes! Takk for svar!
Hva som ønskes bygget/renovert:
Flytting av vegg på kjøkken slik at et mindre barnerom kan bygges.
Flytting av vegg i stuen slik at kjøkken og stue blir ett rom. Vegen er bærende, så en form for forsterkning kreves.
Total omlegging av nytt elsystem, nye kontakter mm, innfresing av alle kabler i vegger, ny el-sentral og bytte av plass på el-sentralen. Kabelkanaler til TV, lyd mm skal freses inn i veggene.
Installering av nytt kjøkken fra Ikea som må flyttes ca to meter og ny vegg trengs, ny røropplegg, avløp, filming av avløp, ny el mm. Installering av hvitevarer, installering av ny kjøkkenvifte og omlegging av viftekanel.
Plassbygde hyller i kjøkken og stue, flytt og oppfrisking av eksisterende eldre hyller/skap. Plassbygge garderober i soverom og kontor.
Totalrenovering av alle overflater, omfatter rivning av tapet, fikse ordentlige sprekker i vegger som er opp til fem cm brede noen steder, jevne ut vegger med avvik på kanskje opp til to cm. Veggene skal males.
Total omlegging av gulv på ca 80 kvm, ekte plassbygd stavparkett i eik med fiskebensmønster foretrekkes. Gulvoverflate under nåværende gulv trenger å forsterkes og skrus fast ordentlig.
Slip og maling av alle vinduskarmene. Generell enklere oppfriskning av håndtak, løse lister mm på vinduets innside.
Omlegging av ca fem marmorplater som er vindusposter, reparasjon av flere sprukne vindusposter samt sliping og polering av disse.
Øvrige mindre arbeider som gjør at leiligheten fremstår som i ny stand.
Badet har jeg kontroll på, så der trengs ingen prisvurdering!
Totalpris inkludert materiale og arbeid eksklusive ROT-fradrag ønskes!
Gjerne sjablongpris per kvm, helst oppdelt i materiale, arbeidskostnad og gjerne et anslag av tidsbruk i mantimer!
Takk for svar og norske bedrifter som kan påta seg denne jobben må gjerne ta kontakt.
Takk på forhånd!
Moderator
· Stockholm
· 56 254 innlegg
ETT av momentene kan jeg hjelpe til med en slags sjablong.
Fiskebensparkett. Der har jeg egen erfaring med anskaffelse, riktignok noen år siden nå. Men jeg betalte da ca. 700 kr/kvm. MEN det var på godt underlag, som jeg hadde fikset før parkettfirmaet kom. I mitt tilfelle var det bare et rom på 17 kvm. Så med stor flate bør man kunne få en del rabatt.
Når du skriver at gulvet trenger å "styrkes". Det kan bety litt hva som helst. I verste fall trenger de eksisterende gulvene å rives helt opp, og gulvbjelkene kompletteres. Stavparkett skal helst legges på kryssfiner. I mange tilfeller limer man en kryssfinerplate på det eksisterende undergulvet, og parkett på det. Men noen ganger kan det bli for tykt, gulvhøyden "kolliderer med noe annet. Kryssfiner er fordi spikeren som brukes til parketten fester bedre.
Fiskebensparkett. Der har jeg egen erfaring med anskaffelse, riktignok noen år siden nå. Men jeg betalte da ca. 700 kr/kvm. MEN det var på godt underlag, som jeg hadde fikset før parkettfirmaet kom. I mitt tilfelle var det bare et rom på 17 kvm. Så med stor flate bør man kunne få en del rabatt.
Når du skriver at gulvet trenger å "styrkes". Det kan bety litt hva som helst. I verste fall trenger de eksisterende gulvene å rives helt opp, og gulvbjelkene kompletteres. Stavparkett skal helst legges på kryssfiner. I mange tilfeller limer man en kryssfinerplate på det eksisterende undergulvet, og parkett på det. Men noen ganger kan det bli for tykt, gulvhøyden "kolliderer med noe annet. Kryssfiner er fordi spikeren som brukes til parketten fester bedre.
Sist redigert:
Hei, jeg kan fortelle en liten anekdote om en venn som byttet gulv i halve leiligheten sin (ca 60 kvm) i GBG ved Nordenskiöldsgatan for 1 år siden, og året før det så byttet de også kjøkkenet og flyttet en liten vegg. Men uansett, gulvet hadde sand under som de måtte fjerne (pga vannlekkasje). Så de sugde bort X antall tonn sand. Fylte på med EPS-betong og la inn ny 1-stavs eikeparkett. Totalkostnad på ca 240 kkr.
Det er dyrt å gjøre ting i sentrale GBG. Bare parkeringspenger for snekkere blir tusenlapper, og man må ha flaks om de kan parkere i nærheten av leiligheten.
