Hei!
Jeg renoverer en mursteinsvilla fra -65. Det ser ut som om råsponten i ytterveggene er svertet, det ser ut som det kommer fra alle skjøtene. Jeg er bekymret for at det kan skyldes mugg, men får ikke det til å stemme siden det sannsynligvis er slik i alle vegger overalt. Kan det være en annen årsak? Kan den eldre asfaltlignende dampsperren man brukte den gang sverte på denne måten? Jeg kunne ikke måle noen fuktighet i veggen, og det har ikke gjort noe svertespor på innsiden av tretexplatene eller mot isolasjonen. Min bekymring er at det er helseskadelig, og jeg ville sette pris på svar fra folk som faktisk vet og har erfaring med dette. Jeg legger ved bilde av hele veggkonstruksjonen (gamle eiere slo opp veggen for å sette inn dør) og et område der jeg nå skal bygge overflate.

mvh

• Tverrsnitt av murvegg med synlig murstein, isolasjon og svarte rander i treverk. Renoveringsprosjekt i eldre hus fra 1965.
  • Utsnitt av veggkonstruksjon fra en eldre teglvilla, viser svarte merker på råspont rundt skarver, antatt fra gammel asfaltlignende dampsperre.
Om det er 60-tallet så er kanskje plankene behandlet. Det var tiåret antallet impregneringsanlegg i Sverige økte masse. Det finnes litt ulike behandlinger man kan gjøre samt farger man brukte på den tiden for å tåle råte mm. Sikkert ikke spesielt bra å spise, men ellers burde det vel ikke være noe fare. Vårt hus hadde svart/brunmalte planker på alt som var synlig.

Det er nok ikke noe å bekymre seg for, hvis treverket er tørt og ikke lukter muggent så la det sitte, tenker jeg.

Kilde: https://traskydd.com/traskyddsforeningen/traskyddsbranschen/branschhistorik/

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.