7.627 lest ·
18 svar
8k lest
18 svar
Papp eller plastavstandsstykker under trestolper?
Har trestolper som bærer opp taket til carporten som står på en betongsokkel/grunn som går langs med hele carporten. Nå står stolpene bare på et lag med syllpapp, altså veldig nær ned mot sokkelen, noe som gjør at vann kommer veldig nær inn til endetreverket, og jeg vurderer om det ville vært bedre å legge på flere lag syllpapp, slik at avstanden blir litt større fra betongen, eller om plastdistanser er å foretrekke i dette tilfellet? Problemet er også at stolpene aldri ble oljet og grunnet før de ble satt opp, det er mulig å løfte dem noen centimeter maks, så jeg lurer også på om det finnes noen smart måte å få på grunning og grunnmaling på endetreverket i forbindelse med å få under mer papp eller plastdistanser?
Om du løfter og trer under en plastpose du kan dra opp rundt stangen kan du fylle med olje og la det trekke inn. Det blir nok litt søl, men det burde fungere.
stabile distanser kan sages til av skjærefjøler (plast) fra Ikea.
stabile distanser kan sages til av skjærefjøler (plast) fra Ikea.
Det finnes ikke plass til å flytte stolpen til siden den desimeteren som trengs for å komme til å bore i betongen under stolpen? Tre er jo et ganske fleksibelt materiale så lenge ingenting står i veien. 
Jeg fikk et innfall og tettet med Tec7 og malte over, men det er vel tvilsomt om det er en særlig god løsning, så derfor vurderer jeg å forsøke å få under mer syllpapp i stedet eller pallbrickor da.
Er det noen som tror at det kan være en god løsning tross alt å fuge rundt stolpen for å hindre at vann trenger inn?
Er det noen som tror at det kan være en god løsning tross alt å fuge rundt stolpen for å hindre at vann trenger inn?
Hmmm... du har jo allerede noen form for stolpeskolignende grunka der. Jeg antar at den går inn under stolpen og eventuelt opp på andre siden, som en U? Og at den er skrudd i betongen under stolpen...? Det sistnevnte er jo vanskelig å vite sånn i ettertid i og for seg...
I så fall hadde jeg nok gjort som du selv er inne på og som tgr_se ga et bra tips om; sage av stolpen og knø inn noe tykkere distansemateriale. Det burde ikke være noe større problem å stenge opp regelen som hviler på stolpen for å avlaste stolpen og kunne sage av og pirke inn distansemateriale.
Jeg hadde nok ikke påført en farge som ser ut til å veldig motvillig slippe gjennom fuktighet. Risikoen er at den fukt som likevel kommer inn ikke kommer ut...
I så fall hadde jeg nok gjort som du selv er inne på og som tgr_se ga et bra tips om; sage av stolpen og knø inn noe tykkere distansemateriale. Det burde ikke være noe større problem å stenge opp regelen som hviler på stolpen for å avlaste stolpen og kunne sage av og pirke inn distansemateriale.
Jeg hadde nok ikke påført en farge som ser ut til å veldig motvillig slippe gjennom fuktighet. Risikoen er at den fukt som likevel kommer inn ikke kommer ut...
Jernstaget er nedstøpt i betongen og sitter bare på en side av stolpen og er festet som en forankring når det blir hardt vær. Stolpen er ikke festet på noen annen måte enn dette. Tanken med den der tetningen var at det ikke skal komme inn fukt, men jeg skjønner nå risikoen at det likevel gjør det av en eller annen grunn, og da er all mulighet for pusting for treet borte. Går med jekk å løfte noen få centimeter, men det burde vel holde hvis man legger flere lag bunnsvillpapp egentlig slik at den kommer opp fra betongen litt mer ordentlig?T ToRy skrev:Hmmm... du har jo allerede en slags stolpesklingnende grunka der. Jeg antar at den går inn under stolpen og eventuelt opp på andre siden, som en U? Og at den er skrudd i betongen under stolpen...? Det siste er jo vanskelig å vite sånn i ettertid i og for seg...
I så fall hadde jeg nok gjort som du selv er inne på og som tgr_se ga et bra tips om; saget av stolpen og stappet inn noe tykkere distansemateriale. Det burde ikke være noe større problem å stemplere opp bjelken som hviler på stolpen for å avlaste stolpen og kunne sage av og sette inn distansemateriale.
Jeg hadde nok ikke klattet på en farge som ser ut til å svært motvillig slippe igjennom fukt. Risikoen er at den fukten som likevel kommer inn ikke kommer ut...
Med syllpapp eller pall bricka under stolpen hindrer du fukt i å kapillært stige opp i stolpen, som du nå har malt og klint spiller det nok ingen rolle da treet uansett ikke kan tørke.
La det være, gå videre i livet.
La det være, gå videre i livet.
Jo men spørsmålet var jo om det er mer fornuftig å fjerne fugemassen nederst mellom tre og betong og så løfte opp litt mer med jekk og få under mer syllpapp eller distanser så det ikke blir så tett sammen med betongsokkelen.F fribygg skrev:
Hvor mye tror du det må være imellom der da? Holder det med 7-10 millimeter? Forhåpningen er jo at det skulle kunne holde med å løfte opp med jekk og deretter legge tykkere med syllpapp eller slike distanser. Mye mer enn 10 millimeter tror jeg ikke går, men 10 millimeter er kanskje godt nok?T ToRy skrev:Hmmm... du har jo allerede en eller annen form for stolpeskolignende innretning der. Jeg antar at den går inn under stolpen og eventuelt opp på andre siden, som en U? Og at den er skrudd i betongen under stolpen...? Sistnevnte er jo vanskelig å vite sånn i ettertid riktignok...
I så fall hadde jeg nok gjort som du selv er inne på og som tgr_se ga et godt tips om; sag av stolpen og klem inn noe tykkere distansemateriale. Det burde ikke være noe større problem å stive opp bjelken som hviler på stolpen for å avlaste stolpen og kunne sage av og dytte inn distansemateriale.
Jeg ville nok ikke klint på en maling som ser ut til å være svært uvillig til å slippe gjennom fuktighet. Risikoen er at den fuktigheten som uansett kommer inn, ikke kommer ut...