Hei,
Jeg har montert skråstag i tre vegger og hele vognslederen er veldig stiv og stabil i tre retninger. Dog ikke forfra i midten, i takbjelkenes retning.
Vil platetaket stive opp bygningen mye?
Hvis ikke, vil jeg nok trenge kryssende skråstag inne i bygningen.
Finnes det andre løsninger enn skråstag inne i bygningen?
Jeg har montert skråstag i tre vegger og hele vognslederen er veldig stiv og stabil i tre retninger. Dog ikke forfra i midten, i takbjelkenes retning.
Vil platetaket stive opp bygningen mye?
Hvis ikke, vil jeg nok trenge kryssende skråstag inne i bygningen.
Finnes det andre løsninger enn skråstag inne i bygningen?
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 412 innlegg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6.412 innlegg
Hvilke beregninger eller forbilder ligger til grunn for konstruksjonen?
At du ikke har noen stivhet i taklektenes retning skyldes nok delvis at du har satt skråstrekkene inni så de fungerer best for krefter mot baksiden og ikke forsiden. Som det er nå får du en trekkraft i stedet for trykk mot åpningen, og bygget ser ut som det er laget for å falle sammen til en flat pakke. Det må være veldig store vridningskrefter på skrueforbindelsene som holder strekkene. Setter du doble strekk som et X, blir det betydelig bedre enn det er nå.
Jeg er imidlertid ingen konstruktør. Jeg ville først ha studert en godkjent og beregnet konstruksjon før jeg hadde begynt å modifisere.
At du ikke har noen stivhet i taklektenes retning skyldes nok delvis at du har satt skråstrekkene inni så de fungerer best for krefter mot baksiden og ikke forsiden. Som det er nå får du en trekkraft i stedet for trykk mot åpningen, og bygget ser ut som det er laget for å falle sammen til en flat pakke. Det må være veldig store vridningskrefter på skrueforbindelsene som holder strekkene. Setter du doble strekk som et X, blir det betydelig bedre enn det er nå.
Jeg er imidlertid ingen konstruktør. Jeg ville først ha studert en godkjent og beregnet konstruksjon før jeg hadde begynt å modifisere.
Takk for svar,MultiMan skrev:
Hvilke beregninger eller forbilder ligger til grunn for konstruksjonen?
At du ikke har noen stivhet i takbjelkenes retning skyldes nok delvis at du har satt skråstagene inni, så de fungerer best for krefter mot baksiden og ikke forsiden. Som det er nå får du en trekkraft i stedet for trykk mot åpningen, og bygget ser ut som det er laget for å felles sammen til en flat pakke. Må være veldig store roterende krefter på skrueforbindelsene som holder stagene.
Jeg er imidlertid ingen konstruktør. Jeg ville først ha studert en godkjent og beregnet konstruksjon før jeg ga meg på å modifisere.
Med skråstag inni som på siste bilde, blir det helt stivt, det er altså et alternativ. Dog er den fra baksiden ikke med på bilde (kryss). Dog skulle jeg helst unngå disse inni hvis det gikk.
Dimensjoner, spennvidde og cc skal alle innen det som anbefales.
Takk for svaret og tipset, og for bildet 😀 Tester dette 👍J jonaserik skrev:
Takk! Det er allerede gjort, synes dog ikke på bildene 😉J jonaserik skrev:
Går det an å lage et stort kryss over hele med hullbåndene, eller er det bedre å sikk-sakke gjennom hele lengden tror du?
Klikk her for å svare