Hei har reglet en bærende vegg, og nå er det snart tid for gipsplater. Dog slo tanken meg om å erstatte gipsen med noe godkjent som brannvegg for en fremtidig vedovn, ønsker gjerne at den skal bygge ut så lite som mulig. Noen som har noe tips? Kalsiumsilikatplate på 50 mm har jeg sett men håper å få tak i noe tynnere om det finnes?

Luftfoto av et moderne kjøkken med svart kjøleskap, komfyr, vask, og en vedovn ved siden av en dør til en terrasse.

Takknemlig for svar :)
Mvh

Et par tanker.
Ovner har også mål sideveis til brennbart.
Virker litt nærme innredningen på tegningen.
Jeg løste ditt problem ved å felle inn samme 50 mm plate i veggen så den kom i linje med gipsen, sparklet og malte så den er helt usynlig.
Tok foto og dokumenterte alt til inspeksjonen av feieren som syntes det var en pen løsning.
Kunne flytte ovnen min 10 cm bakover nærmere veggen så det ble perfekt:)

• Liker
GrönaL
  • Laddar…
Ikke svar på spørsmålet ditt, men har du tenkt tanken på å sette inn en vedovn på kjøkkenet i stedet, om du nå vil fyre med ved der i fremtiden? De er som regel mer egnet for innbygging dessuten.

• Liker
Dan_Johansson og 2 andre
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Et par betraktninger.
Ovner har mål sidelengs til brennbart også.
Virker litt nært til innredningen på tegningen.
Jeg løste ditt problem med å felle inn samme 50 mm plate i veggen slik at den kom i liv med gipsen, sparklet og malte så den er helt usynlig.
Tok bilde og dokumenterte alt til inspeksjonen av feieren som syntes det var en pen løsning.
Kunne flytte min kanin 10 cm bakover nærmere veggen så det ble perfekt:)
Takk for svar, fint gjort :) I mitt tilfelle er det vanskelig å gjøre med regler foran. Kan sende bilde i ettermiddag, men gips bygger ut 1cm fra regel. Så blir uansett 4cm forskjell. Har ca 20cm til benkeskapet så blir en brannmur der også.

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Ikke svar på spørsmålet ditt, men har du tenkt tanken på å sette inn en vedovn på kjøkkenet i stedet, hvis du nå vil fyre med ved der i fremtiden? De er som regel mer egnet for innbygning dessuten.
Samboeren er ganske fast på ovn med stort vindu. Det er åpent mot stuen så det blir greit nok uansett. Nå kriges det bare litt mot noen cm.

N
Fibercementplater finnes vel i 12mm tykkelse. Om det er godkjent vet jeg ikke men det avhenger sikkert av hvordan veggen er bygget også.

N Niq skrev:
Fibercementplater finnes vel i 12mm tykkelse. Om det er godkjent vet jeg ikke men det kommer sikkert an på hvordan veggen er bygd også.
Veggen er (utenfra og inn) . tre fasade, vindsperre, mineralull 120mm, trestender så enkeltgips.

12mm hadde jo vært perfekt men også usikker på om det blir godkjent. 50mm kan jeg jo kjøre på siden mot benken. Det er bakover jeg gjerne vil ha det smalt i flukt med gipsen.

G GrönaL skrev:
Takk for svar, fint gjort :) I mitt tilfelle er det vanskelig å gjøre med lekter foran. Kan sende bilde i ettermiddag, men gips bygger ut 1 cm fra lekten. Så blir det likevel 4 cm forskjell. Har ca 20 cm til benkeskapet, så blir en brannvegg der også.
Vet ikke om vi mener det samme.
Jeg fjernet 4 cm på lektene i veggen, og så stakk platen ut 13 mm (gipsplatens tykkelse),
noe som innebar at alt ble helt slett.
Tar man så og forsterker lekten, lektene som man har forsénket i, så får du samme bæreevne.
Tror jeg har et par bilder i profilen min om hvordan jeg har gjort det.

• Liker
GrönaL
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Vet ikke om vi mener det samme.
Jeg freste bort 4 cm på lektene i veggen og så stakk plata ut 13 mm (gipsplatens tykkelse)
hvilket innebar at alt ble helt slett.
Tar man så og forsterker lekten, lektene som man har forsenket i så får du samme bæreevne.
Tror jeg har et par bilder i min profil hvordan jeg har gjort det.
Ja det var en bra idé. Lener nok mot en slik løsning om jeg bare kan få til en bra forsterkning. Skal sjekke profilen din. Takk 👍

N
Blir det godkjent med slik plate og trelekter?

Så ville jeg selv definitivt velge en vedovn. Når man har vennet seg til å lage mat på vedovn så vil man ikke bytte tilbake. Men når det er sommer blir det så ulidelig varmt inne at man likevel bruker elektrisk komfyr.
De finnes med glassdører også hvis man vil se ilden.

• Liker
fribygg og 1 annen
  • Laddar…
G GrönaL skrev:
Samboen ganske fast på peis med stort vindu. Det er åpent mot stua, så det blir ganske greit likevel. Nå kriges det bare litt mot noen cm.
Samboen kan vel få en peis i stua, så får du en vedkomfyr på kjøkkenet. Alle fornøyde! Det er formentlig lettere å plassere en peis med skikkelig avstand til brennbart materiale i stuen.

• Haha
GrönaL
  • Laddar…
D
Bør stå i bruksanvisningen til komfyren hvordan det skal se ut bak

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Samboen kan vel få en peis i stuen, så får du en vedovn på kjøkkenet. Alle fornøyde! Det er sannsynligvis lettere å plassere en peis med skikkelig avstand til brennbart materiale i stuen.
Om det likevel var så lett. Her er stue og kjøkken. Vi hadde vedovn før, og kan jo ikke påstå at jeg lagde mat særlig ofte på den. Nå er den revet så bare å godta situasjonen. Det heller mot at det eneste sikre er 50mm plate foran gipsen på siden og bak? Bjelkene kan ikke freses ned mer enn maks noen cm.

Plantegning av et kjøkken med kjøleskap og komfyr, og et stueområde med grå sofa og spisebord med sitteplasser til fire personer.

N Niq skrev:
Blir det godkjent med slik plate og trestendere?

Så ville jeg selv definitivt velge en vedovn. Når man har vent seg til å lage mat på vedovn så vil man ikke bytte tilbake. Men når det er sommer blir det så uutholdelig varmt inne at man likevel bruker elektrisk komfyr.
De finnes med glassdører også om man vil se ilden.
Jeg får nøye meg med ovn og pølsespidd. Det gjelder å velge sine kamper.. Nå vil jeg bare få det så fint som mulig.

Render av en moderne stue med en kamin, grå sofa, spisebord med stoler og en stor TV montert på veggen.

• Liker
Messier1994
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.