Mellom kjelleren og svillen til trappen finnes det svillepapp, men også et lite luftrom (sprekk). Hvordan bør sprekken tettes best? Noe annet man bør tenke på?

• Gang med åpen kjellertrapp og stålampe, med synlig ledning i stikkontakt. Viser del av garderobe og varmerør ved vindu.
  • Sprekk mellom en trebjelke og en murvegg i en kjeller, med sko på en hylle over.
Hei, vet ikke om jeg kan hjelpe deg, har litt samme funderinger og problemer. Har du fått noe bra svar på annet hold? I mitt tilfelle har jeg markstein og syllstokk som burde være mindre problematisk ettersom stein ikke suger fukt til forskjell fra betong/leca-blokk. De råd jeg har fått hittil handler om fugeskum. Hadde selv en fundering om lindrev men snakket med en tømrer som ikke trodde det var en god idé, i så fall mellom syllpappen og tre, ikke mellom betong/stein og tre. Fugeskummet gjenstår, men jeg er litt anti fugeskum generelt, så interessert om noen har et bedre forslag.

@RaskBjörn Hva var problemet med lindrev? Og er innstillingen til byggskum av miljøgrunner? Tenker meg at det beste ville være å tette mellom syllpapp og treet. Vurderer å skyte inn trekil.

MatthewCampbell MatthewCampbell skrev:
@RaskBjörn Hva var problemet med lindrev? Og er innstillingen til fugeskum av miljøhensyn? Tenker meg at det beste ville være å tette mellom syllpapp og treverket. Vurderer å skyte inn trekile.
Det var nok egentlig i seg selv ingen problemer med å bruke lindrev, når jeg tenker etter så var det nok mer fordi det kanskje var litt for store hull å tette med bare lindrev, og at man ikke bør ha det mellom tre og betong/mørtel uten kapillærbrytende materiale derimellom.
Unngår fugeskum av miljø- og helsemessige årsaker, men også fordi jeg ikke er så sikker på hvordan det er konstruksjonsmessig i alle forhold eller på lang sikt.
Det der med trekile er kanskje ikke så dumt, kanskje trekile og lindrev mellom syllstock og syllpapp avhengig av størrelse på glipen, takk.

• Liker
MatthewCampbell
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.