Hei, Skulle gjerne hatt litt hjelp med hvordan man kan tenke seg å bygge da vi eventuelt skal bygge en ny liten stall med høyloft over. Vet ikke eksakte mål ennå, så dimensjoner på bjelkelag osv. får vi komme tilbake til. Det jeg er nysgjerrig på er mest hvordan man kan konstruere takstoler osv. da vi skal lagre høy for å få så mye plass på loftet som mulig.
Har laget to svært enkle skisser på hvordan jeg har tenkt meg i grove trekk, og vil gjerne ha synspunkter.

Alt1. Gir litt større plass på loftet og har sett denne typen takstolkonstruksjon i gamle lader. Det jeg er usikker på er hva de ulike støttebena har for funksjon og hvordan de i så fall skal festes. Som dere ser har jeg skisset to forskjellige innfestingspunkter på venstre og høyre takstols støttebein.

Alt2. Kanskje enklere å bygge. Kan bruke takstolenes underramme som bjelkelag til gulvet.

Skisse av stall med takstoler, vise alternative konstruksjonsmuligheter for maksimal loftplass. Detaljer om bjelker og støtteben inkludert. Skisse av takstolkonstruksjon for et nytt stall med høyloft, viser alternative festepunkter og bruk av takstolens underrammer som bjælkelag.

M
Ta kontakt med Konstruktør.

Nja, det hadde jeg kanskje ikke tenkt. Blir jo ingen stor bygning direkte, var mest nysgjerrig på ulike varianter av takstoler.

Mitt forslag:
  • Velg takstol alt. 2
  • Kjøp takstolene fra en takstolsfabrikk
Vi valgte Nässjö Takstolsfabrik da vi bygde et garasje og et stall for 9 år siden.
Bra produkter og bra service:
https://www.takstolsfabriken.se/takstolar
ramverktakstol.jpg
Vi bygde med 38° takvinkel, garasjen 9 x 4,5 m og stallen 9 x 5,5 m.

Her er stallen:
Grått bygg med rødt skråtak, åpent dør, omgitt av stoler og planter. Bakgrunn viser trær og en tilhenger til venstre.
Og loftet, når det var nybygget:
Loftsrom med ubehandlede takbjelker, stablede tregulvbord og materialer fra Rockwool på gulvet. Visning av uferdig konstruksjon på et nybygd stall.

Her er for resten vår tegning:
Plantegning av en bygning med merknader som spiltboks, salrom og bokser. Viser mål for rom og plassering av dører.
Tverrsnitt-tegning av et hus med skråtak, vinduer og mål.
Fasadritning av huset sett från sydost och nordväst, med en häst framför nordvästfasaden.
To fasadetegninger av et bygg, med dører, vinduer og detaljer som to hester og busker. Fasade mot sydvest og mot nordøst er vist.
Rittegning for nybygging av stall i Öringe 3:42, Laholms kommun, med plan, seksjoner og fasader fra agnasARK.

• Liker
öringen
  • Laddar…
M Marcusskold skrev:
Ta kontakt med Konstruktør.
Takstolsfabrikken står for konstruksjonen.

• Liker
Marcusskold
  • Laddar…
Tenk etter om dere virkelig skal ha høy på loftet! Før hadde man stenderstol med høyeheis og hoveddelen av dyrene var ikke hester. I den delen av stallen, hvis det ikke var avskilt, råtnet takene og fôret kunne ikke lagres over hester da de svetter og avgir betydelig mer fuktighet enn kyr.
I dag kan man med plast og ventilasjon håndtere fukt bedre enn før, men hvorfor bryte ryggen for å først få opp fôret og deretter få ned det samme. Bygg i lengden så du kan rygge inn og velte av fôret, Det går en del strø også. Viktig med luft så fôret ikke mugner eller på annen måte blir ødelagt/usmakelig. (Mulighet for skulltørk ved behov)
Skulle interessen for hester endre seg med årene så kan man deretter bruke plassen til Båt/Campingvogn og stallen til en annen hobby.
(Det er Nisser man skal ha på loftet.)

Jeg liker fôr på loftet. Innbill ingen at det er mindre jobb å ha fôret på bakken. Enkelt å regne ut hvor mange ganger du må flytte fôret. Skulle er dessuten helt gratis plass.

Jeg hadde valgt alt2, lettest og billigst

• Liker
öringen
  • Laddar…
K kest skrev:
Tenk over om dere virkelig skal ha høy på loftet! Før hadde man stenderstol med høyheis og hoveddelen av dyr var ikke hester. I den delen av stallen hvis det ikke var adskilt, råtnet takene og fôr gikk ikke å lagre over hester da de svetter og avgir betydelig mye mer fuktighet enn kyr.
I dag kan man med plast og ventilasjon håndtere fukt bedre enn før, men hvorfor ødelegge ryggen for å først få opp fôret og deretter få det ned igjen. Bygg i lengden så du kan rygge inn og velte av fôret. Det går en del strø dessuten. Viktig med luft så fôret ikke mugner eller på annen måte blir ødelagt/utsmakelig. (Mulighet for skulltørk ved behov)
Skulle interessen for hester endre seg med årene, så kan du deretter bruke plassen til Båt/Bobil og stallen til en annen hobby.
(Det er Nisser man skal ha på loftet.)
Stall kanskje er misvisende. Det skal bli et sauefjøs. Grunnen til løshøy er at jeg har tatt løshøy i mange år og har maskiner for formålet.

