Hei
Har en vegg som jeg vil ta ned, er ganske sikker på at den er bærende. Huset er bygd i tre, 50-tallet med overetasje og kjeller.
Skal bygge en ny vegg ca. 500 mm siden av og en som kommer 700 mm til andre siden, skal bli et bad.
Tror ikke de kan bære lasten da de havner utenfor veggen i kjelleren, antar at lasten fra den bærende veggen står der nettopp fordi den hviler på veggen i kjelleren.
Så jeg må laste av den med en limtrebjelke eller stål I-bjelke, det er høyt under taket (2500 mm) så det er plass.
Det første bildet viser hvordan veggen ser ut, det andre bildet hvordan jeg har tenkt å laste av.
Blå= Større regel 95x95 mm, resterende regler er 58x46 mm, kledd med råspont på begge sider.
Svart= nye regler (søyle)
Rød= ny bjelke, 2700 mm
Lengst til venstre på bildet står skorsteinen.
Spørsmålet er hvilke dimensjoner jeg skal sikte på? Bedre å ta i litt tenker jeg.
Har en vegg som jeg vil ta ned, er ganske sikker på at den er bærende. Huset er bygd i tre, 50-tallet med overetasje og kjeller.
Skal bygge en ny vegg ca. 500 mm siden av og en som kommer 700 mm til andre siden, skal bli et bad.
Tror ikke de kan bære lasten da de havner utenfor veggen i kjelleren, antar at lasten fra den bærende veggen står der nettopp fordi den hviler på veggen i kjelleren.
Så jeg må laste av den med en limtrebjelke eller stål I-bjelke, det er høyt under taket (2500 mm) så det er plass.
Det første bildet viser hvordan veggen ser ut, det andre bildet hvordan jeg har tenkt å laste av.
Blå= Større regel 95x95 mm, resterende regler er 58x46 mm, kledd med råspont på begge sider.
Svart= nye regler (søyle)
Rød= ny bjelke, 2700 mm
Lengst til venstre på bildet står skorsteinen.
Spørsmålet er hvilke dimensjoner jeg skal sikte på? Bedre å ta i litt tenker jeg.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 203 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46.203 innlegg
Jeg ville sagt at det er for lite informasjon for å vite passende dimensjoner fordi det også avhenger av ting som vekt på taket, snøsone osv.
Inngrep i bærende konstruksjoner skal normalt meldes til kommunen som skal godkjenne det før rivingen påbegynnes.
Inngrep i bærende konstruksjoner skal normalt meldes til kommunen som skal godkjenne det før rivingen påbegynnes.
Synes generelt det der ser spinkelt ut for å være en bærende vegg..
Muligens at du har en bærende søyle (der du selv har tenkt å sette en søyle) men ser ingenting som ellers ser grovt nok ut for å være bærende..
Har du ingen tegninger av huset?
Muligens at du har en bærende søyle (der du selv har tenkt å sette en søyle) men ser ingenting som ellers ser grovt nok ut for å være bærende..
Har du ingen tegninger av huset?
HeiViolina skrev:
Ja, det var min første tanke også, men gulvbjelkene på ovenpå virker å hvile på den, dog merkelig at den skal bære 1/3 av hele ovenpå samt at den er spinkel med mange lag, Se bilder nedenfor.
Du trenger som sagt en konstruktør før du går videre, men forutsetningene så i prinsippet identiske ut hva jeg kan se fra bildene dine på et sted jeg gjorde samme manøver der vi hadde en veldig bra konstruktør involvert. Det er en plankvegg og etasjeskiller går jo etter alt å dømme på tvers av veggen så den er høyst sannsynlig bærende. Snøsone påvirker dimensjonen.
Hvis du bare skal åpne mellom den blå lekten og den høyre svarte du har tegnet inn, er det nok ingen grunn til at du drar bjelken forbi til venstre, uten at bjelken avlaster bare åpningen - hvis det ikke finnes praktiske grunner.
Ellers stempler du bare opp på hver side, stempelet skal stå på helst doble planker over litt over hele lengden du skal fjerne. Plasser dem så du sikkert får inn bjelken senere, eller legg bjelken på innsiden av stempelet først. Riv forsiktig og vær oppmerksom på om sagen kiler når - det er tegn på at du har last på veggen.
Men igjen, kontakt en konstruktør så du får en beregning.
Hvis du bare skal åpne mellom den blå lekten og den høyre svarte du har tegnet inn, er det nok ingen grunn til at du drar bjelken forbi til venstre, uten at bjelken avlaster bare åpningen - hvis det ikke finnes praktiske grunner.
Ellers stempler du bare opp på hver side, stempelet skal stå på helst doble planker over litt over hele lengden du skal fjerne. Plasser dem så du sikkert får inn bjelken senere, eller legg bjelken på innsiden av stempelet først. Riv forsiktig og vær oppmerksom på om sagen kiler når - det er tegn på at du har last på veggen.
Ja, leter etter noen som kan se på det. Takk for alle ideene.mexitegel skrev:
Du trenger som sagt en konstruktør før du går videre, men forutsetningene så i prinsippet identiske ut fra det jeg kan se fra bildene dine på et sted jeg gjorde samme manøver der vi hadde en veldig bra konstruktør involvert. Det er en plankvegg og mellombjelkelaget går jo så vidt jeg kan bedømme tvers over veggen, så den er høyst sannsynlig bærende. Snøsone påvirker dimensjonen.
Om du bare skal åpne mellom den blå regelen og den høyre svarte du har tegnet inn, er det nok ingen grunn til at du trekker bjelken forbi til venstre, uten at bjelken avlaster bare åpningen - med mindre det finnes praktiske årsaker.
Ellers stempler du bare opp på hver side, stempelet skal stå på helst doble planker over drøyt hele lengden du skal fjerne. Plasser dem slik at du sikkert får inn bjelken etterpå, eller legg bjelken på innsiden av stempelet først. Riv forsiktig og vær oppmerksom på om sagbladet klemmer til - det er et tegn på at du har last på veggen.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Tagit ner icke bärande innverväggg av betong
Information & Feedback -
Store biter som mangler i innervegg rundt åpning for dørkarm
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Bubblig plastfärg på innervägg efter tapetborttagning
Färg, Måla & Tapetsera -
Regle opp innervegger før man gipser undertaket?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Ta ned en liten del av bærende vegg, pris?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi