Lizzardo
Holder på med å bygge stall/garasje og har fått en liten idé om å lage plass for trelagring over salrommet. Trenger litt hjelp med konstruksjonen og om det vil holde som jeg har tenkt.

Jeg har en vegg med 170 stolper og en med 120 stolper, spennvidde mellom disse ca 270 cm. Jeg tenkte jeg skulle legge inn en stående 170 i disse likt en bjelke for å kunne feste gulvbjelkelaget med bjelkesko.

Tenkte et gulvbjelkelag av 145 stolper.

Hva tror dere, er det helt elendig tenkt bæreevnemessig eller vil det fungere for litt overflødig byggemateriale?

Du tenker deg et bjelkelag med 45x145 bjelker C 24 c/c 600 mm og en spennvidde på 2,7 m? Det blir svaiende å gå på, men om du bare skal bruke det til lagring så tåler det ca 200 kg per kvm uten å bøye ned forstyrrede mye.

Du mener vel en 170 bjelke på høykant, ikke stående?

Lizzardo
J justusandersson skrev:
Du tenker deg et bjælkelag med 45x145 bjælker C 24 c/c 600 mm og en spennvidde på 2,7 m? Det blir svaiete å gå på, men om du bare skal bruke det til lagring så tåler det ca 200 kg per kvm uten å bøye ned forstyrrende mye.

Du mener vel en 170 regel på høykant, ikke stående?
Akkurat min tanke, det blir ca 60 cm i takhøyde så noe springing er ikke aktuelt.
Det er ren lagring av diverse virke.

Ja, jeg mener på høykant, noen ganger er det vanskelig å oversette tanke til skrift :)

Arealet blir 5,4x2,7 = 14,58 kvm
Så da skulle jeg altså kunne legge opp 2,9 tonn forutsatt at innfestningen i balkongene holder?

Hva skulle jeg klare av belastning med 120 c24?

Edit: Ble lurt av min kjære samboer, spennvidden er 2,6 m

Sist redigert:

Beste svar

Sånn cirka 130 kg, omregnet til 2,6 m vingespenn.

Lizzardo
J justusandersson skrev:
Sånn cirka 130 kg, omregnet til 2,6 m spennvidde.
Takk for din hjelp

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.