Har et mellombjelkelag med spennvidde 4.4x4.4m. Lekter består av 50x150mm CC800mm.
Som dere kanskje forstår så svikter overetasjen litt ubehagelig når man går, samt henger ned ca 3cm på midten.
Har tatt ned taket i underetasjen
Har tenkt å lekte opp nedenfra med flere lekter mellom de eksisterende så det blir cc400. Sette på 45x70 under de eksisterende 150-lektene. Så er tanken å legge tilleggspanel og deretter huntonittpanel i taket.
Hvis jeg nå velger 45x220 lekter så senkes taket ca 90mm fra tidligere til 2.32m i takhøyde. Dette er jeg bekymret for at det blir for lav takhøyde når det er ferdig.
Dette er en stue i et "gammelt" hus

Er jeg bekymret uten grunn angående takhøyden?

Er interessert i hvordan andre ville ha tenkt i samme situasjon?

F ferroknegarn skrev:
Har et mellometasjelag med spennvidde 4.4x4.4m. Regler består av 50x150mm CC800mm.
Som dere kanskje forstår så svikter overetasjen litt ubehagelig når man går, samt henger ned ca 3cm på midten.
Har tatt ned taket på underetasjen
Har tenkt å regel opp nedenfra med flere regler mellom de eksisterende så det blir cc400. Smelle på 45x70 under de eksisterende 150-reglene. Så er tanken å legge glespanel og deretter huntonitpanel i taket.
Om jeg nå velger 45x220 regler så senkes taket ca 90mm fra tidligere til 2.32m i takhøyde, noe jeg er bekymret for at blir for lavt når det er ferdig.
Dette er en stue i et "gammelt" hus

Er jeg bekymret uten grunn angående takhøyden?

Er interessert i hvordan andre ville tenkt i samme situasjon?
Ingen ekspert men jeg ville ikke ha valgt 45x220.

Jeg ville reglet opp 40cc med 45x145 — og — deretter limt — dobbelt — 22mm gulvspon på det innergulvet, med veldig rikelige mengder polyuretanlim, spesielt på reglene.

Men jeg ville vært interessert i å høre hva en ekspert sier.

Brukes overflaten ovenfor eller går det an å forsterke bjelkelaget ovenfra?

Når det gjelder takhøyde, har vi ca. 2 m i de gamle delene (1,9 m under takbjelkene), og i den utbyggingen som inneholder et større allrom så er det ca. 223 cm, mener jeg.
Hvis man ikke er høy, er ikke takhøyden i seg selv noe problem. Hvordan man opplever det visuelt avhenger av mange ting, men hvis det er vinduer på to vegger er det sannsynligvis ikke noe problem.

Oldboy Oldboy skrev:
Brukes overflaten ovenfor eller kan det stive opp bjelkelaget ovenfra?

Når det gjelder takhøyde har vi ca. 2 m i de gamle delene (1,9 m under takbjelkene), og i den utbyggingen som inneholder et større oppholdsrom, så er det ca. 223 cm har jeg for meg.
Hvis man ikke er lang, er ikke takhøyden i seg selv noe problem. Hvordan man opplever det visuelt kommer an på mange ting, men hvis det finnes vinduer på to vegger, er det sannsynligvis ikke noe problem.
Det er soverom i overetasjen, og det gulvet skal få ligge igjen.
Vinduer finnes på 2 vegger.
Sjekket, og har ca. 236-240 cm i takhøyde i resten av rommene på underetasjen. Så det er kanskje ikke noe å bekymre seg for.

Jeg ville spare så mye takhøyde som mulig, særlig hvis det ikke må senkes.

• Liker
Festlund og 1 annen
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Jeg ville spart så mye takhøyde som mulig og det spesielt om det ikke må senkes.
Samme, men kanskje har med lengde å gjøre. Vanskelig situasjon dog om gulvet ovenpå bjelkelaget må ligge igjen — for tror 145or alene er for svakt. Vil minnes at man må opp på 200+ når det er bredere enn 4 meter.

I følge Träguiden er det maks 4,4 m frilengde cc400 på 45x220. Blir nok å kjøre på det og håper på at det blir bra.

Eller kan man tenke seg noe annet materiale/byggeteknikk i stedet?

Da er det vel stålbjelker som gjelder?
Det føles veldig overkill når vanlige lekter fungerer fint.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.