11.704 lest ·
9 svar
12k lest
9 svar
Tåler hylleplater i MDF å stå i kaldt lager?
Har etter omstrukturering i garasjen fått et par oppbevaringshyller til overs som ville gjøre seg godt i kaldlageret (oisolert). Det er Biltemas oppbevaringshyller i galvanisert stål med hylleplan i MDF.
Tåler MDF-hylleplanene fuktigheten som oppstår hvis de er ubehandlede, eller vil hylleplanene mykne/bøye seg over tid? Eller må jeg starte et maleprosjekt hvis hylleplanene skal stå der?
Har ikke målt, men har aldri opplevd at det blir vått/fuktig i lageret. Ingen aktiv ventilasjon finnes der, men det er ikke tett ved takfoten, så jeg antar at fuktigheten følger etter været og årstidene.
Tåler MDF-hylleplanene fuktigheten som oppstår hvis de er ubehandlede, eller vil hylleplanene mykne/bøye seg over tid? Eller må jeg starte et maleprosjekt hvis hylleplanene skal stå der?
Har ikke målt, men har aldri opplevd at det blir vått/fuktig i lageret. Ingen aktiv ventilasjon finnes der, men det er ikke tett ved takfoten, så jeg antar at fuktigheten følger etter været og årstidene.
Mdf uansett behandling liker ikke å være et sted hvor du ikke trives i bare underbukser.
Tycker selv at råspont gjør et bra hyllmateriale i kalde rom. Den smaleste, tynneste og billigste (95x17 kanskje?) duger ofte bra med noen tverrligger.
Tycker selv at råspont gjør et bra hyllmateriale i kalde rom. Den smaleste, tynneste og billigste (95x17 kanskje?) duger ofte bra med noen tverrligger.
Orden “MDF” og “fukt” gjør seg ikke bra i samme setning. Jeg kjenner ikke til noe bygge- og konstruksjonsmateriale som er så til de grader fuktsensitivt. Og nei, det er ikke nok å male det. Den minste mikroskopiske utetthet i malingssjiktet — et lite “gnagsår” er nok — og MDF-en svulmer opp som rustblomstene på en gammel Alfasud.
I et fuktig miljø er det massivt tre eller kryssfiner som gjelder, eller enda heller uorganiske materialer, f.eks. (pulverlakkert) stålplate.
I et fuktig miljø er det massivt tre eller kryssfiner som gjelder, eller enda heller uorganiske materialer, f.eks. (pulverlakkert) stålplate.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 innlegg
Men Biltema selger jo hylleplan i heltre (limtre).
Mye bedre enn MDF
Protte
Mye bedre enn MDF
Protte
Nå vet jeg ikke hvordan garasjen din ser ut, men jeg har satt opp en vegg med "Elfa-profiler" (kan være annet fabrikat også) og som allerede skrevet råspont 5,3m lange og 3-4 etasjer. Du kan variere bredden og deretter høvle/sage bort fjæren og pynte opp forkanten.
Grundstött
· Halland
· 28 348 innlegg
Det er jo stålprofiler som bærer opp hylleplanene på alle kanter, så for selve overflaten holder det nok med kun masonitt/MDF.
Det er jo slik de selges.
PS
Trenger du flere er de sikkert superbillige på Harald N nå, når de legger ned butikkene i Sverige:
https://www.harald-nyborg.se/2-pack-stalhylla.html
Det er jo slik de selges.
PS
Trenger du flere er de sikkert superbillige på Harald N nå, når de legger ned butikkene i Sverige:
https://www.harald-nyborg.se/2-pack-stalhylla.html
Mest sannsynlig, så vil du ha den hyllen og er forberedt på at du kanskje må bytte ut mdfen så er det bare å slå til og prøve. Men legg absolutt ikke noe tid på å behandle den.M M_H skrev:
En gammel tråd, men jeg kan bekrefte at disse hylleplanene bøyer seg i kaldt lager og i tillegg lett mugner. 175kg hyllen (galvanisert metall) tåler miljøet dårligere enn 275kg hyllen med malt metall. Jeg skal nok erstatte hylleplanene med forskalingsfiner så man kan ha litt oljete ting på dem også.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Rörmokaren vill bila upp min avloppsbrunn. Klarar sig golvvärmen?
Badrum -
Hur klarar sig liguster som grävts upp i december?
Häckar, Buskar & Träd -
Klarar man sig med en billigare väggslip (giraff)?
Verktyg & Maskiner -
Klarar sig fasaden till hösten?
Fasad -
Klarar man sig utan OSB i yttervägg?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.