Det ser ut til å finnes flere ulike måter å feste krokene til takrennene, noen fester dem i undertaket, noen i den nederste bærelekt og noen i takfotsbordet. Finnes det noen måte som er "bedre" enn noen annen? Det blir jo ulike kroker, det forstår jeg.

sventus
Finnes det noe måte som er "bedre" enn noe annet?
Om du med bedre mener at det går enkelt og raskt å montere så er såkalt compactkrok som skrus i en i lodd montert takfotsbord bedre. Holdfasthetsmessig føles den tradisjonelle kroken som bøyes med 2-3mm forskjell for å få fall og festes i en diagonalskåret 75x225 som best. Å feste kroken kun i råspont føles for svakt.

Mikael_L
sventus skrev:
Det ser ut til å være flere forskjellige måter å sette krokene til takrennene på, noen fester i rupanelen, noen i nederste bærelekt og noen i takfotbordet. Finnes det en måte som er "bedre" enn en annen? Det blir jo forskjellige kroker, det forstår jeg.
Det kommer an på mye. Og hva man mener med "bedre".
Har man helt glemt krokene til taket er helt ferdig, da er krok i takfotbordet bedre ettersom man slipper å rive ned alt og bygge om.
F.eks. SSK, KFK, K11 og K07.
Man etterstreber den minste mulige avstanden mellom taksten og renne slik at man ikke ser rett inn i takfoten, da er K16/K21 skrudd i nederste bærelekt best.

http://www.lindab.com/se/Documents/...all PDF/Takavvattning monteringsanvisning.pdf

Ulike snekkere gjør på forskjellige vis. Man kan heller ikke få alt. Det er umulig å kombinere alle monteringsanvisninger slik at det blir riktig overalt.
Enten dropper man å få det av Plannja angitte avstanden mellom takstein og takrenne, ellers dropper man å montere fotbeslaget slik Mataki angir at det skal monteres.

Ja, foruten Lindab finnes det også Plannja (kanskje flere)
http://www.plannja.com/upload/SE Plannja Monteringsanv 2012 ny.pdf

Takk for svar! Skal nok få med krokene fra starten da.

Mikael_L
Slik gjør noen.
014+%285%29.JPG
http://villaberghflood.blogspot.com/2010/08/perfekta-hangrannor.html
Men da sitter kroken bare i rupanelet (eventuelt i takstolen under rupanelet også)
kroken sitter ikke så veldig fast.
Avstand takrenne takstein blir stort = man ser bære- og sløyfebordet under steinene nede fra bakken. Maler man lektene svarte synes de ikke så mye, det gjorde jeg på garasjen etter at jeg hadde irritert meg over det lenge nok.
Jeg vet for øvrig ikke hvor de tenkte å sette fotbeslaget ... :O Kanskje i bærelekten.

Slik gjør veldig mange!
http://www.tengsjo.se/TakMaj2011/slides/PICT0543.html

Her blir rennen veldig tett mot taksteinene, noe mange synes er penest (om man vil, ellers bøyer man krokene lenger). Eventuell kondens under steinene og smeltende fokksnø fanges ikke av fotbeslaget og takrennen, men drypper ned i stedet.
Kroken sitter i en solid siste bærelekt. Og trenger det å byttes noe trenger man ikke rive taket mer enn noen få steiner og lekter.

Sist redigert:
Mikael_L
Det finnes varianter med takfotskil også.

Satte opp Lindabs stillbare kroker nå i helgen, i takfotsbrettet. Ganske smidig og fungerer bra i ettertid. Men med fasit i hånd så hadde det jo selvfølgelig vært absolutt smidigst å sette rennekrokene samtidig som man legger tak..og de tradisjonelle rennekrokene holder nok for betydelig mer belastning. (Takfotsbrett + stillbar krok klarte uten problem at jeg hang i dem med mine 80 kilo...så det er ikke så skjørt likevel...)

Skal man ikke felle inn krokfestene og sette fotplate over? Ja som sagt, det finnes mange måter tydeligvis.

Er denne tråden aktiv. Renoverer et tak der takrennene er skrudd i platen. Finnes ingen tre å skru i og således ingen vettig måte å få et bra "fall" på rennene. Noen med ideer om hvordan en løsning kan tenkes se ut?

Rickard.
M Mrnikky skrev:
Er denne tråden aktiv? Renoverer et tak der takrennen er skrudd i metallet. Finnes ikke noe tre å skru i, og dermed ingen fornuftig måte å få riktig ”helling” på rennene. Noen med ideer om hvordan en løsning kan se ut?
Nå har jeg sett at du har skrevet i flere tråder, og jeg gjetter at andre, akkurat som jeg, ikke forstår hva du snakker om. Legg opp en ny tråd med mer info og et par bilder, så har du betydelig større sjanse for å få hjelp.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.