3.753 lest ·
8 svar
4k lest
8 svar
Stående eller liggende lekter innvendig vegg.
Jeg bygger en veggkonstruksjon 195+95. De ytre 195 stenderne står oppreist. Hvordan bør jeg montere de indre for å gjøre det så enkelt som mulig? Med hensyn til kuldebro skal man, slik jeg har forstått, forskyve den indre og også bygge den oppreist. Men det synes jeg er mindre viktig. Forskjellen vil trolig være ubetydelig på den veggen. Spørsmålet er hva som blir enklest både ved montering av stendere og etterfølgende installasjoner? Takhøyden varierer fra 215 cm til 360 cm.
Hadde jeg hatt 45 mm, så hadde det jo absolutt føltes best å montere liggende, siden det blir mange innfestinger som stabiliserer en tynn stender. Det er også enkelt å skyte rett igjennom en så tynn. Mine 95 mm er jo litt mer stabile, så full høyde oppreist er kanskje mindre problem. Det er imidlertid litt mer krevende å feste, på grunn av tykkelsen.
Hvordan gjør dere som bygger mer enn én gang?????
Hadde jeg hatt 45 mm, så hadde det jo absolutt føltes best å montere liggende, siden det blir mange innfestinger som stabiliserer en tynn stender. Det er også enkelt å skyte rett igjennom en så tynn. Mine 95 mm er jo litt mer stabile, så full høyde oppreist er kanskje mindre problem. Det er imidlertid litt mer krevende å feste, på grunn av tykkelsen.
Hvordan gjør dere som bygger mer enn én gang?????
For å oppnå tilstrekkelig isolasjon. Hadde sikkert fungert med 70mm også, men vi hadde allerede bestemt oss for det.Jonatan79 skrev:
Hadde ikke mye til overs for å oppnå godkjent U-gjennomsnittsverdi. Noe som var et krav i byggetillatelsen. Har relativt store vinduer.
Medlem
· västra götaland
· 207 innlegg
Gjetter at du har tenkt å ha plasten innenfor 95-regelen. Plasten kommer etter det jeg har forstått på grensen til for langt inn da. Noen andre her kan sikkert det bedre.
Jeg hadde kjørt doble 45 i stedet.
Jeg hadde kjørt doble 45 i stedet.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Stående eller liggende spiklekter (yttervegg)
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Gavelspetsar, liggande eller stående panel?
Fasad -
Elda ved stående eller liggande i kamin
Ved, Pellets, Flis -
Liggende eller stående veggpanel?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Liggande eller stående installationsskikt
Lösvirke & Timmerhus