Vi har en del av huset vårt som er en "utgravd" del av sokkeletasjen (under bakken). Den var opprinnelig fylt med makadam og har støpte vegger. Eieren før oss har gravd (tømt) den, så det er et "rom" med makadam som gulv og lettbetongvegger.
To av veggene er yttervegger, en helt under bakken, den andre ca. 50% (skrå) under bakken og har et vindu.

Rommet er "tørt", ytterveggene består av 40 cm Ytong-blokk og drenert med Platon utvendig. Gulvet er også tørt, selv om jeg graver ned 20 cm.

Gulvet:
Tanken er å legge 100 mm isodrän på bakken, så markduk og 150 mm EPS-sement oppå det. Deretter legge ut vannbåren gulvvarme og så 40 mm fiberforsterket flytsparkel og bare gjøre gulvutjevning i dusjen (skrå med veggnær sluk).
Jeg har tenkt å legge tettesjikt på hele gulvet fordi det er isolasjon under.

Veggene er jeg derimot mer usikker på... Først vurderte jeg Fibo våtromsplater, men ser at de har en organisk bakside og skal limes mot betong/lettbetongvegg, og jeg vil selvsagt ikke lime noe organisk mot ytterveggen.
Neste tanke var å bygge en "luftspalte" mellom yttervegg og Fibo som jeg kan ventilere mekanisk, men det virker litt vanskelig å få til med styrke ettersom jeg ikke vil legge trestendere mot yttervegg, og jeg vil ha "luftkanal" i stenderne slik at det kan ventileres...

Neste idé er jo selvfølgelig bare flis direkte på lettbetongen, men i vaskerommet (som er lik utgravd kiste) har jeg hatt problemet at det kommer en del fukt gjennom ytterveggen, og flisene har falt ned. Der bygde jeg om og pusset i stedet ytterveggen, noe som har fungert bedre. Det kommer ikke fukt sånn at det blir "vått", men åpenbart nok til å påvirke flis/feste.

Jeg vurderte også diffusjonsåpent tettesjikt mot ytterveggene, mest for å unngå at fukten fra badet går ut i ytterveggene, men tenkte at det kan bremse eventuell fuktvandring slik at flis på veggen kan fungere og bli sittende...

Tankar?

Hvor er alle källarnördar når man trenger dem...? 😅

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.