Hei Vi skal støpe plate på det meste av grunnmuren i det eksisterende huset. Men vi har også ca 12 kvm kjeller der pannen står. Kan man støpe gulv på den delen som er over kjelleren? Og hvordan gjør man i så fall med isoleringen der? Ellers tenker jeg at gulvvarmen går ned i kjelleren helt unødvendig. Alternativet er å legge opp over kjellerbiten slik det ser ut i dag. Og isolere som seg bør osv.. Men jeg tenker at det kanskje ville være bedre å ha en homogen plate overalt HVIS det var mulig.
Leste et sted om en slags plate som man kan støpe på, men der var det nok ingen isolering, så hvordan gjør man i så fall på undersiden?
Leste et sted om en slags plate som man kan støpe på, men der var det nok ingen isolering, så hvordan gjør man i så fall på undersiden?
Bygningsveteran
· Norrland
· 340 innlegg
Hei! Jo, det går bare bra. Det kalles at man støper hvelv. Google hvelvform så ser du hvordan det ser ut omtrent. Du vil få opp en masse peri og dokaform osv, men det går an å gjøre med vanlig planke i stedet for typ dokabjelke (de gule bjelkene). Men det er en fordel å bruke ekte stempling og ikke lekter fordi det blir vanskeligere å rive formen da pluss mer jobb å bygge den. Det er en del arbeid med stempling, planker og kryssfiner.
Men er det ikke varmt i fyrrommet? Vet ikke om det er nødvendig med isolasjonen der. De platene du tenker på kalles for bæreplater, og det blir kanskje mindre arbeid med dem enn med hvelvform. Ellers, hvis du vil isolere platen så må du lekte opp et undertak og isolere. Enten lekter du med vanlig trelekt eller kan du lekte med z-profiler. Og så isolasjon mellom lektene.
Men er det ikke varmt i fyrrommet? Vet ikke om det er nødvendig med isolasjonen der. De platene du tenker på kalles for bæreplater, og det blir kanskje mindre arbeid med dem enn med hvelvform. Ellers, hvis du vil isolere platen så må du lekte opp et undertak og isolere. Enten lekter du med vanlig trelekt eller kan du lekte med z-profiler. Og så isolasjon mellom lektene.
Hei. Takk for info. Det var plannja combideck 45 som jeg hadde sett et eller annet sted og hadde i tankene. Når man støper på den, skal den bli selvbærende. Men kan jo bare tilpasse tykkelsen tenker jeg. Så den kunne være en idé.S Snickarkirre skrev:Hei! Joda, det går helt fint. Det kalles å støpe hvelving. Google hvelvform så ser du omtrent hvordan det ser ut. Du vil få opp en masse peri og dokaform osv, men det går an å gjøre det med vanlig planke i stedet for typ dokabjelke (de gule bjelkene). Men det er en fordel å bruke riktige stempler og ikke lekter, for det blir vanskeligere å rive formen da pluss mer arbeid å bygge den. Det er en del jobb med stempler, planke og kryssfiner.
Men er det ikke varmt i fyrrommet? Vet ikke om det er nødvendig med isoleringen der. De der platene du tenker på kalles for bæreplater, og det blir mindre arbeid med dem, kan jeg tenke meg, enn med hvelvform. Ellers, hvis du vil isolere platen, må du lekte opp et undertak og isolere. Enten lekte med vanlig trelekter eller du kan lekte med z-profiler. Og så isolasjon mellom lektene.
Når det kommer til isolering så vet jeg ikke om det trengs eller ikke. Det står en gasskjele nå som får leve til den er oppbrukt (10 år gammel) men så blir det luft-vann. Det gjør kanskje ikke noe om det blir litt varme i såkalt kjelleren, selv om den ikke brukes til noe spesielt. Veggene er tykke, og dessuten er det bare 12 kvm, så det "tapet" kan man kanskje leve med. Har ikke noe imot at det er grei temperatur der nede, men vil ikke fyre for kråka bare.
Bygningsveteran
· Norrland
· 340 innlegg
Okei jo som sagt det er nok enklere enn å forme så om det funker med den så kjør på de 
Du kan jo isolere selv om du kjører med combideck. Du må lage et undertak bare og så isolere mellom bjelkene. Blir kanskje litt omstendelig å isolere i korrugeringen men du kan kanskje skjære til remser og trykke opp dem i korrugeringen?
Du kan jo isolere selv om du kjører med combideck. Du må lage et undertak bare og så isolere mellom bjelkene. Blir kanskje litt omstendelig å isolere i korrugeringen men du kan kanskje skjære til remser og trykke opp dem i korrugeringen?
Klikk her for å svare