Finner ingenting når jeg søker. Kanskje det ikke heter støpenett? Ber i så fall om unnskyldning, og dere må gjerne legge ved om det allerede finnes en tråd.

Jeg har blitt lei av våre steiner på forsiden ved inngangen. Ca 2x2 meter pluss en "gang" ca 4x0,5m.

Så reklamebladet på jamofix og ble fristet til å prøve.

En hage med en steinlagt gangvei omgitt av blomster og gress, med et svart plastformen brukt for å lage sekskantede betongplater.

Nå til mine spørsmål.

1. Tåler de klimaet eller sprekker de lett? Hva er best, fin eller grov sement?

2. Trenger man å legge markduk, eller kan man bare ta opp mine steiner som finnes nå og støpe?

3. Pleier man å legge noe mellom "steinene" som blir? Sement der også?

• Liker
CarVal
  • Laddar…
Du bør nok søke på mønsterbetong i stedet, det finnes noen tråder om det her på forumet.

Det som skaper mønsteret kalles stempler og utvalget er større utenlands. EBay pleier det å være en del på.

Hvilket forarbeid du trenger å gjøre avhenger av hva som finnes der i dag, men typisk så er det 20 cm bærelag 0/32 underst.

Jeg har støpt en gang med disse. Det tar godt med tid. Mitt har ikke sprukket eller glappet løst. En nystøpt sti av betong med uregelmessige mønstre i en hage. Stien er omgitt av gress og nyanlagt jord.

• Liker
Murbyggare og 4 andre
  • Laddar…
Shomakie.

Har du jord mellom steinene? Fornøyd?

mexitegel mexitegel skrev:
Du bør nok søke på mønsterbetong i stedet, det finnes noen tråder om det her på forumet.

Det som skaper mønsteret kalles stempler og utvalget er større i utlandet. EBay pleier det finnes en hel del på.

Hvilket forarbeid du trenger å gjøre avhenger av hva som finnes der i dag, men typisk er det 20 cm bærelag 0/32 under.
Dette er imidlertid noe annet, disse "skiller" av "steinene" mens malene for mønsterbetong bare lager merker på overflaten (som du sikkert har kontroll på).

Men for å svare TS, så er mønsterbetong et mye bedre alternativ. Og veldig mye penere etter min mening.

• Liker
AG A
  • Laddar…
J jonaslatt skrev:
Shomakie.

Har du jord mellom steinene? Fornøyd?
La ned formen. Fylte på med betong. Så fugesand mellom.

Høres jo enkelt ut. Nesten for enkelt. Omtrent en sekk sement, hvor mange slike former fyller det?

J jonaslatt skrev:
Høres jo enkelt ut. Nesten for enkelt. Omtrent en sekk sement, hvor mange slike former fyller det?
Hmm. Kanskje 4 stk. Husker faktisk ikke. Kan være mer også. Men det gjelder at du vibrerer det ordentlig ned. Tok bort formen etter 5 min og fortsatte med neste. Så gikk jeg på med en lett fuktet svamp etter en halvtime og fjernet betongskjegg og fikk frem litt småstein så det blir mindre glatt.

• Liker
Veronica Helgesson og 2 andre
  • Laddar…
J jonaslatt skrev:
Høres jo enkelt ut. Nesten for enkelt. Omtrent en sekk cement hvor mange slike maler fyller det?
Malen er jo som en stencil så du heller ut betongen og jevner ut den og så trykker du ned malen som da skaper mønsteret...

En sekk betong (25 kg) blir ca. 13 liter ferdigblandet så det kommer an på tykkelsen til hvor mye det blir... Du bør jo ha minst 7 cm om du støper direkte på bakken så da rekker en sekk til ca. 0,18 m2 (=5,5 sekker per m2)

• Liker
TheJanHof og 1 annen
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Malen er jo som en stencil så du heller ut betongen og planerer ut den og så trykker du med malen som da skaper mønsteret...

En sekk betong (25 kg) blir ca. 13 liter ferdigblandet så det avhenger av tykkelsen hvor mye det blir... Du bør jo ha minst 7 cm om du støper direkte på mark så da rekker en sekk til ca. 0,18 m2 (=5,5 sekker per m2)

Malen er 40mm. Har under 2 år ikke skjedd et skvatt. Vanlige betongplater til ganger er 40mm. 50mm om de skal kjøres bil på. 70mm er overkill.

Oi 5.5 sekker per kvd hørtes mye ut. Men som sagt 7cm er vel litt over mål.

Det heller virkelig mot at jeg begynner med dette neste uke. Eller hvordan trenger temperaturen å være?

Flere tips mottas virkelig.
Ingen markduk eller lignende under?

Det kommer an på underlaget hvor tykt du trenger det også. Er det hardt og flatt kan det være nok med 50mm, men det er jo selvfølgelig kjedelig om det sprekker...

Så lenge det holder over 5 grader går det bra å støpe.

Men om malen er 4cm. Så er det jo rart om det ikke holder.? Går ikke bygge om malen direkte.

anders07 anders07 skrev:
Det kommer an på underlaget hvor tykt du trenger også. Er det hardt og flatt kan det holde med 50mm, men det er jo så klart kjedelig om det sprekker...

Så lenge det holder over 5 grader går det bra å støpe.

Du støper i formen. Da risikerer man ingen sprekker. Tror du brosteinene man kjøper på bauhaus er armert?

• Liker
AG A
  • Laddar…
Ah, sorry, trodde det var formmall (som man trykker ned i våt betong for å lage mønster) og ikke støpeform...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.