Jeg har et stort drivhus på tomten, eller ja det er vel tenkt å være det men var ikke ferdigbygd når jeg kjøpte huset i fjor.
Hvordan gjør jeg for å tette taket? Det ser ut så her oppe ved mønet og på sidene ved overhenget (se vedlagte bilder)
Jeg forstår at jeg trenger tetningslister men det er så store glipper så jeg trenger vel bygge på noe for å gjøre det lettere å tette senere?
Ok, kan jeg legge plate på plasttak altså?
Trenger jeg sette noen tetningslist også?
Takk for tipsene, det blir til å sage til mange små biter for å sette mellom takbjelkene da!
Det må være tett overalt for tanken er at det skal bli hønsehus i stedet for drivhus. Vil at det skal bli tørt og varmt til vinteren. En del av vinduene kan åpnes så det blir litt ventilert så.
Okei, kan jeg legge metalltak på plasttak altså?
Trenger jeg å sette noen tetningslister også?
Takk for tipsene, det blir til å sage til mange små biter for å sette mellom takbjelkene da!
Det må være tett overalt for tanken er at det skal bli hønsehus i stedet for drivhus. Vil at det skal bli tørt og varmt til vinteren. En del av vinduene kan åpnes så det blir litt ventilert slik.
Ah, da er det en annen sak. Trodde det skulle ha samme funksjon. Det finnes møne til plasttak også, men ulike plasttak har ulik profil, så kan bli vanskelig å finne noe som passer ditt
Eks GOP plasttak, men bare til Esslon og ikke det billigere Skylon: https://www.k-rauta.se/produkt/nock-gop-esslon-opalvit-1135mm/7392814208011
En mer eksotisk idé er å kutte plasttaket akkurat i kant med øverste bjelken, sette på en eks 45x120 på siden av bjelken slik at ca 75mm stikker opp over plasttaket og deretter legge møneblikk (eller lage egen med bord) på den oppstikkende biten. Om du ikke vil kutte (eller møneblikket ikke rekker) kan man jo skyve inn en til bjelke slik at den flukter med plastkanten som er nå.
Angående gavlene mener jeg at du bare trenger å skjære ut for bjelkene, ikke kutte til småstumper men kjøre hel lengde.
Ah, då er det en annen sak. Trodde det skulle ha samme funksjon. Det finnes nock til plasttak også, men ulike plasttak har ulik profil, så kan bli vanskelig å finne noe som passer ditt
Ex GOP plasttak, men bare til Esslon og ikke det billigere Skylon:
[lenke]
En mer eksotisk idé er å kutte plattaket akkurat i kant med øverste regel, sette på en ex 45x120 på siden av regelen slik at ca 75mm stikker opp over over plasttaket og deretter legge nockplate (eller lage egen med planker) på den oppstikkende biten. Om du ikke vil kutte (eller nockplaten ikke når) kan man jo putte inn en til regel slik at den linjerer med plastkanten som er nå.
Angående gavlene mener jeg at du bare trenger å skjære ut for reglene, ikke kappe til små biter uten kjøre hel lengde
Åh det hørtes avansert ut det der med din eksotiske idé, for en singeljente som ikke har snekret før, i alle fall ikke i høyden.
Jeg skal sjekke etter nock til plasttak da, det burde jeg ha tenkt på selv!
Forstår nå hva du mener med planken på gavlene, det høres jo bedre ut. Gjelder å måle nøye bare.
Tusen takk for tipsene!
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.