Hei alle,
Vi har skrevet under på kjøpekontrakt for et hus :)
Alt så bra ut i inspeksjonen (veldig velholdt hus som er fikset kontinuerlig), bygget på slutten av 90-tallet, bortsett fra en sviktende limtrebjelke. Denne "holder opp" i taket i et sammenkoblet tilbygg der det finnes et innendørsbasseng. Bjelken går fra kortsiden av huset, over bassenget og festes deretter i takstoler. Total spennvidde er ca. 7-8 m. Ifølge tegninger er det "limtre styrkeklasse L40, Limningsklasse U". Taket har lav helling og der ligger BTG takstein.
Taket ble også notert å være litt ujevnt.
Det som kanskje bør nevnes er at huset for øvrig var i ekstremt god stand og veldig velholdt, hvorfor dette skilte seg litt ut i inspeksjonen. Vil ikke legge ut tegninger og bilder av respekt for nåværende huseiere.

Jeg forstår at det ikke går an å svare på nøyaktige detaljer, så jeg formulerer følgende spørsmål:
- Er det rimelig at en 20 år gammel tilbygg har
underdimensjonerte bjelker?
- Kan det være slik at luftfuktigheten i rommet har vært høyere enn man regnet med og derfor svikter bjelken
- Som jeg forstår, skal det ekstremt mye til før bjelken totalt havarerer. Men bør dette utbedres innen nær framtid (femårsperiode for eksempel)
- Er det verdt å ta inn en konstruktør som ser på det?
- Skal vi forsøke å få ned prisen på grunn av dette funn

Ekstremt takknemlig hvis dere har innspill.

Alt godt
/Nervøs førstegangshuskjøper

Kan ikke uttale meg om konstruksjonen, men hvis dere har skrevet under på kontrakten når dere visste om bjelkens tilstand fra før, så skal dere ikke komme og prøve å redusere prisen nå i ettertid.

• Liker
mikethebik og 1 annen
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Kan ikke uttale meg om konstruksjonen, men om dere har skrevet under kontrakten da dere visste om bjelkens tilstand fra før, så skal dere ikke komme og forsøke å senke prisen nå i ettertid.
Hei! Kjempeflott med raskt svar :)

Nei, så klart vi ikke visste tilstanden fra før. Det var under besiktigelsen at det ble oppdaget (skrev under med sedvanlig klausul).

En normal bjelke på 7-8 m vil nok kanskje henge litt med tiden hvis den ikke har noe støtte annet enn ved endene. Man må jo opp i ganske kraftige dimensjoner for å holde den rett på den måten.

Som sagt 7 - 8m er lang spennvidde. Men har ikke bes, mannen målt opp eller anslått dimensjonen på bjelken?

Jeg gjetter at man trenger en bjelke som er 70cm høy eller mer.

Det finnes beregningsverktøy på nettsiden hos bjelkeprodusenter (Moelven), eller på "svenskt trä". Det man trenger å vite for beregningen er dimensjonen på rommet (det gir hvor stor belastningen blir).

ingen snølast på taket som kan gjøre at det svikter litt nå i vinter?

Det der at den fester i takstolene høres også tvilsomt ut. Det blir veldig høy belastning i festepunktet.

Om man ser for seg et rom på 4x8 m, så har du 32 kvm tak. Regn med en snølast og egenvekt på taket til f.eks. 250 kg/kvm. Totalvekten 8 tonn. Av det bærer bjelken halvparten (ytterveggene bærer resten), og hvert festepunkt for bjelken da halvparten av det, så 2 tonn i opplagringspunktet for bjelken.

Men nå spåner jeg bare om størrelsen på rommet, vet heller ikke hva som er riktig snølast å regne med (avhenger av hvor i landet).

