Jeg lurer på hvordan man beregner bæreevnen i to på høyden sammenpiggede bjelker?
På nettsiden tilhørende en snekkerfabrikk i nærheten av Arlanda, finnes det et bilde av det de kaller "Ryggåstak" hvor man ser to bjelker sammenpigget med spikerblekk (eller spikingsplater). Kan man fullt ut tilgodorregne seg bæreevnen i det sammensatte tverrsnittet f.eks. 2 stk 45x170 = 1 stk 45x340 eller er det mer komplisert enn som så?
Lurer også på om det finnes noen grunn til at spikingsplatene sitter som de gjør - tenker da på reaktive lasters noder osv.

• To bjelker spikret sammen med spikerplater danner en skråstilt konstruksjon som ligner et ryggåstak.
2 45*170 er ikke det samme som 45*340 iallfall.

Nei, det innser jeg. Men en fordobling av regelens høyde øker vel treghetsmomentet med 8 ganger, og jeg hadde håpet at man kunne tilgodeses en viss utvidet bæreevne av den ekstra regelen. Men da må man jo kunne regne på forbindelser med hjelp av spikerplater, og det er overkurs for meg...

Jeg tror faktisk ikke at det skiller så mye mellom sammenføyde og massive bjelker. Styrken sitter ikke i midten, men i ytterkantene. Jfr f.eks. med HEA-bjelker, hvor det er flensene som gir styrken, ikke det tynne livet.

Når bjelken belastes ved at taket presses nedover, vil oversiden trykkes sammen, mens undersiden vil strekkes ut. Midten av bjelken, der skjøten går, vil av symmetrihensyn ikke ha noen belastning i det hele tatt.

Synes jeg.. Det var læææænge siden jeg leste Holdf.

@mycke_nu
Takk for svaret, helt begripelig. Da vet jeg at jeg kan regne med ryggåstaket så som jeg vil ha det..

Det burde være veldig viktig at reglene ikke kan bevege seg innbyrdes, hvis spikerplatene er nok til at man kan se bort fra dette så er jeg også enig!

Jeg ville jo heller limt sammen halvdelene med PUR-lim og presset sammen forbindelsen med tvinger under tørketiden.

Men ellers har jo mycke_nu rett i sitt resonnement.

Jeg kommer til å la takstolprodusenter i f.eks. "nærheten av Arlanda.." sette sammen stolene for å unngå diskusjoner med byggesaksbehandleren. Kan være greit med papirer på takstolene. Akkurat i dette stadiet tegner jeg huset. Planløsningen styrer jo konstruksjonen og alt som hører med. Jeg bruker fullversjonen av Wood Express fra Runet i Norge for å forsøke å "treffe riktig" i mine antagelser. Programmet følger Eurocode 5 og er oppdatert med snølaster i mer lokale forhold for stedet hvor jeg har tenkt å bygge. Dog kan ikke programvaren lage sammensatte rafter på den måten jeg ønsker, men man kan lure systemet ved å angi egne mål på virket. Det regnes da som homogene bjelker, og det er det jo ikke, med mindre man går over til finérbjelke eller limtre, og det er ikke aktuelt. Sikring mot vipping gjennom sponplater i overkant og kryssavstivning i underkant av takstol. Setter pris på alle svar...

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.