1.266 lest ·
9 svar
1k lest
9 svar
Stolper til døråpning i takstolsretning, OK å rive?
Hei alle!
Jeg vurderer å forstørre en tidligere døråpning til å være åpen fra tak til vegg, men selv om jeg har sjekket at ingen takstol er "skarvet" der, blir jeg likevel litt usikker på hvordan det ser ut.
Veggen som går langs til venstre i bildet er bærende siden takstolene er skarvet der. Tidligere avstivet med en bjelke, derfor den avsagde stolpen.
De to vertikale stolpene til døråpningen kan jeg forstå, og den horisontale, for å kunne feste døren, men hva er meningen med den ekstra stolpen som er festet på venstre side? Det ser slik ut flere steder i huset, nettopp med en ekstra stolpe over en døråpning.
Hva er den til for, og kan man fjerne stolpene?
Jeg vurderer å forstørre en tidligere døråpning til å være åpen fra tak til vegg, men selv om jeg har sjekket at ingen takstol er "skarvet" der, blir jeg likevel litt usikker på hvordan det ser ut.
Veggen som går langs til venstre i bildet er bærende siden takstolene er skarvet der. Tidligere avstivet med en bjelke, derfor den avsagde stolpen.
De to vertikale stolpene til døråpningen kan jeg forstå, og den horisontale, for å kunne feste døren, men hva er meningen med den ekstra stolpen som er festet på venstre side? Det ser slik ut flere steder i huset, nettopp med en ekstra stolpe over en døråpning.
Hva er den til for, og kan man fjerne stolpene?
Det er jeg som ikke har helt kontroll på begrepene! Jeg mener at, basert på det vedlagte bildet, så går to underarmer overlappende over veggen til høyre for de markerte stolpene, ved inngangen.BirgitS skrev:
Så ser ikke husets takstoler helt ut som på bildet da det også finnes en langsgående bjelke som diagonalstagene hviler mot, som i sin tur støttes av stolper.
Huset er bygget i 1946 men ganske så omfattende ombygget i 1986, blant annet. For eksempel nytt tak da en etasje er fjernet.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 172 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46.172 innlegg
Når huset er så gammelt at det er bygget før bygging ble standardisert og i tillegg har en omfattende ombygging senere, så anbefaler jeg at du tar inn en erfaren bygningskonstruktør, som kan undersøke det hele på stedet.
Ja, jeg får tenke på om det er verdt bryet for en større åpning!BirgitS skrev:
Men hvor finner man egentlig en erfaren konstruktør? Er disse personene selvstendig næringsdrivende som konsulterer innen bygningskonstruksjoner eller hvordan finner man en?
Jeg kan vel si at takstoler av samme dimensjon går tvers over stuen etter denne veggen, så den bør jo ikke være nødvendig, om det ikke trengs noen ekstra støtting til stuens takstoler.
Jeg pusser egentlig bare opp såpass at jeg jevner til tak med spilepanel osv, men i stuen vet jeg jo at forskjellen i hjørnene på taket og i midten var markant. Hvilket sånn i etterkant får meg til å tenke på om disse understøttene er rett dimensjonert. Men huset står jo i det minste fortsatt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 172 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46.172 innlegg
Du kan prøve å søke på www.sbr.se samt høre deg for med slekt, venner, kolleger og naboer.
Fasen asså... noen ganger så kommer man på seg selv med hvor mye man savner @justusandersson.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Fixa till dörröppning
Färg, Måla & Tapetsera -
Hva tror forumet om mulighetene til å utvide denne døråpningen?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Altanstolpar till Willab Garden uterum murknar i botten.
Fritidshus -
Ideer till staket mellan granitstolpar sökes
Trädgård allmänt -
Forslag på hvordan jeg redder stolpene til uterommet mitt
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi