Hei,

Vi skal få nye, bredere søppeldunker i kommunen, og jeg trenger å utvide plassen for søppeldunkene som er innebygd i muren til tomtegrensen (se bilde).

Jeg har imidlertid støtt på problemer. Jeg får ikke engang fra hverandre steinene. Steinene ser ut til å være limt med brun lim/bygningsfug av noe slag. Med en stein klarte jeg å få inn et brekkjern langt nok til å løsne den, men når jeg har prøvd med flere andre steiner, kommer brekkjernet rett og slett ikke langt nok inn, og alt jeg oppnår er å smuldre kanten på steinen. Jeg har også prøvd å hamre inn stemjern fra forskjellige kanter samtidig for å få steinen til å slippe, men det er stemjernene som har gått i stykker, ikke steinen.

Så nå spør jeg dere som kan. Hvordan går man best frem for å ta fra hverandre en limt steinmur av denne typen?

Jeg hadde tenkt å gjenbruke steinen når jeg utvider muren, men hvis det trengs, kan jeg selvfølgelig ødelegge steinen og kjøpe ny.

• Grønn søppelkasse plassert i et lite murinnrammet område, omgitt av grå murstein og løv på bakken.
  • En mur av eldre steinblokker ved grønn søppelkasse, med delvis fjernet blokk og synlig jord. Løv strødd rundt på asfalt og gress.
  • Grå steinmur med tydelig lim- eller fugemasse mellom steinene. I bakgrunnen ses en grønn søppelkasse.
Jeg har snødd inn på tigersag som kan brukes til det meste. Kanskje også her? Kanskje et merallblad som ikke har så skranglete tenner?

• Liker
johes
  • Laddar…
Er det et alternativ å flytte kortsiden i et stykke?

• Liker
pacman42 og 1 annen
  • Laddar…
En plastklubbe modell ganske stor og slå løs dem. Deretter trenger du å skrape bort limet for å kunne gjenbruke dem.

• Liker
johes og 1 annen
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
Jeg har snødd meg inn på tigersag som kan brukes til det meste. Kanskje også her? Kanskje et merallblad som ikke har så skrådde tenner?
Det kan kanskje være mulig. Spontant føles det som en stor risiko at bladet setter seg fast, men kunne prøve. Mitt hinder er bare at jeg ikke har en tigersag. Har dog et multiverktøy jeg kunne prøve med.

O Odi et Amo skrev:
Er det et alternativ å flytte kortsiden i et stykke?
Nei, for de lyse steinene ligger overlappende, så kortsiden er festet til langsiden.

P Prodigys skrev:
En plastklubbe modell ganske stor og slå løs dem. Så trenger du å skrape bort limet for å kunne gjenbruke dem.
Jeg har bare en gummihammer som ikke strekker til for jobben, men du tenker på en slegge med gummi/plasthode antar jeg. Det kunne fungere. Om ikke annet veldig tilfredsstillende å få slå i stykker noe med slegge. :)

• Liker
johes
  • Laddar…
Holder på med nøyaktig samme prosjekt selv og det må jo være mange som har samme problem nå når alle skal sortere hjemme. Håper på noe smart tips.

• Liker
johes
  • Laddar…
P Prodigys skrev:
Typ en stanley deadblow eller motvarande. [lenke]
Ble veldig gira av tanken på å kjøpe et verktøy som heter noe med "deathblow" men den på lenken er samme størrelse som min vanlige gummiklubbe, så kanskje jeg skal begynne å bare prøve med den. Jeg bare forventet at den skulle være for lett så har ikke engang testet. Funker det ikke får jeg oppgradere meg til noe større.

J johes skrev:
Det kanskje er mulig. Spontant føles det som en stor risiko at bladet setter seg fast, men kunne prøve. Min hindring er bare at jeg ikke har en tigersag. Har dog et multiverktøy jeg kunne prøve med.
Sjansen til å kjøpe nytt verktøy 😉 et multiverktøy har for kort blad, tigersag passer bedre. Da skjærer du samtidig bort en del av limet.

• Liker
johes
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.