Jeg har engasjert et firma som holder på å bytte tak på en påbygd garasje. Hele taket byttes, inkludert takbjelkene på grunn av fuktskader. Spørsmålet gjelder forbindelsen mellom takbjelkene og veggen som grenser til huset. Dette er en prinsippskisse på hvordan det ser ut:

Principskisse av garasjetak, viser takbjelker som hviler på horisontal bjelke festet til stående veggstendere. Skjematisk visning uten detaljer.

De stående stenderne er veggen som grenser til huset (90 mm stendere med cc 60). Huset er høyere enn garasjen, så takbjelkene til garasjen hviler på en horisontal stender, festet på siden av de stående stenderne.

I fjor rev jeg ut en gammel eternittvegg her og satte opp en ny frittstående med metallstendere, dobbelt gips, OSB og til slutt tynn kryssfiner som overflate. I den forbindelse byttet jeg ut den liggende stenderen som var en 90-stender spikret i veggstenderne, jeg syntes det så svakt ut at den skulle ta hele vekten av garasjetaket. Jeg byttet da ut den til en 145-stender som jeg skrudde med tre stk. 6x100-skruer i hver veggstender i stedet.

Nå som snekkeren skal bytte ut hele garasjetaket vil han åpne den nye veggen for å kunne forsterke denne konstruksjonen ved å spikre på en 45-stender på den eksisterende 90-stenderen som den liggende stenderen får hvile på.

Skisse av en takstruktur med horisontale og vertikale bjelker, som viser forbindelsen mellom takbjelkene og de stående veggreglene i et tilbygg.

Jeg skulle helst unngå å åpne den nye veggen, og i stedet bare bruke den eksisterende, nye stenderen slik den er. Det er en del gjennomføringer og andre spesialløsninger, og ett av gipslagene har jeg fuget med akrylfug for å få god lyddemping, for eksempel, og så er den jo malt. Hvis man skal åpne veggen synes jeg det blir unødvendig mye arbeid for en muligens ikke-eksisterende nytte.

Men nøkkelen er jo da om den eksisterende konstruksjonen holder eller ikke. Jeg skulle selvsagt ha gjort det bedre fra starten, jeg reagerte på at den gamle konstruksjonen med en 90 mm spikret stender virket veldig svak, men samtidig har den klart all belastning fra taket i over 40 år. Den nye konstruksjonen med 145-stender som er skrudd burde klare mye større belastning enn den forrige, og dermed burde det ikke være noe problem, eller hva tror dere?

Man kunne også sette de nye takbjelkene tett opptil veggstenderne og skru/lime den forbindelsen. Det er en forsterkning man kunne gjøre uten å måtte gjøre inngrep på den nye veggen.

Spontant så føles det litt svakt med 3 skruer som i prinsippet må ta hele lasten fra en takbjelke. Hvis vi antar en spennvidde på 5m, og cc60 på takbjelkene, da blir det 3kvm tak per bjelke. Og hvis man da spekulerer litt om snølast og egenvekt. Så kanskje 1000kg (har ingen anelse om riktig tall) per bjelke. Det gir 500kg som skal tas opp ved den veggen, av 3 skruer.

• Liker
andeol
  • Laddar…
Ja det blir en del last... Det er forresten snøsonen 2,0 og 4 m spennvidde og flatt pappetak, så om man slurver med snømåking kan det ligge en hel del snø der oppe.

Noen flere som har en uttalelse om hva jeg bør gjøre? Både mer og mindre kvalifiserte gjetninger mottas gjerne. 500 kg på tre stk 6 x 100-skruer er sikkert mye, men om man kombinerer med å også montere takbjelkene dikt an mot de stående stenderne? Det blir da en overflate på 90x220 mm som man kanskje kan sette fem skruer i + lime?

S
Trist, det er aldri morsomt å rive noe man har gjort ferdig, men det er som allerede fastslått ordentlig med last på et par skruer. Avhengig av hvordan garasjen ser ut, så hadde jeg kanskje festet bjelkene utenpå den ferdige veggen. Da slipper du å koste på nye gipslag osv. kjempefint blir det jo ikke.

Jeg har en lignende konstruksjon i garasjen min, dog med grove bolter festet på CC60 i bæringen, med stående bjelker nederst da garasjen er forskjøvet mot huset. Jeg måker av og til taket en gang om dagen om vinteren for å unngå for mye belastning, på den annen side har garasjen stått i 40 år så det føles noen ganger overdrevet :P

Sist redigert:
  • Liker
andeol
  • Laddar…
Jeg tok til vettet og åpnet opp den nye veggen så den kan forsterkes til det nye taket. Det var ikke så veldig mye arbeid, og platematerialet kan jeg skru tilbake igjen når det er ferdig. Takk for innspill. Jeg sa til snekkeren at jeg håper resten av huset er bedre bygd enn garasjen, han var enig :)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.