Hei alle,
Jeg prøver å komme på en løsning for å få til en åpning fra vår overetasje (som er en halv etasje opp) ut til en tilbygd garasje. Hvis vi ikke skal rive hele taket på garasjen og sette en ny limtredrager høyere enn den eksisterende, blir det en veldig lav dør.
Jeg skulle trenge å heve mønedrageren litt over en meter for å få til en normal åpning og da få et brutet saltak (om det er så det kalles). Etter det jeg har lest kan det lett bli så komplisert og kostbart. Naboen som er snekker syntes jeg skulle rive hele garasjen og bygge en ny og samtidig benytte anledningen til å gjøre den litt større (den er 5500x3500 i dagens yttermål). Hovedhuset den står mot er 6800 i bredde. Grunnen til at jeg vil få opp en passasje er at vi skal gjøre om garasjen til treningssenter og dusjen er på motsatt side av teglfasaden. Som det er nå må jeg gå en lang omvei. Ettersom vi er unge og relativt smidige så vurderer jeg hva man kan gjøre med eksisterende høyde. Altså sette inn en veldig lav dør eller en slags veggluke.
Fra innsiden av garasjen er det 118 cm mellom gulvnivået på huset og innertaket.
Jeg antar at det ikke betyr at jeg kan ta opp et 118 cm høyt hull fordi teglfasaden må veksles av for åpningen.
Her er et bilde av veggkonstruksjonen.
Jeg har lettere for å ta opp et høyere hull fra innsiden av huset, men det er kanskje ikke nok. Ifølge tegningen fra husbyggingen skal avveksling over vindu med spennvidde opp til 1700 mm være 3"x7". Døren/luken jeg har tenkt å sette inn er maksimalt 700 bred.
Jeg kommer ikke til å gjøre dette selv, men ansette et byggefirma, men vil gjerne danne meg et inntrykk av hva som er mulig før de kommer.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.