Hei, er midt i å bygge dobbeltgarasje, når jeg skulle opp og legge råspont så reagerte jeg på at hele stommen vinglet. Er dette normalt?
Selv nå når all råsponten er på så vingler det litt, kommer dette til å fikse seg med fasaden eller når det blir litt mer tyngde på grunn av takstein?

Jeg blir litt bekymret for at jeg har gått glipp av noe som jeg burde ha satt på, haha, jeg legger ved noen bilder så dere kan se hvordan stommen er bygget opp.

For øvrig så tenker jeg at råsponten ikke nødvendigvis trenger å gå hele veien opp til mønen, den lille glipen på ca 5-7 cm som jeg har nå kan man vel dekke over med papp, deretter setter jeg jo mønebordholdere, mønebord og møneisolasjon over der så det føles unødvendig å bruke tid på å få det perfekt der, hva tror dere?

Rediger: antar at kloss-isolasjonen som er ca 1 cm skumgummi kan gjøre det hele litt vinglete?

• Uferdig dobbeltgarasje med takstoler og råspont synlig, omgitt av byggevarer og grøntområder, viser konstruksjonens stabilitet.
  • Innvendig ramme av dobbeltgarasje under bygging med synlige treverk og plater, noen avstivere er festet med metallplater, ses mot klar himmel.
  • Rammen til et uferdig dobbeltgarasje med takbjelker og delvis lagt tak, omgitt av åpen natur og byggematerialer.
  • En delvis ferdigstilt dobbelgarasjestruktur med trebjelker, metallplater og himling under råspont. Klar blå himmel i bakgrunnen.
  • Råbygg av et dobbelgarasje med synlige takstoler og veggpanel, delvis dekket av takplater, med arbeidsverktøy plassert på betonggulvet.
  • Uferdig tregarasje med rammeverk og takstoler, omgitt av trær og andre bygninger. Byggematerialer ligger på bakken rundt strukturen.
Düsseldorff
Nei, det er ikke normalt. Stammen skal være stabil.

• Liker
HeyJon og 1 annen
  • Laddar…
Det finnes ingenting på bildene som beskytter mot skjuvbevegelse. Sett på noen skråstag

• Liker
Risarvaren og 33 andre
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Nei, det er ikke normalt. Stammen skal være stabil.
Kan du se noe åpenbart som jeg har oversett?

Byurn Byurn skrev:
Det er ingenting på bildene som beskytter mot skjærkraft. Sett på noen skråstag
Er det noe man setter mellom takstolene da?

A abiz skrev:
Er det noe man setter mellom takstolene da?
Sett på innsiden av stommen. På skrå over noen fag. En vanlig planke

• Liker
Risarvaren og 7 andre
  • Laddar…
Byurn Byurn skrev:
Sett på innsiden av rammen. På skrå over noen rom. Et vanlig bord
Jaha oké så det er bare noe midlertidig?
Bør ikke fasaden ha samme effekt når den kommer på? Men absolutt det skal jeg gjøre til fasaden er på.

• Liker
Nissens og 1 annen
  • Laddar…
D
A abiz skrev:
Åja, ok så det er bare noe midlertidig?
Burde ikke fasaden ha samme effekt når den kommer på? Men absolutt det skal jeg gjøre til fasaden er på.
Stram bånd på alle veggsider også

https://www.biltema.se/bygg/byggbeslag/halband/

• Liker
Roger Fundin og 9 andre
  • Laddar…
Fasaden vil hjelpe. Hadde du satt utegips eller asfaboard i stedet for duk så ville det tatt hånd om det hele. Nå hadde jeg satt hullbånd under duken. Minst ett kryss per side

• Liker
Risarvaren og 5 andre
  • Laddar…
M Mats skrev:
Fasaden kommer til å hjelpe. Hadde du satt utegips eller asfaboard i stedet for duk så hadde det tatt hånd om det hele. nå hadde jeg satt hullbånd under duken. minst ett kryss per side
Fungerer det bra å montere den på innsiden og så la den sitte der under osb og gips? Eller det blir jo for så vidt under installasjonskittet.

• Liker
mango78
  • Laddar…
D
A abiz skrev:
Funker det bra å montere den på innsiden og så la den sitte der under osb og gips? Eller det blir jo isåfall under installasjonssettet.
Jeg hadde ikke bare villet fått stabilitet fra ytterpanelet. Om noen i fremtiden vil bytte ut den kanskje huset raser. Invester noen hundre i hammarband / hullband.

• Liker
Risarvaren og 5 andre
  • Laddar…
D datja skrev:
Jeg hadde ikke bare ønsket å få stabilitet fra ytterpanelet. Om noen i fremtiden vil bytte ut den kanskje bygningen raser. Invester noen hundrelapper i hammarband / hålband.
Ja det får bli det. Jeg lurer bare på om jeg kan sette den på innsiden men før installasjonssettet kommer på, hva tror du om det?

• Liker
Månskensbyggare
  • Laddar…
A abiz skrev:
Fungerer det bra å montere den på innsiden og så la den sitte der under osb og gips? Eller det blir jo forsåvidt under installasjonskittet.
ja det skal funke. Ta galvanisert/rustfritt bånd for sikkerhets skyld

• Liker
Roger Fundin
  • Laddar…
Katastrofe, det mangler det vesentlige for at bygningen ikke skal rase helt, det må til strebere i begge hjørnene som ikke har porter, se bilde og gjør det umiddelbart før Bygning under oppføring med uferdige vegger og skraverte linjer som viser hvor støttestag bør installeres i begge hjørner uten porter. Bygning under oppføring med uferdige vegger og skraverte linjer som viser hvor støttestag bør installeres i begge hjørner uten porter. det raser sammen over deg.

• Liker
Björnivan og 22 andre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.