Hei,

Bor i et trivselhus med en liten veranda. I tilknytning til denne verandaen vil jeg bygge en uteplass og i forbindelse med det skulle jeg gjerne fjerne en søyle. Spørsmålet er - tør jeg det eller er den bærende?

Se bilde.
  • Verandaen innringet i rødprikket linje.
  • Søylen merket i blått er selvfølgelig bærende og skal beholdes.
  • Det er den grønne søylen jeg vil fjerne.
  • Avstanden mellom husveggen og blå søyle er mindre enn 4m

Følelsen er at det ikke burde være noe problem å kappe siden avstanden er så kort. Men jeg vil likevel basere beslutningen på litt mer fakta.

At det har med dimensjonen på takstolen å gjøre er selvfølgelig - har sett på svensk "takstolshandbok" men blir bare mer usikker. Så nå håper jeg på den samlede kraften i forumet :)

Så,
Spørsmål 1: Hvordan vet jeg om takstolen er riktig dimensjonert for å tåle at jeg kapper grønne stolpen?
Spørsmål 2: Får kapningen av grønne stolpen noen innvirkning på blå søyle som man må ta hensyn til?

Takk på forhånd!

• Byggetegninger av et hus med veranda, viser pilles i blått og grønt; veranda markert med rød stiplet linje. Grønn pille planlegges fjernet.
Vis hele planen ellers er det håpløst å vurdere.

J justusandersson skrev:
Vis hele planen ellers er det håpløst å bedømme.
Detaljert plantegning av en bygning med mål og notater, inkludert to snittvisninger av strukturelle elementer. Plantegning av hus med stue, kjøkken, bad, fire soverom, veranda og badstue. Detaljer som møbelplassering og romstørrelser er angitt.

Det meste taler for at den grønne søylen mest er til dekorasjon. Jeg finner ingen opplysninger om dimensjoner i dine vedlagte tegninger, men jeg ville nok ha tatt sjansen på å fjerne den.

Takk for svar. Var oppe på loftet, og der ser det ut slik:
Takstolkonstruksjon på loft med treverk, inkludert ca 140x45 og ca 70x45 bjelker. Rød sirkel markerer mulig spikerfeste for grønn bjelke.
Nedre regelen på takstolen er ca 140x45, og under den sitter en 70x45 regel. Det er imidlertid kun 140x45-regelen som hviler på den blå stolpen, noe som får meg til å tro at 70x45-regelen snarere er for "innertaket" på verandaen.
Også det faktum at den grønne regelen kun ser ut til å være festet med to spiker (rødecirkelen), synes jeg tyder på at den ikke er bærende.

Men jeg tar gjerne imot mer input, selv om jeg akkurat nå heller mot å tørre å fjerne den.

Hadde du tatt med hele takstolsritningen fra begynnelsen hadde man sett hva man kan se nå med hjelp av dine bilder. Du har altså fagverkstakstoler hvilket betyr at den grønne stolpen ikke har noen funksjon for å holde oppe taket.

• Liker
GreenYoda
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Hadde du tatt med hele takstolstegningen fra starten hadde man sett det man kan se nå med hjelp av dine bilder. Du har altså fagverkstakstoler, noe som betyr at den grønne stolpen ikke har noen funksjon for å holde oppe taket.
Takk for hjelpen!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.