Har en stor tung grind så det trengs noe som avlaster hengslene når man åpner den.
En løsning som ville funket bra er en wire som holder den. Men går det å få til slik at den ikke slakkes når man åpner? Satte opp bare for å teste, wiren er stram og fin i lukket posisjon men slakkes jo mer man åpner. Finnes det noe forhold mellom grind og wire for at dette skal fungere?
Annen løsning?
Støttehjul er ikke mulig
Sju meter er mye.
Egentlig spiller ikke lengde og høyde noen rolle.
Det som er avgjørende er hvor formstabil den er, samt at hengsler og stolpen er dimensjonert riktig.
Jeg har ingen erfaring med så store grinder.
Forstår dog ikke hvorfor wiren skulle slakke når du åpner grinden.
Jeg gjetter at punktet der wiren starter kommer feil i forhold til innfestningen av grinden i stolpen.
Har du et bilde?
Kapp den til to deler, så man kan åpne en mindre, lettere del.
Det meste av de der sju meterne har vel ingen funksjon uansett.
Så brede veier finnes jo ikke i hele Småland
Det kan kanskje fungere med å feste en motvekt i lina i stedet for å la den være fast inspent.
Da blir det ikke så nøye med posisjonen på inspenningen.
Store porter henger man jo noen ganger på en rullebane i stedet for å bruke hengsler.
/ATW
Ps desto høyere opp festepunktet er desto bedre, blir det for lavt blir lasten på lina for stor Ds
Jeg vil hevde det motsatte. For vaierens del så skal stolpen være så lang som mulig. For stolpens del så skal den være så kort som mulig. Det gjelder å finne den beste kombinasjonen, hvilken er avhengig av stolpens "bøyelighet" og vaierens elastisitet.
Jeg vil hevde det motsatte. For vaierens del bør stolpen være så lang som mulig. For stolpens del bør den være så kort som mulig. Det gjelder å finne den beste kombinasjonen, avhengig av stolpens "bøyelighet" og vaierens elastisitet.
Jeg var uklar. Jeg mente uten vaier. Min feil.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.