3.247 lest ·
3 svar
3k lest
3 svar
Tette mellom kjelleren og svillen til vindfanget
Hei, vet ikke om jeg kan hjelpe deg, har litt samme funderinger og problemer. Har du fått noe bra svar på annet hold? I mitt tilfelle har jeg markstein og syllstokk som burde være mindre problematisk ettersom stein ikke suger fukt til forskjell fra betong/leca-blokk. De råd jeg har fått hittil handler om fugeskum. Hadde selv en fundering om lindrev men snakket med en tømrer som ikke trodde det var en god idé, i så fall mellom syllpappen og tre, ikke mellom betong/stein og tre. Fugeskummet gjenstår, men jeg er litt anti fugeskum generelt, så interessert om noen har et bedre forslag.
@RaskBjörn Hva var problemet med lindrev? Og er innstillingen til byggskum av miljøgrunner? Tenker meg at det beste ville være å tette mellom syllpapp og treet. Vurderer å skyte inn trekil.
Det var nok egentlig i seg selv ingen problemer med å bruke lindrev, når jeg tenker etter så var det nok mer fordi det kanskje var litt for store hull å tette med bare lindrev, og at man ikke bør ha det mellom tre og betong/mørtel uten kapillærbrytende materiale derimellom.MatthewCampbell skrev:
Unngår fugeskum av miljø- og helsemessige årsaker, men også fordi jeg ikke er så sikker på hvordan det er konstruksjonsmessig i alle forhold eller på lang sikt.
Det der med trekile er kanskje ikke så dumt, kanskje trekile og lindrev mellom syllstock og syllpapp avhengig av størrelse på glipen, takk.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Hur tätar jag ingången till källaren
Fönster & Dörrar -
Hur täta horisontell glipa mellan plankor på vägg
Fasad -
Hur tätar jag mellan fönsterkarm och husfasad?
Fönster & Dörrar -
Täta mellan pvc och betong i spolbrunn
Vatten & Avlopp -
Täta mellan runt golvlister för att minska drag från källaren?
Ventilation