Så rent spontant ville jeg gjette at det er et millionprosjekt direkte. Men det avhenger så klart av hvilke snekkere du hyrer inn og hva du ønsker å ha som sluttresultat. Vennen min hadde brukt disse snekkerne året før for kjøkkenet (kostet også X antall 100 kkr). Så han visste at han våget å la snekkeren ta hånd om problemene hans slik at han kunne fokusere på annet. Vil man være med og prosjektlede selv, blir det sikkert billigere. Men da får du også alle problemene i fanget.
Det er dyrt å gjøre ting i sentrale GBG. Bare parkeringspenger for snekkere blir tusenlapper, og man må ha flaks om de kan parkere i nærheten av leiligheten.
Så rent spontant ville jeg gjette at det er et millionprosjekt direkte. Men det avhenger så klart av hvilke snekkere du hyrer inn og hva du ønsker å ha som sluttresultat. Vennen min hadde brukt disse snekkerne året før for kjøkkenet (kostet også X antall 100 kkr). Så han visste at han våget å la snekkeren ta hånd om problemene hans slik at han kunne fokusere på annet. Vil man være med og prosjektlede selv, blir det sikkert billigere. Men da får du også alle problemene i fanget.
Glem ikke hvor lang tid og krefter det tar å (forhåpentligvis) få alle disse prosjektene godkjent av styret. Har huset sluttet å sette seg? Har en grunnforsterkning blitt gjort? Mener, kjedelig om du pusser opp alt til topp stand og så blir det sprekker raskt igjen.
Du ønsker at den skal bygges om fullstendig så den oppfattes som ny om jeg forstår og leser rett?
Da skulle jeg budsjettert for minst 1,5 million samt regne med 3-6 måneders byggetid. Det er dessverre usannsynlig at du kan koordinere på en slik måte at det ikke blir ventetider, tørketider osv. dessuten må alt gjøres i "riktig" rekkefølge og du må ha inn en mengde forskjellige håndverkere som sannsynligvis ikke slipper alt de har for hånden for å hoppe inn i ditt prosjekt.
Er beliggenheten og prisen bra kan det absolutt være en bra forretning å totalt bygge om, men det vil nok ta tid og koste.....
Da skulle jeg budsjettert for minst 1,5 million samt regne med 3-6 måneders byggetid. Det er dessverre usannsynlig at du kan koordinere på en slik måte at det ikke blir ventetider, tørketider osv. dessuten må alt gjøres i "riktig" rekkefølge og du må ha inn en mengde forskjellige håndverkere som sannsynligvis ikke slipper alt de har for hånden for å hoppe inn i ditt prosjekt.
Er beliggenheten og prisen bra kan det absolutt være en bra forretning å totalt bygge om, men det vil nok ta tid og koste.....
Du har allerede fått flere relevante svar. Generelt er det betydelig billigere å kjøpe en leilighet der planløsning stemmer og gjøre mindre renoveringer enn å gjøre så omfattende endringer som du tenker å gjøre. Det dukker nesten alltid opp uventede problemer som øker kostnadene. Så vil det ta lang tid å få alt gjort, og det er slitsomt å bo i et byggeprosjekt. Et relevant spørsmål er også om husets forening tillater de endringene dere planlegger å gjøre.
@Bedandbreakfast Det er ikke god nettikette å legge samme spørsmål på flere steder. Jeg rapporterte den du la i "Bostadsrätt"-delen så admion får fjerne den før folk begynner å svare der også.
Desto mer jeg leser så høres det ut som det aldri stopper ved en million engang. Totalrenovering av alt, plassbygde greier, flytting og renovering/polering/oppfriskning av eksisterende greier. Slike ting tar jo virkelig tid sammenlignet med å rive alt, fikse overflater og deretter montere nye greier. Tenker bare på hvor lang tid det tar å renovere ett enkelt vindu sammenlignet med å kaste og sette inn nytt som eksempel.
Jeg kan ikke tilføre noen kostnadsestimat, men antar at du også bør ta hensyn til om leiligheten er lett tilgjengelig, dvs. ligger på bakkeplan og materialer enkelt kan tas inn via vinduene, eller om den ligger i 10. etasje og krever at materialet bæres eller heises opp.
Det samme gjelder med alt som skal rives ut.
Det samme gjelder med alt som skal rives ut.
Moderator
· Stockholm
· 56 254 innlegg
Vi har bekjente som gjorde en totalrenovering av en leilighet i City her i Stockholm. Litt større tror jeg. De flyttet ingen vegger, og i de fleste rom ble originalparketten beholdt, slipt. De bygde et ekstra bad, og nytt kjøkken, alle overflater totalrenovert. Jeg mener det kostet 800 000.