Hei Forumet,

Jeg skal installere en takvifte på kjøkkenet som vi totalrenoverer, og derfor også ny plassering av denne vifta. Det er en takintegrert versjon, som altså ligger flush med innertaket. Mål: 1000x500mm.
Ingenting som henger ned altså.
Nå kunne man jo ha vært smart da og regnet ut hvor takstolene er før man planlegger hele kjøkkenet utfra sine følelser, men så var ikke tilfelle dessverre, noe jeg ble klar over når jeg besøkte vårt loft.
- Jeg søker altså etter en løsning på hvordan jeg kan trylle bort den der takstolen helt enkelt.

Sentrum på vår nye vifte havner i prinsippet rett i en takstol (100mm ved siden av) som dere kan se på bildet takstol_fläktcentrum.jpg der jeg har dratt en mollyplugg ned fra kjøkkenet og hengt min boremall i.
Selve viften bygger 205 mm i høyden, altså må 205mm (minus lekter & innertak ca 35mm) opp på loftet. Dette medfører visse problemer ettersom at underarmene på takstolene er 140mm. (eller 145 som har krympet siden 71) men det er altså ca 170+ mm som må være på loftet for at dette skal gå. Dette er Alternativ 1 og krever da noen form for forsterkning ettersom at hele underarmen må bort akkurat der, noe som kan tenkes å bli et prosjekt da vi havner rett i et knutepunkt. Jeg kan heller ikke forskyve en takstol til siden, da viften bygger 50cm på hver side fra sentrum i bildet.
Noter også at det sitter en spikerplate på underarmen og ja dessverre, det er en skjøt.

Viftens "viftehus" har et sideutløp, altså skal ingenting fortsette oppover etter dette inngrepet, men skal videre til ekstern motor der oppe, deretter videre ut gjennom taket/tidligere kanal.

Det er et Hultsfredshus bygget 71, sokkelhus med betongblokker i nederste etasje og trekonstruksjon over. Eller ja, "trekonstruksjon" noe som heter "Fiberplanka" 95x300-seksjoner, inneholdende Tretex & isolasjon innenfor 21x95-furuplank. Ingen videre bæreevne eller K-verdi i de der. Det er en eller annen økonomisk drittløsning fra Hultsfredshus, og grunnen til at jeg snakker om veggene er at trykket fra takstolene fordeles jo ut på disse såkalte veggene.

- Tidligere lå ifølge informasjon eternittplater på taket - men som nå er erstattet med industripapptak direkte på rupanelet og det taler jo i det minste for en viss redusert belastning på takstolene tenker jeg. Vi bor i Hindås mellom Göteborg-Borås, hvilket jeg tolker som Snøsonen 2-3. (Hindås er jo en gammel vintersportort!)
Jeg tolker også mine egne bilder samt det jeg finner på Svenskt Tre at vi har:

"Fackverkstakstol type 4. Fackverkstakstol (WW-takstol). Takvinkel 14 – 30°. Egnet spennvidde 9 – 16 meter."

Alternativ 2 - En boks i innertaket.
Viften har som sagt totalhøyde = 205mm - men det er fordelt på ca 100mm kåpe + et rundt viftehus 105mm ovenpå. Dette huset sitter på sentrum med ca mål 400 mm i diameter. For å beholde viften på tenkt posisjon - må jeg ta et "bitt" av takstolen som da blir ca 110mm i høyde og 380mm i bredde. Ved dette alternativet må jeg bygge en liten boks om 100mm i innertaket og henge viften i den. En "nisje"/falskt tak om man vil.

Alternativ 3 - om både alternativ 1+2 høres helt hårreisende ut - blir det rett og slett å krype til korset og flytte viften slik at den lander mellom to takstoler (cc1200) hvilket egentlig er den absolutt enkleste løsningen, men at vi da får et kjøleskap litt vel nærme ryggen når man står & lager mat.

Stort, stort takk på forhånd godt folk // Adam

• Takstoler på loft, med synlige spikerplater og isolasjonsmateriale på gulvet. Fragile og rodete område som viser plassering av takfläkt.
  • Takstol sett fra loft med isolasjon og planker synlig. En plugg fra kjøkkenet er hengt, markert som senter for ny takvifte.
  • Loft med trebjelker og isolasjon, delvis synlig spikerplate, i et Hultsfredshus under takrenovering. Lys fra en lampe opplyser området.
  • Takstoler og isolasjon på en loft. En rød linje markerer området hvor en ny takfläkt er planlagt, omgitt av målangivelser på 970 mm og 475 mm.
  • Loft med synlige takstoler og isolasjon, spikerplater på bjelker. Byggeprosjekt kontekst fra innlegget om installasjon av en kjøkkenvifte.
  • Bilder av en loftstruktur med trebjelker og spikerplater, en skisse av takstolens målinger og plassering i et hus under renovering.
BirgitS
adamhadamh adamhadamh skrev:
Det er noen økonomisk drittløsning fra Hultsfredshus rett og slett, og hvorfor jeg snakker om veggene er fordi trykket fra takstolene fordeles jo ut på disse såkalte veggene.
De fagverkstakstolene du har fordeler vekten fra taket ut på ytterveggene slik at ingen vegger på etasjeplanet under er bærende. Likevel er det komplisert å fjerne eller endre en av dem. Jeg anbefaler at du engasjerer en byggekonstruktør (www.sbr.se) som kan se på stedet hva som kan gjøres og hvordan problemet kan løses.

Inngrep i bærende konstruksjoner krever en godkjent byggemelding til kommunen, og det ser ut til å være ganske vanlig at de krever riktige beregninger når det gjelder dimensjoner osv.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.