Har et lite dilemma. Bor i et Myresjöhus bygg -78 med terrasse hvorpå en utbygging er gjort (3440mmx160mm innermål) ut på terrassen. Takstolene er av typen fagverk med avstivning som ifølge denne beskrivelsen: \/\ på hver side møne. Skal være selvbærende opp til ca. 9m ifølge byggbeskrivelsen, hvilket er kortsidens lengde ved utbyggingen. Takkonstruksjonen er ikke endret men hang ut over den gamle terrassen tidligere.
Mitt problem er den limtrebjelke (240x95) som henger ned ca. 6-7mm. Den støttes som dere ser av to søyler 90x70 hvorpå de har to 145x45 på utsiden. Motsatt side yttervegg har limtrebjelken mindre opplegg enn halve 90x70 søylen. Også innvendig sees en nedbøyning på opp til 16mm.
Jeg synes limtrebjelken føles litt spinkel samt at den ikke har noe direkte værbeskyttelse ovenfra siste bit til den innvendige søylen.
Er det noen som kan regne på om bjelkens dimensjoner er tilstrekkelige samt råde meg til forsterkning (om det nå kreves) som ikke innebærer en ny søyle i midten av bjelken? Jeg har en idé om å forlenge søylen mellom 145x45 med en 70x70 og skru-limme den mot 90x70 samt å skru-limme en 190x45 på hver side av limtrebjelken med opplegg på 145x45. Hva tror dere om det?
Man trenger å kjenne til målene i dybden også for å kunne dobbeltsjekke. Generelt kan man si at en limtrebjelke med den lengden og de dimensjonene trenger en last på ca. 170 kg per meter for å bøye ned 6-7 mm. Det er garantert for dårlig med hensyn til at en balkong som denne bør ha vært dimensjonert for minst 400 kg per kvm. At bjelken delvis er værmessig ubeskyttet er en stor ulempe siden det svekker bæreevnen.
Man må kjenne til målene i dybde også for å kunne dobbeltsjekke. Generelt kan man si at en limtrebjelke med den lengden og de dimensjonene trenger en last på ca 170 kg per meter for å bøye ned 6-7 mm. Det er garantert for dårlig med hensyn til at en balkong som denne bør vært dimensjonert for minst 400 kg per kvm. At bjelken delvis er værmessig ubeskyttet er en stor ulempe da det svekker bæreevnen.
Om vi tar det innvendige målet på 1600mm (skrev jeg ikke det et sted?) så sitter bjelken på ca 1400mm ut, noe som gir et overheng på 200mm før den "nye" ytterveggen begynner.
Man må være nøye med målene i slike sammenhenger. Limtrebjelken er dog for spinkel, og har alltid vært det, selv når det var balkong. Deretter må man kompensere for den utsatte beliggenheten. 90x360 er en mer passende dimensjon.
Man må være nøye med målene i slike sammenhenger. Limtredrageren er dog for svak, og har alltid vært det, selv når det var balkong. Deretter må man kompensere for den utsatte beliggenheten. 90x360 er en mer passende dimensjon.
Om jeg tenker om og støper søyle på halve avstanden, stempler opp og setter en søyle med samme konstruksjon som øvrige. Fungerer dimensjonene?
Kan vel passe på å oppdatere saken for sakens skyld. Hadde snekker og konstruktør her som mente at den indre avvekslingen sannsynligvis er for spinkel og at limtrebjelken under definitivt er det. Han foreslo en forsterkning av bjelken på den ene siden med platestål(?) I grov dimensjon som skrulimmes og forlenges over venstre stolpe.
Oppdaterer når det er på plass.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.