Hei forumet har lett etter oppskrift på betong men det beskrives forskjellig avhengig av hvor man ser. Noen beskriver kg andre L. Hvem veier sand og grus? En god oppskrift i Liter hadde vært super!

Jeg kommer til å blande med trommel og vil gjerne at betongen skal være av "god" kvalitet. Støttemuren kommer til å fungere som mothold for et kommende basseng og dermed vil rommet innenfor støttemuren fylles opp med pukk og så en betongsåle på det.

Jeg vil bruke meg av Finjas 250x400 blokk og montere armering i henhold til anvisninger.

1 del cement. 3 deler finsand blir sterkt nok ved muring. Så hva du måler opp i, har ingen betydning. Sokkel like, men med betonggrus som er litt grovere og kan også med fordel ha 1 del makadam i. Fyller ut mer da. Gjennom sokkelen før det har tørket, så slår du ned armeringsjern 12 eller 16 ca 40 - 50 cm i jorden og stikker opp så mye som en stein er høy. Passende avstand mellom er ca 60 cm, eller som det passer med steinen. I første skiftet bores det 25 mm hull og steinen træres over, hullet fylles med slurring (tynn betong) så vil muren stå fast og ikke bøye seg ut.

Jeg fikk en oppskrift fra betongleverandøren vi brukte da vi støpte vår grunnmur. Jeg har blandet totalt 3 kubikk med samme oppskrift nå. Det tilsvarer c25/30 med vct 0,66.
Oppskriften var i kg men jeg målte enkelt opp mengden i 10-liters bøtter, noe som gir dette:
4 bøtter betonggrus
2,5 bøtter pukk 8/16
20kg sement
9,2 liter vann
0,12 liter flyt

Dette gir ca 66 liter ferdigblandet betong. Jeg har en stor tvangsblander, så jeg har kjørt 4 sekker sement om gangen. Vannet har jeg ikke målt opp men tilsatt etter hvert.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.