Jeg holder på å montere en takkrok i et rom på loftet i vårt hus. Kroken skal brukes til å feste enten en hengestol for voksne eller f.eks. romerske ringer for barn.
Siden jeg ikke vil at det nylagde gipstaket skal få sprekker p.g.a. eventuell nedbøyning av hanebjelken når noen f.eks. setter seg voldsomt eller barn som drar i ringene, tenkte jeg å forsterke hanebjelken ved å montere en gjengestang mellom hanebjelken og en av sperrene ifølge bildet nedenfor.
Tror dere dette fungerer? Og i så fall, kan noen gi tips om hvordan man best får festet gjengestangen i takstolen? Finnes det smarte beslag å bruke? Jeg har dessverre ikke funnet noe smart når jeg har lett litt. Sperren er 70 mm bred og hanebjelken er 45 mm (2 stk)
Fungerer f.eks. en M12 stang? Den vil bli maksimalt 1 meter lang.
Spørsmålet er om høybeinet tåler den ekstra lasten? Det bør i alle fall kontrolleres. Deretter synes jeg at det i så fall er en bedre løsning å lage en symmetrisk anordning som belaster begge høybeinene.
Spørsmålet er om høybenet tåler den ekstra lasten? Det burde i alle fall kontrolleres. Så synes jeg det i så fall er en bedre løsning å lage en symmetrisk innretning som belaster begge høybenene.
Takk for ditt svar!
Det skal nok ikke være en umulighet å komme til og forsterke høybenene også, i alle fall på loftet. Så kan jeg tilføye at jeg har revet et tungt innertak (ca 30 mm puss + planker) så jeg håper at den reduserte vekten i det minste kan kompensere for den statiske lasten av en person som sitter i stolen.
Høybenene er ca 190x70 mm cc 100 cm, men jeg vet ikke helt hvordan man enklest beregner om de tar lasten som de er.
(Huset er fra 1953 så trevirkedimensjonene er annerledes og litt uvanlige)
Så er jeg enig i at en løsning med to stag kanskje er bedre, for å fordele lasten på de to høybenene.
På den tiden (og lenge deretter) brukte man tommemål for virkedimensjoner. Det mest logiske er at de er 8x3 tommer. Skal man gjøre et overslag trengs det litt mer opplysninger, nemlig høybenas totallengde, takvinkel, takkonstruksjon, snøsone og huskens beregnede last. Gjerne målene på hanebjelken også.
På den tiden (og lenge deretter) brukte man tommemål for dimensjoner på trevirke. Det mest logiske er at de er 8x3 tommer. Skal man gjøre et overslag trengs litt mer opplysninger, nemlig total lengde på høybena, takvinkel, takkonstruksjon, snøsone og estimert last for husken. Gjerne målene på hanebjelken også.
Total lengde ifølge en gammel tegning er 608cm, støtteben kommer 190 cm fra nederdelen på høybena, takvinkel ca 35 grader, betongtakstein på 17mm sutak og la oss si 1kN statisk last (hvor mye dynamisk last blir det når en voksen setter seg i en stol?)
Hanebjelken består av to stk 45x170 som sitter på hver side av høybenet.
Tegningen sier 2"x6" for høybena, men det stemmer ikke da jeg var og kikket der oppe. Snarere 70 mm bred x 170-190 mm.
Aller sterkest er det selvfølgelig der høyrebena møtes, men du kan kanskje ikke plassere kroken i lodd med mønet?
Dessverre er krokenes plassering gitt av rommets møblering. Det er imidlertid ganske nær mønet i horisontal retning. Så det kan kanskje ordnes en innfesting der uansett.
Om hver takstol bærer en last på ca 30 kN så betyr selvfølgelig ytterligere 1 kN ikke noe i sammenhengen. Dere trenger jo ikke henge der når det snør som verst. Derimot er det helt klart at høybena utsettes for ganske store laster i forhold til sin begrensede konstruksjonshøyde.
Om hver takstol bærer en last på ca 30 kN så betyr naturligvis ytterligere 1 kN ikke noe i sammenhengen. Dere trenger jo ikke henge der når det snør som verst. Derimot er det helt klart at høybenene utsettes for ganske store laster i forhold til sin begrensede konstruksjonshøyde.
Visst er det så! Vi får helt enkelt unngå den ved snøstorm. Men jeg er ikke helt sikker på at jeg forstår hvordan du kom frem til 30kN. Det høres ganske mye ut (som du sier..)
Jeg gjør et tafatt beregningsforsøk nedenfor med tall jeg har funnet i Treguidens dimensjoneringstabeller som jeg har lest grundig nå inspirert av alle de gode svarene jeg har fått i tråden!
Vi har snøsonen 2.0 og hvis man antar 0.65kN/m2 for betongtakstein med undertak så får jeg det til ca 14 kN ytre last på 6m takfall, uavhengig av egenvekt hos bjelken samt innertakets påvirkning. Innertaket samt isolering tilfører ca 0.25kN/m2 (også fra Treguidens tabeller) så det blir ytterligere 0.625 kN å dele på to høyben. Nå har jeg ikke kommet så langt at jeg ser hvordan man bruker tabellene for å beregne vilkår for knekk av høybenet, eventuelt går det bedre i morgen etter litt søvn!
Men hvis du synes det ser spinkelt ut kanskje man kan stive opp i det minste deler av høybenene ved å skru-lime fast k-plywood? Eller er det bare dumt?
Igjen, takk alle sammen som har svart i tråden og hjulpet meg. Det settes virkelig pris på.
30 kN gjaldt en hel takstol fra yttervegg til yttervegg. Har du 14 kN på en halv, så er det jo det samme. Dette er de samlede vertikale lastene som på en eller annen måte skal føres ned. Når man skal studere nedbøyningen av takbena, interesserer man seg for lastene vinkelrett på deres lengderetning, som for øvrig avhenger av takvinkelen og plasseringen av støtteenhetene. Når jeg tester litt forskjellige tall, ser jeg at du ligger på grensen, noe som dog ikke krever noen tiltak. Snølastene har systematisk blitt skrudd opp gjennom årene. I SBN 67 var snølasten i Östergötland 100 kp/m2. Snølast regnes i det horisontale planet i motsetning til egenvekten. Det er dog ikke feil å være klar over svakhetene.
30 kN gjaldt en hel takstol fra yttervegg til yttervegg. Har du 14 kN på en halv så er det jo det samme. Dette er de samlede vertikale lastene som på en eller annen måte skal føres ned. Når man skal studere høybena sin nedbøying så interesserer man seg for lasten vinkelrett på disse sin lengderetning, som for øvrig avhenger av takhellingen og støttens plassering. Når jeg tester litt forskjellige tall ser jeg at du ligger på grensen, noe som dog ikke krever noen tiltak. Snølastene har systematisk blitt skrudd opp gjennom årene. I SBN 67 var snølasten i Östergötland 100 kp/m2. Snølast regnes i horisontalplanet i motsetning til egenvekten. Det er dog ikke feil å være bevisst på svakhetene.
Takk så mye for alle gode svar. Det settes stor pris på.
Jeg tenker da at jeg skaffer en passende gjengestang med passende innfestingsanordninger og prøver å få til en symmetrisk belastning av høybena.