11.147 lest ·
9 svar
11k lest
9 svar
Tips på material til "innendørsvinduer" / "lysinnslipp"?
Jeg har laget et hull i en lettbetongvegg for å få inn lys i badet bak veggen, men mitt ønske er at denne "lysinnslippet" også skal være lydisolerende slik at man ikke føler seg for "utsatt" når man er på badet.
Opprinnelig hadde jeg tenkt å bruke glassbetong som jo har begge disse egenskapene, men før jeg bestemmer meg vil jeg gjerne få tips om andre materialer. Et tips jeg har fått er å lage et slags "vindu" ved hjelp av enten frostet glass eller akrylplater (plast). Mitt spørsmål er da hvor godt disse materialene isolerer mot lyd?
For å komplisere det litt er hullet plassert i et ytterhjørne ifølge den vedlagte skissen (det er det lyseblå hjørnet som skal fylles med passende materiale).
Et annet ønske jeg har er at det skal være veldig kostnadseffektivt - det vil si så pent som mulig til så lav kostnad som mulig. Hvis leveringstiden på innkommende komponenter er kort er det en stor bonus!
Opprinnelig hadde jeg tenkt å bruke glassbetong som jo har begge disse egenskapene, men før jeg bestemmer meg vil jeg gjerne få tips om andre materialer. Et tips jeg har fått er å lage et slags "vindu" ved hjelp av enten frostet glass eller akrylplater (plast). Mitt spørsmål er da hvor godt disse materialene isolerer mot lyd?
For å komplisere det litt er hullet plassert i et ytterhjørne ifølge den vedlagte skissen (det er det lyseblå hjørnet som skal fylles med passende materiale).
Et annet ønske jeg har er at det skal være veldig kostnadseffektivt - det vil si så pent som mulig til så lav kostnad som mulig. Hvis leveringstiden på innkommende komponenter er kort er det en stor bonus!
glass og plast har jo dårlig "isolasjon" om man ikke setter veldig tykt eller i flere lag (f.eks. 3-glass)....så det eneste jeg kan anbefale er nettopp glassblokk....enkelt og med alle egenskapene du spurte etter. Finnes jo i ulike utførelser som frostet, farget osv.....jeg hadde ikke nølt. Dessuten er det jo det mest stabile med....har man barn så er jo ikke vanlig glass (f.eks. 3-4mm) så passende...om det kommer en fotball eller om noen faller mot en glassplate så blir det jo ubehagelig....
Jeg stemmer for glassblokk!
/
M
Jeg stemmer for glassblokk!
/
M
Glassblokk hadde jeg stemt på. Om du ikke vil ha en list i hjørnet, ellers går vel et 2- eller 3-lags vindu bra. De lydisolerer nok bedre enn de fleste innerdører man har. Så kan man jo velge frostet/etsset glass etc eller kanskje bruke en form for film.
Se: http://www.etchedlookglassdecals.com/samplephoto.html håper denne lenken er ok selv om den halvt blir reklame for firmaet. Men det er antagelig mye billigere å gjøre det hos det lokale reklamefirmaet, så jeg håper det er ok. Med tanke på at det er veldig mange forskjellige ideer man kan dra nytte av.
Se: http://www.etchedlookglassdecals.com/samplephoto.html håper denne lenken er ok selv om den halvt blir reklame for firmaet. Men det er antagelig mye billigere å gjøre det hos det lokale reklamefirmaet, så jeg håper det er ok. Med tanke på at det er veldig mange forskjellige ideer man kan dra nytte av.
Jeg har faktisk vært inne på en kombinasjon av glassblokker og "film". Jeg prøvde å kjøpe en superbillig klar glassblokk samt litt superbillig hvit-mønstret film. Jeg satt film på begge sider av blokken og effekten ble virkelig bra. Inntrykket av at veggen var bygget opp av glassblokker forsvant nesten helt, noe som ble satt pris på av min samboer som av en eller annen grunn ikke liker glassbetong 
Problemet var dog at når man skrapte på filmen med en negl så ble det lett merker i den. Kan en negl forårsake merker så kan vel også støvsugere, paraplyer, hockeykøller og lignende - utilsiktet - forårsake samme skade?
Er dyrere (profesjonell?) film kanskje mer holdbar?
Problemet var dog at når man skrapte på filmen med en negl så ble det lett merker i den. Kan en negl forårsake merker så kan vel også støvsugere, paraplyer, hockeykøller og lignende - utilsiktet - forårsake samme skade?
Er dyrere (profesjonell?) film kanskje mer holdbar?
Du kan sandblåse glassblokkene så du får mønstre osv. Firmaet jeg skrev om hadde jo noe slikt kit også... antar at man kan med litt klipp og lim med tape mm lage mønstre og deretter sandblåse.
Precis! Det er en bra idé som også jeg har tenkt litt på - da får man glasblokkenes gode egenskaper sammen med et "penere" utseende. Kanskje kan man til og med bruke plast i stedet for glass for å spare penger og få en mer holdbar løsning?Pysslarn skrev:
Fikk også tips om treglassvinduer (frostet) som jo både slipper gjennom lys og isolerer bra mot lyd. Tror dere dette ville funke bra?
Er det noen som har gode tips på hvordan man bygger inn et slikt glass i en vegg uten å ha masse kraftige karmer - kanskje man kan "pusse inn" glasset?
Er det noen som har gode tips på hvordan man bygger inn et slikt glass i en vegg uten å ha masse kraftige karmer - kanskje man kan "pusse inn" glasset?
Om du pusser fast vinduet blir det slitsomt når ungene har spilt fotball
Selv hadde jeg nok da valgt å ha en list eller lignende i en retning slik at man kan ta ut vinduet. Da kunne man lime fast vinduet med typ pl400 og deretter lime en tynn list som sitter bare i vinduet så man bare kan bryte den bort uten å skade pussingen om ruten går i stykker.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Tips på tillförlitligt instrument för att mäta fukt i olika material?
Verktyg & Maskiner -
Tilläggsisolera; tips på metod/material
Isolering -
Tips på byggmaterial till badrum i "oisolerad" källare
Badrum -
Krossmaterial till carport/garage tips på storlek
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Material till toppskiva ovanpå bokhylla (Billy) och tips på lister till skarvarna?
Möbelsnickeri