Hei!

Har lenge vært interessert i å sette opp teakplaywood på en av veggene i leiligheten og nå skal jeg realisere "drømmen". Tanken er en hyllest til 60-tallets case-study hus med en av veggene i leiligheten i teak.

Men til det praktiske. Teakplaywood finnes på calexico og hos diverse båt-butikker. Fikk anbefalt K-5650638ABJ Teakplywood, 6x1250x2500 (3.78 kg, enkelsidig) av Calexico. Bitene er standard 1250x2500 og veggen jeg skal sette opp det på er ca. 5x2,7 meter.

Hva anbefaler dere for måte å sette opp det? Tenkte først en ramme festet i betongveggen cc 600 mellom rammene og så feste platene i den med dykkert. Veggen bak er en vanlig innendørsvegg i lettbetong.

Finnes det enklere og finere løsninger å feste teakplywoodplatene på veggen enn rammer og dykkert?
Finnes det finere måter å montere teakplywood enn med dykkert? Bekymrer meg for at man skal se spikerne.
Siden det er en leierett må det også være relativt enkelt å fjerne ved en eventuell flytting.

Vedlagt to bilder av et hus som har teakvegger.

/J

Tre vegger i et hjørne dekket med teaktreplater, med et innfelt hyllesystem som skaper geometriske skygger i et dempet lys. Gang med vegger i teak, betonggulv, åpen dør og plante i hjørnet. חלל מואר ומודרני עם חומרי עץ טבעיים. Person sitter på sengen i et rom med teakveggpaneler, leser et magasin. Sjakkmønstret bukse, fargerikt sengeteppe og flere magasiner på gulvet. Teakpanelvegg med rund speil og liten hylle, dekorert med trebolle, i et hjem med inspirasjon fra 60-talls arkitektur.

Ingen?

Kult prosjekt! Det går jo med en del kryssfiner på disse overflatene, men kjør på!

En regelstamme, eller noe bak, er absolutt nødvendig. Din tanke om å ramme inn på cc-600 er fullt tilstrekkelig for din relativt lette teak kryssfiner å holde oppe seg selv. Dog blir det jo selvfølgelig utfordrende å henge eller feste noe på denne veggen da din kryssfiner ikke vil ha videre bæreevne i det hele tatt og være veldig ustabil. Hvis du absolutt vet at dette vil være en ren flate og kanskje bare henge noen bilder, så fungerer det jo selvfølgelig, men alle korte og langskarver må ha støtte under.

Hvis du kanskje kommer til å feste ting uansett, går det selvfølgelig an å trekke opp en kryssfiner som du fester i din lettbetongvegg med forsenkede skruer, i stedet for lekter. Denne kan da tjene både som underlag og lastbærer for hva enn du evt. skrur opp. Å feste den i den bakre lettbetongen burde være forholdsvis enkelt selv om det blir en del skruehull som du etterpå må sparkle over. Tykkelse som tillater både hengende last og festing av teak kryssfiner. Her finnes det også tykkere finert kryssfiner med en teaksiden allerede fra begynnelsen, men da henger det på hvordan vi aksepterer at innfestningen synes.

For teak kryssfiner har du et antall måter å feste på, mest skjult innfestning blir nok spikre med små hoder, og vil du at disse hodene skal synes veldig lite kan man forsenke disse og vokse over. Den typen innfestning vil dog være veldig svak. Et mellomting med en retrovibb er selvfølgelig sporskrue av messing hvor hensikten er at de skal synes og mørkne med alderen. Usynlig er det selvfølgelig å lime det opp, men da forsvinner all gjenbruk fremover i papirkurven.

M myrstack skrev:
Kult prosjekt! Går jo med en del kryssfiner på disse flatene men kjør på!

En regelstamme, eller noe bak, kreves absolutt. Din tanke om å regl på cc-600 er fullt tilstrekkelig for din relativt lette teak kryssfiner for å holde seg selv oppe. Dog blir det jo selvfølgelig utfordrende å henge opp eller feste noe på denne veggen da, siden din kryssfiner ikke kommer til å ha videre bæreevne i det hele tatt og vil være veldig ustabil. Hvis du absolutt vet at dette kommer til å være en ren overflate og kanskje bare henge noen bilder, funker det jo selvfølgelig, men alle korte og langsgående skjøter må ha støtte under.

Om det er slik at du kanskje kommer til å feste ting likevel, går det selvfølgelig an å i stedet for reglar ha en kryssfiner som du setter i din lettbetongvegg med forsenkede skruer. Denne kan da tjene både som underlag og lastbærer for hva enn du evt. da skrur opp. Å feste den i bakliggende lettbetong burde være skapelig enkelt, selv om det blir en del skruehull som du senere må sparkle over. Tykkelse som tillater både opphengt last og feste av teak kryssfiner. Her finnes det selvfølgelig også tykkere finert kryssfiner med en teaksiden allerede fra starten, men da avhenger det av hvordan vi aksepterer at innfestingen synes.

For teak kryssfiner har du et antall måter å feste på, mest skjult innfesting blir nok spiker med små hoder, og vil du ha veldig liten synlighet på disse hodene kan man forsenke disse og vokse over. Den typen innfesting kommer dog til å være veldig svak. Et mellomting med en retro-vibb er selvfølgelig sporkrue av messing hvor hensikten er at de skal synes og mørkne med alder. Usynlig er selvfølgelig å lime det opp, men da ryker all gjenbruk fremover i papirkurven.
takk for svar! En tanke som slo meg er å bygge en gipsvegg direkte på veggen, feste med forsenket skrue i plugg og så selv lime finer på gipsen. Forutsatt da at finer på rull er billigere i innkjøp enn finer på kryssfiner?

Jhelje Jhelje skrev:
takk for svar! En tanke som slo meg er å bygge en gipsvegg direkte på veggen, feste med forsenket skrue i plugg og så selv lime finer på gipsen. Forutsatt da at finer på rull er billigere i innkjøp enn finer på playwood?
Det høres ut som en dårlig idé da du vil få veldig mange hull i leilighetsveggen din. Gipset bør skrus relativt tett. Hadde det ikke vært for at du trengte å gjenopprette, kunne jeg ha godtatt dette, men da ville jeg ha anbefalt å lime gipset mot betongveggen bak.

Om du ser på noen av grossistene (Fredricssons, Holms mfl.) så bør det finnes teakplywood i større størrelse slik at du slipper horisontale skjøter. 18ga dykkert blir nesten usynlig og vil fungere bra til å skyte fast plywooden med.

Da tror jeg at jeg satser på å sette osb plater eller plywood mot veggen med senkede skruer som du anbefalte og spikrer Teakplywood mot den med små dykkert.

Oppdatering: nå innflyttet og på tide å starte dette prosjektet. Oppdaget positivt at veggen jeg hadde planlagt å sette teakfiner på er en gipsvegg med lekter på cc 60. Mitt spørsmål nå er. Det enkleste er vel å spikre opp 6mm teakfiner direkte på gipsen med dykkert? Hvor mange spiker per plate tror dere trengs, eller skal jeg fortsatt skru opp plywood eller OSB-plate først for å feste teakfineren i?

Ingen? Veier mellom osb-plate på gipsveggen (tykkelse?) og teakplywood 6mm på den med dykkert eller om en løsning er 6mm teakplywood direkte på gipsveggen med lengre dykkert inn der gipsveggens stendere sitter. Forutsatt at jeg finner teakplywood med lengde over 270cm

Det var jo lenge siden ... hvordan gikk det og legg gjerne inn et bilde med beskrivelse av hvordan du gjorde det. Er på vei til å gjøre noe lignende men i egen eiendom.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.