T
Jeg skal sette opp dampsperre i Attefallshuset og har noen spørsmål angående dampsperren.

Isolasjonen er 170 mm i gulvet, 140 mm i veggene og 195 mm i taket. Noen sier at dampsperre ikke trengs under 200 mm isolasjon, men jeg kommer til å bruke det uansett.

Nå til spørsmålene.

1. Hvordan kobler jeg plasten best mulig til vinduer og dører?

2. Skal jeg også ha dampplast på gulvet? Gulvet består av gulvsponplater og deretter laminatgulv på det.

U
1. Aldersbestandig tape

2. Ulike gulvprodusenter har forskjellige anbefalinger

K
Denne teipen er kjempebra. Fungerer supert også ved vinduer og dører.

• Rull med grønn T-Flex tape, delvis avrullet, egnet for bruk ved vinduer og dører.
Er attefallshuset oppvarmet?

Det finnes mange svar på dette. Hvilket som er riktig får nok framtiden vise. Jo tykkere isolasjon du har, bør du nok vurdere dampsperre eller variabel dampsperre. Skal huset tidvis være uoppvarmet, bør du nok satse på en variabel dampsperre som gjør at huset "puster", ellers kan du få problemer med kondens i veggen som kommer utenfra. Skal huset være oppvarmet, kan du kanskje satse på en helt tett dampsperre, altså ikke en som slipper gjennom noen fukt. Bra ventilasjon med mekanisk utsug er også bra.

Det blir alltid fukt i en vegg, og begynner du å nærme deg 30 cm tykk isolasjon, som du skriver at du ikke skal ha, finnes det en risiko for at fukten ikke tørker ut i en vegg uansett om fukten kommer innenfra eller utenfra, men jo tykkere isolasjon du har desto større krav er det nok til en ordentlig dampsperre. Ta en kald drikke og sett i en plastpose i solen, så sier det noe om fuktvandring der varmt møter kaldt. En vegg må kunne tørke ut!

T
K Krux skrev:
Denne tapen er utrolig bra. Funker kanon selv ved vinduer og dører .
Skal plasten gå ut over vinduskarmen/dørkarmen og så taper man mot karmen?
Eller hvordan mer eksakt fester man mot vinduet?

T
M MagHam skrev:
Er attefallshuset oppvarmet?
Ja

• Liker
MagHam
  • Laddar…
  • Liker
Nyfiknast og 2 andre
  • Laddar…
K
T Ejmelie skrev:
Skal plasten gå ut over vindu/dørkarmen og så taper man mot karmen?
Eller hvordan mer eksakt fester man mot vinduet?
Jeg har gjort som det vises her.
Tok plasten så pass nær karmen at jeg kunne sette halvparten av tapen på karmen og den andre halvparten gikk ned over plasten. Det har funket for meg i hvert fall.

• Liker
Tovin
  • Laddar…
surris
Avhengig av hva slags gulvkonstruksjon og gulv du har, så kanskje du trenger en slags dampsperre for gulvet. Det finnes foam med plast som man kan bruke.

Mot vinduer og dører finnes det enkelt forskjellige løsninger. Men brett inn plasten i smyggene og tape skjøtene og inn på karmene (ikke lenger enn det som skjules av smyggene senere).

• Liker
Kustvägen
  • Laddar…
T
Takk! Akkurat slike svar jeg ønsket.
Og kult med bilde (y)

• Liker
surris
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.