J JKrister skrev:
mindre jobb att ha foret på bakken
Jeg har i min fars landbruk fått æren av å få hjelpe til, men hundrevis av tonn høy og halm de dagene som andre lå på stranden. Vi har hatt tilgang til alle typer av hjelpemidler da vi fylte låven, men det har vært låven, som i tonn går raskest å fylle. Å slenge på en sekketralle med litt ball og rulle av gårde føles for meg litt lettere enn å springe opp på låven, kaste ned ballene, skrape sammen de som går i stykker og opp i en trillebår.
De senere årene med storball og ballgrep lettet arbeidet utrolig mye, og til heststallen ble låvegulvet brukt til å spre opp storballen og bre den ut.

For øvrig har det vært forskjellige besetninger over årene, men Høns, Ender, sauer, Griser, Kyr/Kjøttfe, Hester, sikkert glemt noe. (Hester til søsteren)
Tenk på at Hester er fluktdyr og drikker deretter. Om strømmen går og man må bære vann, så er en sup vann ca 15 Liter. En dam er ikke feil.

Ö öringen skrev:
Det ska bli ett fårstal
Får trenger kun vindbeskyttelse og et tak. Det er viktigere med fôret. Å få inn dette raskt og grønt, men likevel tørt. Det er tørkevifter i stort sett hver eneste låve som ikke kommer til mer bruk. Satse på tørkemuligheter for fôrets skyld.

Støttebena sin hovedfunksjon er å fungere som et ekstra opplegg for høybena slik at disse kan gjøres tynnere. Hanebjelkene har også denne funksjonen samt å forhindre at høybena presser ut ytterveggene. Alternativ 1 med forhøyet veggliv krever noen form for stabilisering av dette, f.eks. som det er tegnet på høyresiden. Jeg synes det er vanskelig å føre en god diskusjon uten å vite hvilke mål det er snakk om. Store volumer kan man bygge mer effektivt ved hjelp av limtre. Man kan lære mye av gamle låvekonstruksjoner, men de var også preget av material- og kompetansemangel.

K kest skrev:
Jeg har i min fars landbruk fått privilegiet å få hjelpe til, men hundretalls tonn høy og halm de dagene som andre lå på stranden. Vi har hatt tilgang til alle typer hjelpemidler da vi fylte mæren, men det har vært låven, som i tonn går raskest å fylle. Å slenge på en sekketrille med litt ball og rulle av gårde føles for meg litt lettere enn å springe opp på mæren, kaste ned ballene, rakke sammen de som går i stykker og opp i en trillebår. De senere år med storball og ballgrep lettet arbeidet enormt og til hestestallen ble låvegulvet brukt til å sprite opp storballen og bre den ut.

For øvrig har det vært forskjellige besetninger gjennom årene, men Høns, Ender, får, Griser, Kyr/Kjøttdyr, Hester, sikkert glemt noe. (Hester til søsteren)
Tenk på at Hester er fluktdyr og drikker deretter. Hvis strømmen går og man må bære vann så en slurk vann er ca 15 Liter. En dam er ikke feil.
Selvfølgelig har man nedkast direkte ned i fôrhekken. Løs høy er veldig jobb å flytte rundt utendørs og utrolig skittent. Inn på skulle - ned i fôrhekken - ned i fåremagen - ut i løsdriften - ut på gjødselhaugen.

J justusandersson skrev:
Støttebena sin hovedfunksjon er å fungere som et ekstra opplag for høybena slik at disse kan gjøres tynnere. Hanebjelkene har også denne funksjonen samt å forhindre at høybena presser ut ytterveggene. Alternativ 1 med forhøyet veggliv krever en form for stabilisering av dette, f.eks. som det er tegnet på høyresiden. Jeg synes det er vanskelig å føre en god diskusjon uten å vite hvilke mål det er snakk om. Store volumer kan man bygge mer effektivt ved hjelp av limtre. Man kan lære mye av gamle låvekonstruksjoner, men de var også preget av material- og kompetansemangel.
Takk for din innspill.
Det er nettopp det forhøyede vegglivet jeg vil ha for å få mer rom på loftet. Tanken er likevel at veggstolpene går hele veien opp uten noen skjøt på veien. Derfor tanken med en skrudd eller innfelt bæreline for mellombjelkelaget i veggstolpene.

Jeg skulle gjerne vite tenkt høyde og bredde på konstruksjonen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.