7.733 lest ·
4 svar
8k lest
4 svar
Takstoler & Takregler - Fundering om plassering...
Ønsker å få forklart for meg hvordan det fungerer dette med takstoler og takbjelker for pulttak.
På enkelte tegninger/bilder har takstolen en underliggende takbjelke, det hele plasseres oppå svill (bilde 1)
I andre tilfeller har man ingen slik takbjelke, men da legger man en bjelke (bilde 2) som spenner mellom begge svillene, og da antar jeg at man i stedet fester en takbjelke på siden av svillen for deretter å montere fast innertaket i.
Det jeg ønsker å vite er den underliggende bjelken som spenner mellom svillene på bilde 1. Hva er årsaken til at man legger den på svillene? Handler det bare om at det er smidigere med en liggende bjelke når man bygger takstolen på forhånd, eller kan den like gjerne festes separat?
På enkelte tegninger/bilder har takstolen en underliggende takbjelke, det hele plasseres oppå svill (bilde 1)
I andre tilfeller har man ingen slik takbjelke, men da legger man en bjelke (bilde 2) som spenner mellom begge svillene, og da antar jeg at man i stedet fester en takbjelke på siden av svillen for deretter å montere fast innertaket i.
Det jeg ønsker å vite er den underliggende bjelken som spenner mellom svillene på bilde 1. Hva er årsaken til at man legger den på svillene? Handler det bare om at det er smidigere med en liggende bjelke når man bygger takstolen på forhånd, eller kan den like gjerne festes separat?
Hensikten er altså at den nedre regelen tar imot vekt som ledes ut på mønebåndet når det er større lengder dvs.Lulaua skrev:
Så på et attefallshus eller bod trenger ikke den nedre regelen hvile på mønebåndet da det ikke er noen større lengder, forutsatt at man legger takreglene på 60cc oppå veggreglene.
Forstår jeg det hele riktig da?
https://www.traguiden.se/konstrukti...rojektering-av-limtrakonstruktioner/fackverk/
Her kan du lese og lære deg fordelen med en fagverkstakstol, da vil du sannsynligvis også forstå spørsmålet ditt, du trenger ikke gå superdypt inn på limtre delene men jeg gidder ikke sortere for deg
Bygger man bare med lekter må alle lekter individuelt klare de belastningene de kommer utsettes for.
Her kan du lese og lære deg fordelen med en fagverkstakstol, da vil du sannsynligvis også forstå spørsmålet ditt, du trenger ikke gå superdypt inn på limtre delene men jeg gidder ikke sortere for deg
Bygger man bare med lekter må alle lekter individuelt klare de belastningene de kommer utsettes for.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Skarva och laga takstolar bäst.
Tak & Vind -
Bärande vägg? W-takstolar
Planlösningar -
Innfesting pergola-takbjelker til takstoler/hus
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Holdbarhet på takstoler/takbjelker
Bygningsfysikk -
Bærer de takstolene når jeg river de gamle takbjelkene for det tidligere flate garasjetaket?
Bygningsfysikk