Jeg vil bygge et innertak i en gammel låve, der det innendørs finnes et rom med oppmurte vegger, men intet innertak. Rommet er ca. 13 x 11 meter stort.

Jeg planlegger å feste 2 stk. 45x195 mm bjelker (A) på hver side av 95x95 mm stolper (D) i midten av rommet. På midtbjelkene fester jeg 45x195 med bjelkesko som i den andre enden hviler på de murte veggene (B), og i disse skrur jeg bærelekter med CC 40 cm (C) som jeg deretter skrur gips i.

Hvordan kan jeg beregne hvilken avstand som kreves mellom stolpene (D), avstand mellom bjelkene (B) og dimensjon på bjelkene A, B? Taket skal ikke bære noen overetasje, men kun kunne bære seg selv og eventuelt litt isolasjon oppå.

Jeg ber om unnskyldning for min stygge tegning.

Håndtegning av konstruksjon for innertak i en lada, inkludert stendere, bjelker og stolper med mål på 13 x 11 meter.

Tegningen er eksemplarisk! Den sier alt som trengs. Gips pluss bærelekt veier ca 15 kg/kvm. Legg til en 195 mm steinullplate på 8 kg så er du oppe i 23 kg/kvm. Hvis du bruker 45x195 C 24 til "B" på c/c 600 mm så blir den utbredte lasten (på midtstokkene) inklusiv regelens egenvekt ca 18 kg/m. Det gir en maks nedbøyning på 9 mm, noe som er bra med hensyn til spennvidden. Hvis du bruker to 45x195 C 24 til "A" bør stolpeavstanden være ca 3,6 meter, noe som gir en nedbøyning på hver regel med 7 mm. Du kan bruke 45x170 til "B", men da blir nedbøyningen større. Går du opp til 45x220 C 24 for "A" klarer du deg med to stolper totalt.

• Liker
Alexn72 og 1 annen
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Tegningen er eksemplarisk! Den sier alt som trengs. Gips pluss bærlekter veier ca 15 kg/kvm. Legg til en 195 mm steinullplate på 8 kg så er du oppe i 23 kg/kvm. Hvis du bruker 45x195 C 24 til "B" på c/c 600 mm så blir lasten fordelt (på midtbjelkene) inkludert bjelkens egenvekt ca 18 kg/m. Det gir en maksimal nedbøyning på 9 mm, noe som er bra med hensyn til spennvidden. Hvis du bruker to 45x195 C 24 til "A" så bør stolpeavstanden være ca 3,6 meter, noe som gir en nedbøyning på hver bjelke med 7 mm. Du kan bruke 45x170 til "B", men da blir nedbøyningen større. Går du opp til 45x220 C 24 for "A" klarer du deg med to stolper totalt.
Helt fantastisk at man sent på en onsdagskveld kan få et så kompetent og detaljert svar på et vagt stilt spørsmål. Tusen takk!

Det jeg funderer over er at om det kreves c/c 600 mm mellom stendere (B) så er det kanskje like bra å i stedet sette dem med c/c 400 mm og droppe bærelekten. Jeg trodde at jeg kunne sette dem (B) glisnere.

Bærelekten krever c/c 600 mm mellom (B). Jeg ville beholdt den løsningen siden det er betydelig enklere å montere gipsplatene da og får bedre støtte for platenes skjøter.

J justusandersson skrev:
Bærelag krever c/c 600 mm mellom (B). Jeg ville beholdt den løsningen siden det er betydelig enklere å montere gipsplatene da, og får bedre støtte for platenes skjøter.
Mener du 60 cm mellom lekter (B) og 40 cm mellom bærelag (C) ?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.