• Liker
Joak
  • Laddar…
Kanskje det ikke engang er noen som har regnet på hvordan bjelken oppfører seg heller..........Noen tror jo at minste mulige bjelke er sviktfri og holder seg rett av seg selv. Det er jo en bjelke liksom........
Så finnes det jo de som gjør motsatt også. En her hjemme har laget et lite sadeltak over en veranda og jo mer man ser på det, jo mer innser man at bjelken ikke fyller noen funksjon i det hele tatt........Den bare henger under takstolene for seg selv, men det ser sikkert imponerende ut.

• Liker
Fotografen
  • Laddar…
Takk for alle synspunkter!
Bes.mannen gjorde ingen form for beregninger eller målinger, men konstaterte bare hva han så og "var nødt" til å anbefale videre utredning (men virket selv litt skeptisk til om det virkelig var nødvendig).
Det er svært få dager per år at noen betydelig snø vil påvirke tyngden av taket.
Enl tegning er bjelken L115x315

Er det ikke slik at kommunen gjør en slags vurdering om dimensjonen er tilstrekkelig før de gir byggetillatelse? Eller kan man ikke i det hele tatt stole på det?

Takk alle!

Jeg ville ikke bekymre meg noe spesielt. At den henger litt trenger jo ikke bety at det er noe "feil".........Skulle jeg tenke likt i mitt hus fra 1900 så måtte jeg nok evakuere umiddelbart. Her er alt hengende, skjevt og skakt.....

Q
Be nåværende eier om å vise beregningen som utgjorde grunnlaget for konstruksjonen. Finnes det byggetillatelse for påbygget?

Uten å se tegninger går det ikke å uttale seg, men 315 mm høy bjelke høres altfor spinkel ut for 8 meter spennvidde. Det har jo holdt i 20 år riktig nok, men det er snølaster som er dimensjonerende. Den snølasten oppstår kanskje bare én gang på 50 år, men når det skjer blir det trist.

• Liker
BirgitS
  • Laddar…
Det interessante er jo dimensjonen på bjelken. Da kan man regne på om den holder eller ikke.

Sannsynligvis er det ingen fare. Bjelker kan bøyes mye før man nærmer seg brudgrensen. Tommelfingerregelen pleier å være at nedbøyningen maks får være 1/500 av lengden. Ikke for at det påvirker funksjonen, men fordi hvis nedbøyningen er større, så synes den, og da blir folk redde.

B byggarn_op skrev:
Enl ritning är balken L115x315
Høres altfor "spinkel" ut for 7-8 meters spennvidde (om den nå tar opp masse last)
Jeg har dim 145x 315 på 4,8 m spennvidde.

Ifølge en rask sjekk på treveilederen for en mønebjelke i et rom som er 4x8 meter så ser det ut til at det trengs minst 495x115 i bjelken for at den skal holde. Nå har dere kanskje en annen snøson enn den jeg valgte, men 315 er nok altfor svakt uansett hvor i Sverige man bor.

https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/nockbalkar-och-takasar/

Hei!
Forstår at det er ekstremt vanskelig uten tegning. Legger derfor ved et lite klipp.
Bjelken er totalt ca 8m lang.
Dermed omtrent 1140mm mellom takstolene.
Takvinkel på lave 14%.
I prinsippet ingen takutstikk.
Det vanskelige er at det er ulik bredde slik at der det er smalere mellom veggene (ca4500mm) får bjelken mer støtte, mens den må bære mer når det er lengst mellom veggene (7536mm).
Hvis man jobber med tallene på siden som @Janus82 så snilt lenket til, virker bjelken virkelig å være for svak.
Det er byggesøknad, så alt virker greit. Det ser ut til å ha vært en konstruktør som har laget tegninger (spurt om beregninger), men uansett er det jo åpenbart et problem. Det skal kanskje mye til før taket faller inn, men allikevel. Om ikke annet estetisk. Er det grunn til å forhandle ned prisen og hvor raskt bør man utbedre?

• Plantegning av bygning med detaljerte mål på takstoler og bjelker, viser forskjellige bredder mellom veggene og spesifikasjoner for materialer.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.