Hei alle!

Jeg vurderer å forstørre en tidligere døråpning til å være åpen fra tak til vegg, men selv om jeg har sjekket at ingen takstol er "skarvet" der, blir jeg likevel litt usikker på hvordan det ser ut.

Veggen som går langs til venstre i bildet er bærende siden takstolene er skarvet der. Tidligere avstivet med en bjelke, derfor den avsagde stolpen.

De to vertikale stolpene til døråpningen kan jeg forstå, og den horisontale, for å kunne feste døren, men hva er meningen med den ekstra stolpen som er festet på venstre side? Det ser slik ut flere steder i huset, nettopp med en ekstra stolpe over en døråpning.

Hva er den til for, og kan man fjerne stolpene?

• En delvis renovert gang med trevegger og et planketak, lys plassert til venstre, en støvsuger og en hvit duk foran den avspilte døråpningen.
  • En trevegg med synlige stolper og en døråpning delvis dekket av et hvitt teppe og kryssfinerplate, i et rom med tregulv og tak.
  • Vegg med trepanel og takskråning, synlig bjelke langs venstre side; del av bærende struktur.
For å klargjøre så er det de rødmarkerte stolpene det gjelder.

• Plantegning med røde markeringer på to stolper i et bygg.
BirgitS
Hvor gammelt er huset og er det om- eller påbygd? Har du flere konstruksjonstegninger?

Hva mener du med skjøtet takstol når det ser ut til å være fagverkstakstoler?

BirgitS BirgitS skrev:
Hvor gammelt er huset og er det om- eller tilbyggt?
Har du flere konstruksjonstegninger?

Hva mener du med skjøtet takstol når det ser ut til å være fagverkstakstoler?
Det er jeg som ikke har helt kontroll på begrepene! Jeg mener at, basert på det vedlagte bildet, så går to underarmer overlappende over veggen til høyre for de markerte stolpene, ved inngangen.
Så ser ikke husets takstoler helt ut som på bildet da det også finnes en langsgående bjelke som diagonalstagene hviler mot, som i sin tur støttes av stolper.

Huset er bygget i 1946 men ganske så omfattende ombygget i 1986, blant annet. For eksempel nytt tak da en etasje er fjernet.

• Diagram av takstol med overram (Ø) og underram (U), visende spennevidde, vinklet ved 14 grader.
BirgitS
Når huset er så gammelt at det er bygget før bygging ble standardisert og i tillegg har en omfattende ombygging senere, så anbefaler jeg at du tar inn en erfaren bygningskonstruktør, som kan undersøke det hele på stedet.

• Liker
mickeforsberg
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Når huset er så gammelt at det er bygget før byggingen ble standardisert og dessuten har en omfattende ombygging senere, så anbefaler jeg at du tar inn en erfaren byggkonstruktør, som kan undersøke det hele på stedet.
Ja, jeg får tenke på om det er verdt bryet for en større åpning!
Men hvor finner man egentlig en erfaren konstruktør? Er disse personene selvstendig næringsdrivende som konsulterer innen bygningskonstruksjoner eller hvordan finner man en?

Jeg kan vel si at takstoler av samme dimensjon går tvers over stuen etter denne veggen, så den bør jo ikke være nødvendig, om det ikke trengs noen ekstra støtting til stuens takstoler.

Jeg pusser egentlig bare opp såpass at jeg jevner til tak med spilepanel osv, men i stuen vet jeg jo at forskjellen i hjørnene på taket og i midten var markant. Hvilket sånn i etterkant får meg til å tenke på om disse understøttene er rett dimensjonert. Men huset står jo i det minste fortsatt.

BirgitS
Du kan prøve å søke på www.sbr.se samt høre deg for med slekt, venner, kolleger og naboer.

• Liker
mickeforsberg
  • Laddar…
Fulkemisten
Fasen asså... noen ganger så kommer man på seg selv med hvor mye man savner @justusandersson.

• Liker
BirgitS
  • Laddar…
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Fasen asså... ibland så kommer man på sig selv med hvor mye man savner @justusandersson.
Er det han som tilbyr seg å regne på bærbarhet for folk? Vet at jeg har sett ham i mange tråder i mine søk!

Fulkemisten
M mickeforsberg skrev:
Er det han som tilbyr seg å regne på bærbarhet for folk? Vet at jeg har sett han i mange tråder i mine søk!
Ja. Han gikk bort for en stund siden. Fred over hans minne.

• Elsker
mickeforsberg
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.