H
Ønsker å få forklart for meg hvordan det fungerer dette med takstoler og takbjelker for pulttak.

På enkelte tegninger/bilder har takstolen en underliggende takbjelke, det hele plasseres oppå svill (bilde 1)

I andre tilfeller har man ingen slik takbjelke, men da legger man en bjelke (bilde 2) som spenner mellom begge svillene, og da antar jeg at man i stedet fester en takbjelke på siden av svillen for deretter å montere fast innertaket i.

Det jeg ønsker å vite er den underliggende bjelken som spenner mellom svillene på bilde 1. Hva er årsaken til at man legger den på svillene? Handler det bare om at det er smidigere med en liggende bjelke når man bygger takstolen på forhånd, eller kan den like gjerne festes separat?

• Illustrasjon av en pulpettakstol med takbjelker, støttespiler og hammarband. Viser en underliggende regel plassert på hammarbandene.
  • Treramme av uferdig bygning med pulpettak; takstoler og takregler hviler på hammarband, med klar himmel i bakgrunnen.
Bilde 1 blir mer som et fagverk og tillater lengre spennvidder.

H
Lulaua Lulaua skrev:
Bilde 1 blir mer som et fagverk og tillater lengre spennvidder.
Hensikten er altså at den nedre regelen tar imot vekt som ledes ut på mønebåndet når det er større lengder dvs.

Så på et attefallshus eller bod trenger ikke den nedre regelen hvile på mønebåndet da det ikke er noen større lengder, forutsatt at man legger takreglene på 60cc oppå veggreglene.

Forstår jeg det hele riktig da? :)

H
Noen andre enn Lulaua som kanskje kan gi meg et svar på min fundering? :)

Rickard.
  • Liker
Hobby Bob
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.