Jeg skal støpe en plate for varmepumpe type CTC EcoAir 614M og finner noen tips på varianter i forumet. Noen anbefaler støperør/plate, noen tykkere plate. Tenkte meg varianten med å grave ut ca 40 cm, legge ca 20 cm 8-16 pukk samt 19 cm betong med armeringsnett i 130x70 cm ramme. Er det unødvendig tykke lag? Andre tips, tanker eller råd fra noen som har gjort lignende?

• Liker
hemkört
  • Laddar…
Det føltes virkelig som å ta i med så tykk plate for en varmepumpe, jeg ville ha fylt med mer grus og bare støpt 10cm, det er mer enn sterkt nok til utedelen.

Graver du ut ordentlig og fyller med grus så har du også en stenkiste for kondens.

Takk for svar. Jeg var selv i tvil om tykkelsen, så det var bra input. Kondensvannet tenkte installatøren at vi skulle lede ned i tilstøtende nedløpsrør som leder til stenkiste.

I sammenligning så støpte jeg en 12 cm plate til vår badstue, den ble så tykk på grunn av leire så jeg ville ha en stabil plate om den skulle frostskytte.

Så graver du ut 40 cm og fyller med 30-35 cm 8-16 og støper en 10 cm plate der så kommer det bli kanon.

Grav i hvert fall en 20 cm ekstra rundt om som du fyller med grus.

Du kunne sikkert ha kommet unna med å bare fjerne torven og støpe en plate men mer arbeidet med litt graving er ikke så ille, vanskeligere å rette opp i etterkant.

• Liker
Fuga
  • Laddar…
Jeg har ganske leirholdig jord, men funker 12 cm for en badstue så skal det vel være helt ok for varmepumpe også. Er tykkelsen på makadamlaget viktig med hensyn til å klare tele?

Leire er jo veldig følsomt for dyp tele, en våt høst og så kaldt uten snø så beveger det seg.

Jo større område rundt platen som er utgravd og erstattet med grus, desto bedre.

Nå vet jeg ikke hvor du bor, men tror ikke du skal behøve å være bekymret for at det beveger seg hvis du gjør som beskrevet ovenfor.
Er du likevel bekymret, kan du alltid isolere platen slik at telen ikke går like dypt.

Da erstatter du 10 cm grus med celleplast eller graver 10 cm til. Så når du har gravd ut for platen fyller du grus til du ligger 15 cm under bakkenivå, og så isolerer du hele det grusede området. Bygger formen på celleplasten og støper.

Da havner platen 5 cm over bakkenivå, og du kan legge jorden med litt fall fra platen og dekke over den celleplast som ligger under.

Jeg lot celleplasten bare gå ut 30 cm utenfor platen på badstuen.

Det er bare ambisjonene som setter grensene, det går helt sikkert å komplisere mer hvis man vil. Men tror ikke du skal overtenke det så mye.

• Liker
Fuga
  • Laddar…
Det er i Stockholmsområdet. Skal vel gå bra med ca 30 cm grus og 10 cm plate da?

B
Jeg tror jeg støpte rundt 7 cm til min luft-vann vp. Den veide rundt 160 kg. Ingen problemer.

Naboens luft-vann vp i samme størrelse plasserte de på et par hageplater.

Det kan være lurt å tenke på kondensvann, så du ikke lager en ishockeybane. Stockholm har ofte plussgrader om vinteren, så man trenger kanskje ikke overarbeide det for mye, men det blir en del is hvis det er minusgrader i noen uker i strekk.

• Liker
hemkört og 1 annen
  • Laddar…
Takk for svar. Hvordan gjorde du med underlaget under platen?

En bekjent jobbet med grunnarbeid tidligere i Stockholmsområdet og støpte de platene til boder og lignende så tok de bare bort det øverste laget og deretter isolerte 10cm og støpte på det, de fikk aldri noen tilbakejobber på dette.

Støpe plate høres litt overkill ut for meg. Jeg gravde ut en liten stenkiste og satte den på hageplater.

• Liker
Fuga
  • Laddar…
B
F Fuga skrev:
Takk for svar. Hvordan gjorde du med underlaget under platen?
Gravde bort matjord, ca 20cm. Deretter på med grus nesten opp til bakkenivå, så platen havner litt over bakken. Pakket til grusen med føttene bare.

Det er sikkert overkill, men det kostet ikke mange kroner å gjøre.

• Liker
Fuga
  • Laddar…
Tenk på å ha fall ut fra grunnen for konfensvannet odyl.

Jeg støpte inn en dreneringsledning som jeg koblet til overvann

• Liker
Fuga
  • Laddar…
Så her gjorde jeg min "plate" for luft/vann (ctc)

Ctc står jo allerede på ben som den kommer så støpte cirka 10cm over eksisterende steinheller så får man den litt opp i det minste.

• Utemiljø med arbeidsverktøy som spade og trillebår ved siden av en ny betongplate foran en murbygning.
  • Liker
Fuga
  • Laddar…
Veldig stilig. Tykkelse? Hvordan gjorde du under plata? Detaljspørsmål kanskje, men hvordan fikk du til den fasetterte kanten? Ser jo veldig bra ut. Hvor mye margin valgte du for dimensjonen på plata utover benavstandene på din CTC?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.