Skal sette opp støyskjerm og vurderer hvilken forankring jeg skal ha ned mot mine søyler. Det finnes et par ulike varianter av stolpesko og tenker på hvilken som er best for å ta opp kraften fra spesielt vind. Vil det funke med en vanlig U-stolpesko for støping, eller er det en risiko for at det blir et svakt punkt og kan begynne å svaie ved vind?

Stammen skal bygges av enten 95x95mm, 125x125mm eller to stk 45x120mm, så stolpesko bør være 90, 95 eller 125mm.

Er det noen som har erfaring med dette? Kan et alternativ være å delvis støpe inn også selve stolpeskofestet? altså betong så det står helt nedstoppet?

Ikke vanlige stolpesko som ser ut som en U, da blir det vinglete, de er for korte. Nedenfor finnes ulike for innstøping og er lange og holder bra. Skal være et jern på hver side av stolpen. Samt at det går an å sette gjennomgående helgjengede med mutter på begge sider. Treet mellom tørker og gir seg, bra da å kunne etterstramme. Avhengig av vindretning så støpes de med flatsiden mot vind. For å få riktig avstand mellom jernene, tar du en stolpebit, drar sammen med gjengestang og setter ned endene av jernene i betongen, gjerne med en liten trekloss mellom stolpebit og betong. Retningen på lengde, sett en snor så du vet at ikke stolpene kommer skjevt i sine fester.

https://www.google.com/search?q=sto...iABDIHCAEQABiABDIHCAIQABiABDIHCAMQABiABDIHCAQ

• Liker
fribygg og 1 annen
  • Laddar…
tommib
Ah, da blir det litt vanskeligere. Du kan prøve å feste plintjern på begge sider, men det er nok litt pusling for å få det bra. Bor store hull slik at du har vingelmån, for øvrig gjør du som jonaserik skrev med innfestingen.

Discharged Discharged skrev:
Kanskje skulle ha klargjort at støpningen allerede finnes, så jeg kunne da for eksempel bruke

[lenke]

og feste med ankermasse. Jeg kan også støpe på 5 - 15cm oppå eksisterende støpning
Kan gå bra, men et jern på hver side er nok å foretrekke, med bare ett jern kan det på grunn av vind krokne/bøye seg. Hele pakken/beskyttelsen er som en seilbåt og kraften er stor for å drive en slik fremover, alt regnes i m2 for vindopptak.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.