Har fått fram to forskjellige alternativer på veggkonstruksjon.
Det er til et tiny house som skal stå på trailer og må derfor være selvbærende. Også viktig at konstruksjonen ikke blir mye tykkere.

Nåvel, har disse veggene forutsetning (sammen med bjelkelag og takkonstruksjon) til å danne en selvbærende konstruksjon?
Hvilken hadde du valgt og hvorfor, eller noen endring? Også synspunkter for fukt etc er av interesse.

Kom med synspunkter og forslag! Det settes pris på :)

• Alternativ for veggkonstruksjon med liste over lag og tykkelser, inkludert takutsprang, ytterpanel, spikerslag, isolering, innvendig panel, og total tykkelse.
  • Alternativ 1 - Bild av en veggkonstruksjon for et tiny house, bestående av flere lag inkludert takutsprang, fasadepanel, spikerslag, og isolasjon.
Vet du engang hva du snakker om her?

Veggen må jo stå på noe, hva mener du med selvbærende?

Føles som en skoleoppgave eller noe du vil ha hjelp med?

Violina Violina skrev:
Vet du ens hva du snakker om her?

Veggen må jo stå på noe, hva mener du med selvbærende?
Ikke til 100 men tilhengertilvirkerne og konstruktør som har talt med disse begrepene. Tolker det som at konstruksjonen ikke skal forlate seg på tilhengeren men "bære seg selv" men hører gjerne mer utførlig/enkel forklaring av begrepet :)
Er ganske sikker på at det skal være det men tenkte bare høre her også :)
Dog kanskje litt misvisende å spørre om veggens konstruksjon kring dette da det er jo hvordan hele konstruksjonen sammen skal funke derav mener jeg kun om veggen er ok og passer inn i slik.

Da er det nok mer så at den trenger å være stabil og ikke belage seg på at svillen har full støtte da..

Da handler det nok mer om hvordan du bygger veggen (tenk fagverk og sandwich) enn de ulike materialenes rekkefølge i veggen.

• Liker
hoppsanhejs
  • Laddar…
Hei,

Jeg antar at man med selvbærende mener at veggen skal være bærende for takkonstruksjonen, men er ikke helt sikker på om det er dette man mener med selvbærende.

Alternativ 2 synes jeg er å foretrekke hvis dimensjonen på stenderverket er tilstrekkelig for de lastene det utsettes for. Avhenger av spennvidden på taket samt hvilken snø- og vindlast huset skal tåle. Alternativ 2 har et indre installasjonssjikt hvor du kan trekke installasjoner hvis du ønsker, samt at dampbremsen kommer lenger inn slik at du ikke risikerer å perforere den når du skrur i veggen. OSB vil jeg anta havner innenfor innerpanelet i Alternativ 2, den er ikke så fin å ha på overflaten.

Jeg ville definitivt vurdert å jobbe med plate-materiale i stedet for paneler som overflatemateriale. De er både lettere og tillater tynnere konstruksjon. Er det noen miljøkrav involvert, dvs. at det skal bygges på en bærekraftig måte? Ellers ville jeg brukt PIR-isolasjon. Veggbelastningene på en trailer blir ganske lave da huset blir ganske langsmalt, så takflaten som skal bære blir lav.

Siden huset blir så lite, er det knapt behov for installasjonssjikt i vegg, man kan føre i gulv og tak.

Ville gjort veggen som følger fra utsiden, samtlige plater skrus og limes.
-Sporfreste kryssfiner 9-12mm
-Luftspalte 12mm
-Stender C24 samt mellomliggende PIR-isolasjon 95mm
-Falset PIR ca 20mm
-Sporfreste kryssfiner 9-12mm

Total veggtykkelse ca 150mm med en isolasjonsevne tilsvarende 200mm vanlig isolasjon. Vekten blir ca 20kg/m2

• Liker
Violina
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.