Hei.
Husrenoveringen er i full gang og det er mange ting å finne ut av/løse for å kunne gjøre det på best mulig måte.
Neste spørsmål jeg trenger hjelp med er trappen som står på kjerneved. 2 bjelker under den. Disse har ligget direkte i sandjorden og det ser ut til å ha fungert bra. MEN nå vil jeg støpe en plate under og lurer på hva som er den beste løsningen.
Kan man støpe inn kjerneveden i platen, dvs skyve under isolasjonen slik at trappen står direkte på den og legge betong og gulvvarme rundt?
Eller bør man prøve å bytte bjelkene mot jern.
Eller bør man fjerne dem og håpe at jeg kan heve trappen noen cm og prøve å støpe under den for deretter å senke den ned på platen?
Jeg vil virkelig ikke fjerne den. Den er malt og festemåten har jeg ingen anelse om …
Takknemlig for tips!
Husrenoveringen er i full gang og det er mange ting å finne ut av/løse for å kunne gjøre det på best mulig måte.
Neste spørsmål jeg trenger hjelp med er trappen som står på kjerneved. 2 bjelker under den. Disse har ligget direkte i sandjorden og det ser ut til å ha fungert bra. MEN nå vil jeg støpe en plate under og lurer på hva som er den beste løsningen.
Kan man støpe inn kjerneveden i platen, dvs skyve under isolasjonen slik at trappen står direkte på den og legge betong og gulvvarme rundt?
Eller bør man prøve å bytte bjelkene mot jern.
Eller bør man fjerne dem og håpe at jeg kan heve trappen noen cm og prøve å støpe under den for deretter å senke den ned på platen?
Jeg vil virkelig ikke fjerne den. Den er malt og festemåten har jeg ingen anelse om …
Takknemlig for tips!
Jeg er helt med deg, og med nytt treverk ville jeg ikke tenkt på det. Det som gjør at jeg overveier/undersøker er at det faktisk har ligget direkte i jord i 70-100 år og er kjerneved uten noen tegn til skade.F fribygg skrev:
Sage eller 'feine' av trappen om det er nødvendig, er du skeptisk til grunnmursplast eller pallbrickor kan du muligens bruke dobbel never til å isolere treverket fra stein/betong.Dr Benz skrev:
Jeg hadde litt lignende, vår trapp gikk rundt en stolpe og den gikk ned i betonggulvet og hadde vært slik i minst 20 - 25 år før det begynte å vokse ekte hussopp...
Erstattet stolpevirket og støpte i stedet fast en stolpesko til den i betonggulvet.
Erstattet stolpevirket og støpte i stedet fast en stolpesko til den i betonggulvet.
Ok. Jeg må ta bort lektene og prøve å løfte den slik at man kan støpe under. Vil ikke risikere noe. Skal man likevel legge tjærepapp med tanke på at platen blir isolert mot grunnen?F fribygg skrev:
Det vil jeg ikke risikere. Men det vil bli isolert under den, men det risikerer kanskje fukt med alt hva det innebærer?K Kurtivan skrev:
Kapillærkraften er enorm så om du nå isolerer og legger gulvvarme finnes det risiko for at du endrer forutsetningene og faktisk drar inn fuktighet.
Jeg hadde dog ikke vært spesielt bekymret om du bare kompletterer men med mye isolering så er det et reelt problem.
Kan motvirkes ved å ha grunnvarme om sommeren og gulv som slipper gjennom fuktighet.
Jeg hadde dog ikke vært spesielt bekymret om du bare kompletterer men med mye isolering så er det et reelt problem.
Kan motvirkes ved å ha grunnvarme om sommeren og gulv som slipper gjennom fuktighet.
Hvordan mener du bare komplettere?tttomten skrev:
Kapillærkraften er enorm, så hvis du nå isolerer og legger gulvvarme, er det en risiko for at du endrer forutsetningene og faktisk drar inn fuktighet.
Jeg hadde dog ikke vært spesielt bekymret hvis du bare kompletterer, men med mye isolasjon så er det et reelt problem.
Kan motvirkes gjennom å ha grunnvarme på sommeren og gulv som slipper gjennom fuktighet.
Hvis jeg setter trappen oppå platen, dvs tar bort bjelkene og lar den stå direkte på betongen. Trengs det noe fuktbrytende da?
Komplettera-stoppar inn litt isolering.Dr Benz skrev:
Hvis du kommer til så skal du absolutt bruke noe som stopper eventuell fuktvandring.
Ok jeg forstår. Tanken er å grave ut under med ca 40-50 så. Øvrige huset og legge pukk og isolasjon og så støpe såle på det. Men man skal likevel ha noe som bryter imellom for sikkerhets skyld?tttomten skrev:
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Gjuta platta på vintern, risker?
Grund & Markarbeten -
Gjuta platta i befintlig plintgrund
Grund & Markarbeten -
Bör vi gjuta plintar för trädäck byggt på stenplattor?
Altan & Uteplats -
Gjuta in ventilationsrör i existerande gånger?
Ventilation -
Gjuta bärlina. Liggande regel mellan betong och bjälklag?
Utbyggnad och tillbyggnad